kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۶۳۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴

حمله اسرائیل به جنوب لبنان و 4 نکته (نگاه)

 

محمدرضا کلهر
اسرائیل روز چهارشنبه ۱۳ مرداد و روز پنجشنبه14 مرداد در واکنش به شلیک راکت‌هایی که از سمت لبنان شلیک شد، با توپخانه و نیز جنگنده چندین نوبت به جنوب لبنان حمله کرد. به گفته رسانه‌های صهیونیستی نهادهای امنیتی این رژیم باور داشتند حزب‌الله ارتباطی با شلیک اخیر راکت‌ها ندارد. همین نشان می‌داد که صهیونیست‌ها نه میلی به درگیری با حزب‌الله داشتند و نه انتظار واکنش حزب‌الله را داشتند. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی برای اولین‌بار پس از جنگ
۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶، پنجشنبه به مناطقی در جنوب لبنان حمله هوایی کردند، در حالی که مراکز امنیتی و نظامی این رژیم به هیچ وجه واکنش حزب‌الله را پیش‌بینی نمی‌کرد. اما معادلات صهیونیست‌ها به هم خورد و حزب‌الله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، با ده‌ها راکت‌ اراضی اطراف پایگاه‌های صهیونیستی در «مزارع شبعا» هدف گرفته شد. گفته می‌شود حداقل 20 راکت به سمت این پایگاه‌ها شلیک شده است. حمله اسرائیل به جنوب لبنان باعث آشکار شدن چند نکته شد:
اولین نکته این است که در جریان این حمله رژیم صهیونیستی غافلگیر شد. رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرده بود که حزب‌الله به دلیل شرایط سیاسی لبنان واکنش نشان نخواهد داد. حملات حزب‌الله به شهرک‌های صهیونیستی این رژیم را غافلگیر کرد.
دومین نکته این است که تحولات مرزی اخیر همچنین ثابت کرد که رژیم صهیونیستی در حال حاضر در ضعیف‌ترین و متزلزل‌ترین شرایط داخلی موجود به سر می‌برد، و به هیچ وجه آمادگی رویارویی با هیچ‌کدام از دشمنان خود را ندارد. این در حالی است که گروه مقابل در بهترین حالت اتحاد و آمادگی قرار دارد و ایجاد جبهه مشترک توسط آنها ضد اسرائیل می‌تواند به کابوس تل‌آویو تبدیل شود. در همین رابطه معتز ابوریده کارشناس و تحلیلگر مسائل فلسطین‌ اشغالی نوشت که‌ اشغالگران در ضعیف‌ترین شرایط خود به سر می‌برند و در برابر آنها جبهه‌های متحدی قرار دارد.
تثبیت معادله بازدارندگی سومین نکته است. حزب‌الله لبنان با عملیات غافلگیرکننده خود علیه رژیم صهیونیستی یک‌بار دیگر دست به تثبیت معادله نبرد با این رژیم زد. در واقع، حزب‌الله باز هم به‌صورت عملی معادله «موشک در برابر موشک» را اجرایی ساخت تا این پیام را به صهیونیست‌ها مخابره کند که هیچ تجاوزی بدون پاسخ باقی نخواهد ماند. این همان معادله بازدارندگی است که مقاومت لبنان از سال‌ها پیش تاکنون آن را به تثبیت رسانده است. اگر حملات تجاوزکارانه صهیونیست‌ها به مناطق مرزی لبنان بی‌پاسخ می‌ماند، بدون شک، مقامات تل‌آویو حملات مذکور را تشدید می‌کردند. از همین روی، واکنش غافلگیر‌کننده و قدرتمندانه حزب‌الله نقش بازدارندگی داشت و قطع به یقین موجب خواهد شد تا صهیونیست‌ها در آینده پیش از هرگونه تجاوز نظامی به فکر عواقب و پیامدهای آن باشند.
اما چهارمین پیامی‌که صهیونیست‌ها از واکنش‌ها به ماجراجویی اخیر خود متوجه شدند و موجب شد تا تل‌آویو به فکر جلوگیری از تنش‌آفرینی بیفتد، حمایت فوری و قاطع دیگر اضلاع محور مقاومت در منطقه از حزب‌الله و لبنان بود. علاوه بر انصارالله یمن و مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، جنبش النجباء در عراق نیز حمایت کامل خود را از پاسخ موشکی حزب‌الله به تجاوز صهیونیست‌ها و آمادگی نبرد در کنار برادران لبنانی در جبهه‌ای واحد در برابر رژیم متجاوز و جنایتکار صهیونیستی را اعلام داشتند. جنبش مقاومت اسلامی النجباء پاسخ حزب‌الله به رژیم صهیونیستی را حساب شده خواند و بر آمادگی این جنبش برای ورودبه معادله بازدارندگی اعلام شده توسط دبیرکل حزب‌الله تأکید کرد. تجربه جنگ اخیر 11 روزه به صهیونیست‌ها نشان داد که رویارویی با یک بخش از محور مقاومت تا چه اندازه قادر است ثبات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی در سرزمین‌های‌ اشغالی را به هم بریزد حال آنکه شکل‌گیری یک جبهه از دشمنان عواقب نامعلومی ‌برای تل‌آویو خواهد داشت.