kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۸۰۱
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸

ایران در رسانه‌های جهان

 

سرویس سیاسی-
رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای روزانه اخبار و تحلیل‌های مختلفی را درباره ایران منتشر می‌کنند. ترجمه گلچینی از این گزارشات و تحلیل‌ها به معنای تایید محتوای آنها نبوده و صرفاً برای آشنایی مخاطبان با فضای رسانه‌های خارجی درباره کشورمان است.
هاتکارز: شکست عملیات طبس
هنوز در محافل نظامی موضوع بحث است
«جسیکا جت» در وبسایت «هاتکارز» نوشت: «عملیات پنجه عقاب» یک ماموریت ناموفق بود که توسط ایالات متحده در آوریل 1980 انجام شد. این عملیات تلاشی بود برای نجات آمریکایی‌هایی که در «بحران گروگانگیری ایران» دستگیر شده بودند و یکی از اولین عملیات‌های نیروی دلتا بود که نقص‌هایی را در ساختار فرماندهی ارتش آمریکا برجسته کرد و منجر به ایجاد ستاد فرماندهی عملیات ویژه شد؛ اما متعاقباً، به دلیل عدم وقوع معجزه‌ای خاص، ماموریت لغو شد.
هشت فروند هلیکوپتر سی‌اج-۵۳ متعلق به نیروی دریایی آمریکا، بر روی ناو هواپیمابر «نیمیتز» آماده شده بودند تا در منطقه‌ای معروف به «دزرت وان» در عملیات نهایی نجات شرکت کنند. از پنج هلیکوپتر که وارد عملیات شدند، هلیکوپتر اول با مشکل هیدرولیک روبرو شد، هلی کوپتر دوم در طوفان ماسه گرفتار شد و سومی هشدارهایی از ترک خوردگی تیغه روتور را نشان داد. در طول برنامه‌ریزی عملیاتی، تصمیم گرفته شد که مأموریت در صورت باقی ماندن کمتر از شش هلیکوپتر، لغو شود. حتی اگر استفاده از فقط چهار هلیکوپتر، کاملاً ضروری باشد. این حرکتی است که هنوز در محافل نظامی مورد بحث است. در مجموع، فرمانده میدانی به پرزیدنت کارتر توصیه کرد که مأموریت را لغو کند، که در نهایت او با این تصمیم موافقت کرد.
کاخ سفید عملیات نجات ناموفق آمریکا را در ساعت 1 بامداد در
25 آوریل 1980 اعلام کرد. بازرسان ایرانی 9 جسد که شامل هشت آمریکایی و یک غیرنظامی ایرانی بود را پیدا کردند. اجساد این آمریکایی‌ها بعداً به ایالات متحده بازگردانده شد و در مکانهای مختلف در سراسر کشور به خاک سپرده شد. 44 غیرنظامی ایرانی که در اتوبوس اسیر شده بودند، آزاد شدند و بعداً به عنوان شاهدان عینی به روایت این عملیات پرداختند. هشت سرباز کشته شده شامل سه تفنگدار دریایی و پنج نفر از پرسنل نیروی هوایی بودند. گروگان‌های سفارت متعاقباً در 20 ژانویه 1981 درست چند دقیقه پس از سوگند خوردن رونالد ریگان و پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، آزاد شدند. در شرایط انقلاب ایران، رهبر جدید آن، آیت‌الله روح الله خمینی، اعلام کرد که ماموریت «توسط فرشتگان خدا متوقف شده است». در سمت دیگر، کارتر رئیس‌جمهور ایالات متحده عدم موفقیت خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در سال 1980 را در درجه اول به شکست پروژه آزادسازی گروگان‌های سفارت آمریکا در ایران مرتبط دانست. اکثر تحلیلگران شکست در این پروژه را ناشی از یک برنامه مأموریت بسیار پیچیده، برنامه‌ریزی عملیاتی ضعیف، ساختار فرماندهی معیوب، فقدان خلبانان آموزش دیده و شرایط نامساعد جوی می‌دانند.
