kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۵۴۸
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲
لزوم رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی

کرونا باز هم رکورد شکست 542 قربانی در یک روز

روز گذشته وحشتناک‌ترین روز کرونایی کشور بود چرا که آمار جان باختگان بار دیگر رکورد زد و به عدد بی‌سابقه 542 نفر در یک شبانه‌روز رسید. این در حالی است که میزان رعایت پروتکل‌ها به زیر 40 درصد رسیده و برخی تصمیمات مدیریتی در این خصوص نیز بی‌تاثیر بوده است.

 

سرویس اجتماعی-

براساس آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، از 16 تا ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۶۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۱۰۲ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به چهار میلیون و ۱۵۸ هزار و ۷۲۹ نفر رسید. همچنین ۶ هزار و ۴۶۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
متاسفانه در طول این بازه زمانی، ۵۴۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۴ هزار و ۱۵ نفر رسید. با این حال، خوشبختانه تا کنون سه میلیون و ۵۳۹ هزار و ۳۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
علاوه‌بر این، تا کنون ۲۶ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۴۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر نیز ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
رکوردشکنی دوباره واکسیناسیون
از سوی دیگر تا کنون ۱۲ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۵۸۷ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۷۲ هزار و ۳۷۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۹۵۸ دُز رسید. با تزریق ۵۲۸ هزار دُز واکسن در شبانه‌روز گذشته رکورد واکسیناسیون باز هم شکسته شد.
وضعیت بحرانی در سراسر کشور
از شهرهای کوچک تا پایتخت
در شرایطی که 336 شهر کشور در شرایط حاد و قرمز کرونایی قرار دارند، وضعیت استان تهران نیز بحرانی شده است.
در همین باره، فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به وضعیت بحرانی کرونا در تهران، گفت: تمام شهرهای تهران به صورت همگن، شرایط بحرانی قرمزی دارند و تعداد بیماران بستری در تهران، 9 هزار و 400 نفر است که دو هزار و 500 نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.
علیرضا زالی با بیان اینکه همچنان میان پذیرش بیماران جدید در بیمارستان‌ها و ترخیص آنها از مراکز درمانی، عدم توازن وجود دارد، افزود: شنبه گذشته ما حدود هزار و 940 بیمار جدید در تهران بستری و هزار و 410 بیمار نیز ترخیص کردیم. متأسفانه در طول یک شبانه‌روز گذشته 142 بیمار مبتلا به کرونا در تهران نیز فوت کردند.
کاهش رعایت پروتکل‌ها و استمرار سفرها!
اظهارت زالی در شرایطی است که متاسفانه وضعیت سایر استان‌های کشور بهتر از تهران نیست. مشهد از دیگر شهرهای به شدت درگیر با ویروس کرونا است اما متاسفانه هیچ تصمیم عاجل و ضابطه جدیدی برای سفر به این شهر زیارتی و حضور در اماکن زیارتی در دستور کار مسئولان نیست. این رویه متاسفانه درباره شهرهای سیاحتی از جمله شمال کشور نیز صدق می‌کند و تقریباً هیچگونه ممنوعیتی درباره سفر اعمال نمی‌شود، برخی محدودیت‌ها که مختص سفر با خودروی شخصی است هم یا توسط مردم دور زده می‌شود یا با استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای سفر عملا کمرنگ و کم خاصیت می‌شود.
