kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۶۴۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷

مقالات فازهای بالینی واکسن «برکت» در روزهای آینده به مجلات معتبر دنیا ارسال می‌شود

رئیس‌هیئت‌مدیره گروه دارویی «برکت» درباره خطوط تولید این واکسن توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا جمشیدی در جریان بازدید خبرنگاران از خط تولید واکسن برکت، گفت: امیدواریم بتوانیم پیام صدها انسان محقق و دانشمندی که ریسک کردند و جان خود را به خطر‌انداختند تا واکسن کرونا تولید شود و نگذارند ملت ایران تحقیر شوند را به مردم منتقل کنیم. جمشیدی افزود: گروه دارویی برکت 12 تا 14 درصد داروی کشور را تولید می‌کند، بزرگترین مرکز تولید داروهای ضدسرطان، بزرگترین کارخانه سلول درمانی غرب آسیا را دراین مجموعه داریم و از این طریق چهار هزار اشتغال ایجاد کردیم. بزرگترین پروژه بیوتکنولوژی منطقه در شهرک دارویی برکت 90 درصد پیشرفت کرده و آنچه که به عنوان سود از داروها به دست می‌آوریم را در حوزه سلامت هزینه می‌کنیم و تا امروز ما 12 بیمارستان و 230 مرکز بهداشتی درمانی ساختیم و به وزارت بهداشت هدیه کردیم.
دانش فنی واکسن برکت
صددرصد ایرانی است
وی با بیان اینکه دانش فنی واکسن برکت صددرصد ایرانی است و به دست دانشمندان ایرانی ساخته شده و کپی کشور دیگری نبوده، اظهارداشت: در فاز دوم تست انسانی واکسن برکت 93.5 درصد افزایش تیتر آنتی‌بادی را شاهد بودیم و نتایج اولیه فاز سوم نشان می‌دهد که مراحل به خوبی پیش رفته است.
رئیس‌هیئت‌مدیره گروه دارویی برکت ادامه داد: خط اول تولید واکسن برکت بین 3.5 تا 4 میلیون دُز در ماه را تولید می‌کند و تا دیروز 2.2 میلیون دُز تحویل وزارت بهداشت داده‌ایم و 5‌.5 تا 6 میلیون دُز نیز تولید کرده‌ایم که در مراحل تست قرار دارند. فاصله زمانی برای تولید تا تحویل به دلیل انجام تست‌های مختلف روی واکسن‌ها، 15 تا 16 روز است و اگر این تست‌ها انجام شود بقیه واکسن‌ها نیز تحویل وزارت بهداشت داده می‌شود.
راه‌اندازی خط تولید جدید واکسن
در روزهای آینده
جمشیدی گفت: خط دوم ما ظرفیتی بین 6 تا 8 میلیون دُز دارد که صددرصد تجهیزات آن آماده و نصب شده است و باانجام تست‌های نهایی ظرف چندروز آینده پروسه تولید را شروع می‌کنیم. اگر این خط راه بیفتد ماهانه حدود 12 میلیون دوز واکسن کرونا خواهیم داشت که بخش زیادی از نیاز کشور را تأمین خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: خط سوم کارخانه برکت، مجموعه‌ای با ظرفیت 16 تا 20 میلیون دُز است و صددرصد تجهیزاتش آماده و در حال نصب است و تا یک ماه آینده تجهیزاتش کامل نصب می‌شود. این سه خط می‌تواند نیاز کشور و بخشی از نیاز منطقه را پوشش دهد.
رئیس‌هیئت‌مدیره گروه دارویی برکت یادآور شد: ما 27 آذرماه، کلنگ مجموعه ساخت واکسن را زدیم و در حال حاضر بعد از هند و چین بزرگترین سایت تولید واکسن برمبنای ویروس غیرفعال را داریم.
جمشیدی افزود: این پروژه در حالت عادی چندسال زمان نیاز داشت اما 650 نفر در این ماه‌ها 24 ساعته روی این پروژه کار کرده‌اند و سریعاً مراحل پروژه طی شد. همه تجهیزات تحریم بود و به سختی وارد این کشور شد‌؛ وزارت خزانه‌داری آمریکا از روزی که واکسن برکت، مجوز واردشدن به بازار ایران را گرفت سختگیری برای واردات واکسن کرونا به ایران را برداشت و علت اینکه در یک ماه اخیر میزان واردات واکسن کرونا بیشتر شده همین امر است.
وی درباره کنترل کیفیت واکسن‌ها گفت: در زمینه کیفیت تولید تلاش کردیم چند قدم بالاتر از وزارت بهداشت پیش برویم و سختگیری‌های بیشتری در زمینه کیفیت کنترل کیفیت واکسن ایرانی داشتیم.
رئیس‌هیئت‌مدیره گروه دارویی برکت در پاسخ به سؤالی درخصوص منتشرنشدن مقالات مربوط به فازهای بالینی واکسن برکت بیان داشت: ما داده‌‌های فاز یک و دو را به صورت خام منتشر کردیم. یک تیم 10 نفره برای نگارش مقاله تشکیل داده‌ایم و مقاله نهایی آماده شده و 35 صفحه مقاله انگلیسی و 100 صفحه دیتای خام است که ظرف دو سه روز آینده برای مجلات معتبر دنیا ارسال می‌شود. مقاله تست‌های حیوانی نیز نهایی شده و در چند روز آینده سابمیت می‌شود.
جمشیدی تأکید کرد: اگر بتوانیم مصوبه سازمان جهانی بهداشت را بگیریم امکان صادرات واکسن را خواهیم داشت، چین، روسیه و بسیاری از کشورهای دنیا برای بسیاری از داروهای خود مجوز سازمان جهانی بهداشت را نگرفته‌اند و این سازمان تأییدیه را برای واکسن‌های هندی و بسیاری از واکسن‌های اروپایی و روسی را صادر نکرده‌است. سازمان غذا و داروی هر کشور مجوز تزریق اضطراری واکسن‌ها را صادر می‌کند. ما مستندات را برای سازمان جهانی بهداشت آماده کرده‌ایم و درخواست میتینگ با این سازمان را رسما داده‌ایم و دراین زمینه هم منتظر پاسخ سازمان جهانی بهداشت هستیم.
وی با بیان این‌که مواد اولیه مانند محیط کشت و برخی بافرها را وارد کردیم اما کشت سلول تماما ایرانی بوده است، گفت:GMP واکسن را سازمان غذا و دارو تأیید کرده است.
رئیس‌هیئت‌مدیره گروه دارویی برکت درباره علت صدور مجوز تزریق واکسن برکت قبل از پایان مطالعات بالینی گفت: مقاله‌ای در نیچر منتشر شد که می‌گوید اگر آنتی‌بادی نوترالیزان در پی تزریق واکسن کرونا در بدن فرد افزایش پیدا کند کشورها می‌توانند تا زمان به پایان رسیدن فاز سوم، مجوز مصرف اورژانسی را برای واکسن کرونا صادر کنند و باتوجه به موفقیت‌آمیز بودن مراحل فاز یک و دو وزارت بهداشت هم مجوز اورژانسی این واکسن را صادر کرد.