الگماینر: ایران به طور سیستماتیک بر روی افزایش توانایی
برای حملات سایبری کار می‌کند
«یاکوف لاپین» در روزنامه‌ای آمریکایی-صهیونیستی «الگماینر» نوشت: افشاگری‌های اخیر در مورد نقشه‌های مرتبط با حملات سایبری ایران تائید این نکته مهم است که ایران چقدر جدی در این عرصه عمل می‌کند. در 26ژوئیه، اسکای نیوز گزارش داد که اسناد محرمانه ایران حکایت از تحقیقات محرمانه در باب استفاده از حملات سایبری در غرق شدن یک کشتی باری یا انفجار یک پمپ سوخت در یک پمپ بنزین دارد. به گزارش اسکای نیوز، اسناد طبقه‌بندی شده ایرانی توسط واحد حمله سایبری ایران به نام «شهید کاوه»، که بخشی از فرماندهی سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، تدوین شده است. به نظر می‌رسد که بر طبق این اسناد ایران علاقه خاصی به تحقیق درباره شرکت‌ها و فعالیت‌های کشورهای غربی از جمله انگلستان، فرانسه و ایالات متحده دارد.
پروفسور گابی سیبونی، متخصص امنیت سایبری، استراتژی نظامی و فناوری در موسسه استراتژی و امنیت اورشلیم در این باره گفت: ایرانیان قصد دارند در فضای مجازی به نفع خود و زیانبارترین شیوه ممکن، برای حمله به اهداف خود در حوزه سایبری فعالیت کنند و هدف این حملات تنها اسرائیل نیست. چنین گزارش‌هایی تعجب‌آور نیست، اما نشان می‌دهد که ایران به طور سیستماتیک مشغول کار است. آخرین حمله سایبری شناخته شده در آوریل 2020 رخ داد که در آن ایران سعی کرده با افزایش سطح کلر، منابع آب اسرائیل را مسموم کند. ایرانیان در آن حادثه موفق به نفوذ شدند، لیکن نتوانستند نقشه خود را عملی سازند. سطح دفاع اسرائیل خوب است و سازمان‌های دفاع سایبری اسرائیل به خوبی تمرین کرده و حوادث سایبری را خنثی می‌کنند اما همیشه راهی برای نفوذ وجود دارد. در حقیقت برخی از کشورها در بحث دفاع سایبری از سایر کشورها پیشرفته‌تر هستند.
حمله سایبری ایران نه تنها اسرائیل بلکه سایر کشورهای درگیر مانند کشورهای سنی عرب را مورد هدف قرار خواهد داد. این یک سلاح نامتقارن است. برخلاف حمله هواپیماهای بدون سرنشین یا موشکی به کشتی، می‌توان از حمله سایبری در آستانه جنگ استفاده کرد. از سوی دیگر انتخاب اهداف حملات سایبری راحت‌تر است.
اساساً حملات ایرانیان تئوریزه شده نیستند. ایجاد قابلیت‌های دفاعی مناسب به زمان نیاز دارد و برخی کشورها در صورت هدف قرار گرفتن ایران در حال حاضر ممکن است به میزان قابل توجهی آسیب ببینند. در نهایت، هیچ خط تمایز روشنی بین حملات سایبری و سینتیکی وجود ندارد. اما سایبر ابزار دیگری است. تلاش برای متمایز کردن آن از سایر حوزه‌های جنگی مانند این است که بین نیروی هوایی و نیروی زمینی تمایز قائل شویم. اما اینجا تنها یک جنگ هوایی انجام نمی‌شود. حملات سایبری می‌تواند نتایج را برای مهاجمان به همراه داشته باشد، اما در جنگ‌های بزرگ، این حملات سینتیک است که تا سالها به تسلط خود ادامه خواهد داد.
گاردین: تشدید درگیری بین ایران و اسرائیل
«مارتین چولوف» در «گاردین» نوشت: حملات پی‌در‌پی به یکی از شلوغ‌ترین خطوط کشتیرانی جهان بخشی از تشدید درگیری بین ایران و اسرائیل است.
