kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۸۶۵
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳
اعتراف آلکنو به بزرگ‌ترین اشتباهش در تیم ملی والیبال

نباید اجازه می‌دادم 30 بازیکن در تمرینات شرکت کنند انتظار بیشتری از باتجربه‌ها داشتم

 

سرویس ورزشی-
در شرایطی که محمدرضا داورزنی پیش از بازی‌های المپیک اعلام کرده بود که هدف گذاری فدراسیون والیبال رسیدن به جمع 4 تیم برتر المپیک است، این اتفاق در توکیو رخ نداد تا از تیم ملی والیبال به عنوان یکی از ناکامان کاروان ورزشی ایران در المپیک 2020 یاد شود.
حالا با گذشت دو هفته از پایان مسابقات المپیک آلکنو سرمربی روسی تیم ملی والیبال نشست خبری آنلاین برگزار کرد تا پاسخگوی ابهامات درخصوص تیم ملی والیبال باشد. در ابتدای این نشست خبری از الکنو درباره دلیل نوسان در بازی تیم ملی در المپیک یعنی پیروزی مقابل لهستان و شکست مقابل ایتالیا و کانادا و ژاپن پرسیده شد که او گفت: در کل از نظر نتیجه عملکرد منفی بود ولی در بازی با لهستان از نظر روحی و روانی بهتر بودیم. الکنو با اشاره به باخت تیم ملی در بازی دوم المپیک، افزود: کانادایی‌ها اجازه بازی به ما ندادند و روز کانادا بود. برابر این حریف بد بازی کردیم و آنها روز خوبشان بود. اما بدترین روز ما دیدار با ژاپن بود.
«آیا از مشورت مربیان ایرانی در مدت حضورتان در تیم ملی استفاده کردید؟» الکنو در پاسخ به این سؤال اظهار کرد: از روز اول با کادر فنی و مربیان ایرانی که در سالن حضور داشتند بر سر مسائل جزئی و بزرگ مشورت می‌کردم ولی تصمیم نهایی با من بود. اینکه از بیرون قضاوت شد من با مربیان ایرانی مشورت نداشتم درست نیست. می‌توانید از آنها بپرسید.
وی درباره دلیل استفاده از مرتضی شریفی در المپیک خاطرنشان کرد: دستم برای انتخاب بازیکنان باز نبود. از روز اول انتخاب محدود بود. با در نظر گرفتن تمام شرایط شریفی بهتر بود و برای همین او را انتخاب کردم.
فدراسیون دخالتی در تصمیمات نداشت
الکنو در ادامه این نشست خبری بازهم بحث دخالت فدراسیون در تصمیمات فنی را رد و تاکید کرد که فدراسیون والیبال ایران همواره با وی همکاری کرد. وی سپس در واکنش به اینکه انتظار می‌رفت نتایج بهتری با تیم ملی ایران کسب کند، گفت: این را باید در نظر بگیرید که ۵۰ درصد تیم جوان بود. این ۵۰ درصد بازیکنان جوان اکثرا در لیگ ایران بازی می‌کنند.
سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران افزود: اگر آمار و ارقام لیگ روسیه، لهستان و فرانسه و سایر کشورها را نگاه کنید، ۷۰ درصد سرویس‌های ایرانی موجی متوسط زده می‌شود ولی وقتی با سرویس‌های قوی مواجه می‌شوید در دریافت به مشکل می‌خورید. باید به آینده و وضعیت لیگ ایران نگاه کنید تا این مشکل حل شود.
وی تصریح کرد: آیا کسی می‌تواند بگوید بازیکن جوان کم تلاش کرد؟ بازیکنان هرچه توان داشتند، گذاشتند. البته از بازیکنان باتجربه انتظار بیشتری داشتم ولی باز هم آنها کم کاری نکردند. باید به لیگ والیبال ایران نگاه ویژه تری داشته باشید.
بزرگ‌ترین اشتباه آلکنو در تیم ملی
آلکنو در اداکه افزود: واقعیت این است که در بازی‌ها دیدید وقتی یک بازیکن نمی‌تواند توپ سرویس را از روی تور رد کند، نمی‌تواند مقابل تیم‌های بزرگ بازی کند. کمر تیم شکست. همه دیدند چقدر در رد کردن توپ روی تور دچار مشکل شدیم. در پاس‌های دوم هم دچار مشکل شدیم ولی تا حدودی بر طرف کردیم. مشکل اصلی ما سرویس بود.