داغ شدن تب شیوع کرونا در کشور و رکوردشکنی پی‌در‌پی آمار مبتلایان و جان باختگان در حالی است که آمارها نشان می‌دهد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به زیر 40 درصد رسیده است. علاوه‌بر این، مشاهدات حاکی از نبود هیچگونه مقررات و ممنوعیتی درباره انجام سفرها و برگزاری مراسم‌ها است.
برخلاف پیک‌های ابتدایی کرونا در کشور، امروز و در اوج گیری پیک پنجم، علیرغم همه تلاش‌های ایثارگرانه کادر درمان کشور، از سوی برخی مسئولان عزمی جدی و کارگشا برای مهار این ویروس سرکش دیده نمی‌شود و کشور همچنان معطل یک تصمیم قاطع برای مدیریت این بیماری است. به تبع سهل انگاری طیفی از مسئولان، مردم نیز متاسفانه با ساده انگاری و نقض پروتکل‌ها به شیوع هرچه بیشتر این ویروس دامن می‌زنند. انجام مراسم‌های عروسی و عزاداری همچنین برقراری سفرهای بین استانی آن هم در شرایطی که 336 شهر کشور در شرایط قرمز کرونایی هستند نشان می‌دهد مدیریت بیماری کرونا از ریل اصلی خارج شده است. با آغاز به کار دولت جدید باید امیدوار بود موضوع مدیریت بیماری کرونا جدی‌تر و قاطعانه‌تر از سوی دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شود.
واکسیناسیون سراسری زمان بر است
بی تفاوتی نسبت به شرایط کرونایی حاکم در کشور در بین عده‌ای از مردم و برخی از مسئولان، در کنار طولانی بودن زمان واکسیناسیون سراسری می‌تواند روزها و شرایط خطرناک بیشتری را در پیش روی ما قرار دهد.
اگرچه طی روزهای گذشته تزریق واکسن در کشور سرعت بیشتری گرفته و به مرز تزریق 500 هزار دُز واکسن در روز رسیده است اما براساس آمار اعلامی وزارت بهداشت تاکنون تنها سه میلیون و ۷۲ هزار و ۳۷۱ نفر دو دُز واکسن خود را دریافت کرده‌اند! همچنین طبق زمان بندی درنظر گرفته شده، واکسیناسیون سراسری زودتر از اواخر پاییز یا اوایل زمستان امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین نمی‌توان برای مهار ویروس کرونا به واکسینه شدن افراد جامعه دل‌خوش‌بود.
البته عملیاتی نشدن کامل وعده‌ها درباره تولید واکسن داخلی که البته نیازمند بررسی دقیقی برای رفع موانع احتمالی می‌باشد در کنار عدم تحقق کامل قراردادهای خارجی تامین واکسن و بدعهدی‌های صورت گرفته موجب شده است تا روند واکسیناسیون کشور از برنامه عقب‌تر باشد. با این شرایط قطعاً باید از طریق تصمیم‌های قاطع و کارشناسی شده التهاب بیماری را کم کرد.
لاک داون؛ نیاز عاجل کشور
یکی از راهکارهای مطرح درخصوص مهار پیک‌های کرونایی موضوع تعطیل کردن شهرها است، اما تجربه چند باره تعطیلی‌ها از جمله تعطیلی 6 روزه اخیر در استان‌های تهران و البرز که همراه با گردش و مهمانی یا سفر و دورهمی‌های پر خطر بدون رعایت ممنوعیت فعالیت اصناف غیر مجاز بود نشان داد که صرف اعلام تعطیلی کمک خاصی به کنترل کرونا نمی‌کند و در مواقعی چه بسا خود به عامل گسترش بیماری و افزایش آمار مبتلایان و جان باختگان منجر شود، در همین تعطیلات اخیر مردم از فرصت تعطیلات برای انجام سفرهای بین استانی استفاده کردند و قوانین و جریمه‌های در نظر گرفته شده نتوانست مانع این سفرها شود، در حال حاضر نیز آثار سوء این بی‌تدبیری و بی‌توجهی‌ها را مشاهده می‌کنیم.
به همین منظور طی روزهای اخیر درخواست‌های متعددی از سوی کارشناسان و مدیران نظام سلامت کشور برای قرنطینه کامل یا لاک داون کشور مطرح شده است، درخواست‌هایی که در صدر آنها نامه وزیر بهداشت به رهبر انقلاب برای تعطیلی دو هفته‌ای کشور است.