در آخرین هفته ماه ژوئیه، یک نفتکش اسرائیلی در حال انجام یک سفر معمولی از دارالسلام در‌تانزانیا به فجیره در امارات متحده عربی مورد اصابت مواد منفجره قرار گرفت و تصور می‌شود این یک هواپیمای بدون سرنشین باشد. در این حمله دو نفر رومانیایی و انگلیسی کشته شدند. دولت اسرائیل به سرعت ایران را متهم کرد اما ایران هرگونه نقشی در آن حمله را رد کرده است. این آخرین اقدام در جنگی است که اکنون بین اسرائیل و ایران به سرعت در حال تشدید است. در شرایطی که هر دوی آنها تحت رهبری جدید در هفته‌های اخیر قرار گرفته‌اند، این حمله یک لایه غیرقابل پیش‌بینی به تنش در روابطی افزود که برای مدتی دچار تنش شده است.
با از سرگیری مذاکرات هسته‌ای، امید جدیدی برای آشتی و بازگرداندن توافق وجود دارد. اما این نگرانی نیز وجود دارد که ممکن است برای آن خیلی دیر شده باشد: اینکه با نزدیک شدن ایران به ساخت سلاح هسته‌ای، اسرائیل در حال بررسی اقدامی نظامی است که بتواند به طور قاطع درگیری را از سایه خارج کند.
الگماینر: اروپا در برابر رئیسی زانو می‌زند
«فیاما نیرنشتاین» در روزنامه‌ای آمریکایی-صهیونیستی «الگماینر» نوشت: مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران در روز پنجشنبه گواهی بود بر بی‌تفاوتی سیاسی و اخلاقی و از بین رفتن هرگونه تمایز بین تروریسم و ​​دموکراسی که در واقع مصداق بارز قبرستان حقوق بشر
بود.
در آستانه این رویداد، ایران اعلام کرد که 115 مقام از 73 کشور جهان در این مراسم حضور خواهند داشت: 10 رئیس‌جمهور؛ 20 رئیس‌مجلس؛ 11 وزیر خارجه؛ 10 وزیر دیگر؛ و بقیه نمایندگان پارلمان از سراسر جهان. یعنی یک پیروزی واقعی. در آنجا جمعیتی پر شکوه وجود داشت که صندلی آنها توسط میزبان طوری تنظیم شده بود که منعکس‌کننده ترجیحات ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی، و طبیعتاً ترجیحات حکومت تحت رهبری آیت‌الله خامنه‌ای باشد که تصمیماتش همیشه توسط مقام معظم رهبری اتخاذ می‌شود. اسماعیل هنیه، رئیس‌دفتر سیاسی حماس، زیاد النخاله، رهبر جهاد اسلامی و نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله که همه اینها در یک سطح و مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هستند در این مراسم حاضر بودند. «انریکه مورا»، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا، نهاد دیپلماتیک اتحادیه اروپا، که سازمان‌های فوق‌الذکر را به طور رسمی به لیست سیاه اتحادیه اروپا اضافه کرده و رهبری اروپا را بر عهده گرفته است، در ردیف پشت سر سران این سازمان‌ها با کراوات قرمز قرار داشت و هم او بود که باعث از سرگیری مذاکرات اروپایی در وین برای احیای برجام شد.
دیگر ایران چه کاری می‌تواند در آب‌های دریای عمان انجام دهد؟ فراتر از استفاده از نیروهای «نیابتی» به عنوان واحدهای نظامی در سراسر خاورمیانه که دارای سلاح‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین به ارزش میلیون‌ها دلار است؟ فراتر از رقابتی دیوانه‌وار برای غنی‌سازی اورانیوم، (در حالیکه رئیسی گفته که ساخت بمب‌های اتمی با اصول وی ناسازگار است). فراتر از سیاه‌نمایی علیه آمریکا و دیگر کشورهای مذاکره‌کننده در وین؟در نهایت، چگونه اروپا می‌تواند به کشوری احترام بگذارد که نابودی دولت یهود و نفرت از آمریکا را سرلوحه کار خود قرار داده است؟ روحانیون در ایران می‌توانند از اعمال خود رضایت داشته باشند. در حالی که تروریست‌ها در صف اول مراسم تحلیف بودند، ما در صف دوم بدون هیچ حرفی پشت سر آنها قرار گرفته‌ایم.