یکی از سؤالات دیگر از الکنو به همکاری فدراسیون والیبال با او اختصاص داشت. سرمربی سابق تیم ملی والیبال اظهار کرد: برای بار دهم اعلام می‌کنم از روز اول حضورم در ایران فدراسیون هرچه در توان داشت برای ما تامین کرد. فدراسیون هیچ کوتاهی برای خواسته‌های ما نکرد ولی آن چیزی که اشتباه من بود و من به درخواست فدراسیون پذیرفتم حضور ۳۰ نفر در سالن برای تمرین بود. من برای شناخت بیشتر بازیکنان سعی کردم نفرات بیشتری به تمرین بیایند. علی‌رغم اینکه تا به حال با این تعداد کار کرده‌ام، برای اینکه اجحافی در حق بازیکنی نباشد پذیرفتم و این بزرگترین ضربه در راه آماده ‌سازی تیم بود.
راجع به حواشی صحبت نمی‌کنم
وی در واکنش به تاثیر حواشی پیش از المپیک بر عملکرد تیم ملی و اینکه آیا کسب سهمیه در این بازی‌ها انتظار زیادی بوده است؟ تاکید کرد: اگر نگاه کارشناسانه بشود متوجه خواهید شد بازیکنان جوانی اضافه شده‌اند و در آینده به تیم ملی کمک می‌کنند. تنها ثمره بد ما در المپیک عدم صعود به مرحله بعد بود. می‌توانستیم ژاپن را ببریم و باید می‌بردیم. راجع به حواشی صحبت نمی‌کنم. حاشیه‌ها در ایران ماند و من از ایران خارج شدم.
سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران درباره صحنه خبرساز سعید معروف در بازی ایران و ژاپن که حواشی زیادی را در پی داشت، تصریح کرد: در رابطه با معروف صحنه‌ای که همه دیدند، قضاوت دوربین‌های تلویزیونی بود. من فکر کردم شاید معروف به سرویس بهداشتی رفته است! فشار بازی بسیار بالا بود، تمام سعی معروف کمک به تیم بود. حالت روحی معروف در رختکن را برای دشمنم هم آرزو نمی‌کنم! آلکنو سپس با اشاره به خداحافظی کاپیتان تیم ملی والیبال ایران از بازی‌های ملی گفت: معروف حتما صلاح دیده است که خداحافظی کند. من هم متاسف شدم ولی آینده کاری معروف به خودش مربوط است.
مسئولیت نتایج با من است
سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر، درباره اقبال هواداران والیبال ایران به وی در آمار نظرسنجی‌ها اظهار کرد: لطفا نوک پیکان انتقادات به سمت من باشد. از مردم و هواداران می‌خواهم بازیکنان را سرزنش نکنند. مسئول تیم ملی من بودم. اگر بگویم من را ببخشید، بچگانه است. تمام دانش، تلاش و توانم را به کار گرفتم برای بهترین نتیجه. لحظه خداحافظی برایم بسیار سخت بود. باز هم خواهش می‌کنم بازیکنان را سرزنش نکنید. مسئولیت مستقیم نتایج من هستم.
الکنو افزود: در رابطه با آمار بگویم بسیار برای من خوشایند است والیبال را کنار می‌گذارم. نیاز به استراحت دارم اما چند پیشنهاد به عنوان مشاور فنی در روسیه دارم که به آن فکر می‌کنم. ایران نیز فعلا مربی جدید دارد و آرزوی موفقیت دارم. برای مربی جدید آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم تیمی که در لیگ ملت‌ها و المپیک آماده کردیم کمک کند به والیبال ایران.
همچنین درباره اینکه چه زمانی آمار و ارقام عملکرد تیم ملی را منتشر می‌کند، یادآور شد: در این باره با توتولو (دستیار الکنو) صحبت می‌کنم. او در حال استراحت است. در اولین فرصت آمار و ارقام را در اختیار فدراسیون قرار می‌دهم و توصیه‌های فنی را نیز تحویل خواهم داد تا در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار گیرد.