پس از نامه وزیر بهداشت به رهبر انقلاب، ایشان از مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا خواستند تا خواسته وزیر بهداشت بررسی و اقدام‌های لازم صورت پذیرد. در ادامه، این درخواست در کمیته‌های تخصصی ستاد ملی کرونا و قرارگاه عملیاتی بررسی شد که نهایتا اعلام شد تعطیل کردن کشور نیازمند بحث و بررسی دقیق‌تر و کارشناسی شده‌تر است.
به عقیده کارشناسان حوزه سلامت، البته لاک‌داون کشور حتماً نیازمند کمک‌های معیشتی و جبران خسارت‌های مشاغل است در غیر این‌صورت امکان‌پذیر نیست و اثرگذاری لازم را ندارد ضمن اینکه اگر قرار باشد به جای لاک داون به سمت تعطیلی برویم چه بسا وضعیت را وخیم‌تر کند.
این شرایط نشان می‌دهد، مصوبات و قوانین و جریمه‌ها کارآمدی‌شان را از دست داده‌اند و لازم است تا هرچه سریعتر طرحی نو برای مدیریت کرونا در کشور تدوین و ابلاغ شود.
شنبه گذشته اولین جلسه ستاد ملی کرونا به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد و رئیس‌جمهور پس از بحث و بررسی با سایر اعضای ستاد ضرب‌الاجلی یک هفته‌ای برای نهایی کردن طرح تحول در نحوه مقابله با کرونا تعیین کرد.
رئیس‌جمهور در این جلسه با بیان اینکه برای تغییر این وضعیت نیازمند اقدام جهادی و جهشی هستیم، تاکید کرد: کار مسئولان اجرایی کشور فقط توصیه نیست و باید ضمانت اجرای مناسب هم برای تصمیمات اتخاذ شده در نظر گرفته شود.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید از انفعال در نحوه مقابله با کرونا خارج شویم و رویکردهای فعالانه اتخاذ شود، تصریح کرد: ضروری است که سازوکارهای متناسب برای بسیج نیروهای داوطلب و نهادهای مردمی طراحی شود.
وی تاکید کرد: طرح جامع تحول در نحوه مقابله با ویروس کرونا با استفاده از تجربیات یک سال و نیم اخیر کشور در کمیته ویژه‌ای تدوین و هفته آتی در دستور کار جلسه ستاد ملی قرار خواهد گرفت.
رئیسی افزود: طرح جامع تحول شامل پروتکل‌های بهداشتی، سازوکارهای درمانی، فرآیند تأمین و تولید واکسن، سازوکار واکسیناسیون عمومی، برآورد وضعیت آینده کرونا و راهکارهای پیشگیری و نحوه مواجهه با انواع جهش یافته ویروس، سازوکارهای حمایت از کسب و کارهای متضرر از کرونا، نحوه حمایت شایسته از کادر درمان و افزایش مشارکت مردم و نهادهای مردمی در بخش‌های مختلف خواهد بود.
با این دستورات و تاکیدات رئیس‌جمهور جدید می‌توان امیدوار بود که روند مقابله با کرونا در سطح مسئولان ارتقا پیدا کند و با قاطعیت بیشتری با این بحران فراگیر برخورد شود.
ضرورت بازگشت ستاد ملی کرونا
به جایگاه پیک نخست
مرور نتیجه تصمیم‌های ستاد ملی کرونا در پیک‌های اول و دوم نشان می‌دهد، تصمیم‌های به موقع و قاطع سهم چشمگیری در مهار ویروس کرونا داشت. تاجایی که اعلام آمادگی ستاد کل نیروهای مسلح برای بستن شهرها در پیک اول باعث شد تا هم ستاد ملی و هم مردم در مهار این بیماری مشارکت بیشتری به خرج دهند. اما متاسفانه هرچه به پیک‌های سوم و چهارم و اکنون پنجم نزدیک شدیم، ستاد ملی کرونا از تصمیم‌های به موقع و کارشناسی شده فاصله گرفت.
تاخیر در دورکار کردن کارمندها در پیک سوم علیرغم درخواست و مطالبه رؤسای ستادهای استانی، ممنوع نکردن سفرهای نوروزی که منجر به آغاز پیک چهارم شد و آزمون و خطا کردن درباره تعطیلات اخیر نشان می‌دهد ستاد ملی مقابله با کرونا از جایگاه اصلی و کارشناسی خودش فاصله گرفته است. قطعا به همین دلیل است که رئیس‌دولت سیزدهم از لزوم تحول در مدیریت کرونا سخن به میان آورده است و تاکید داشته تا تجربیات گذشته جمع‌آوری شود تا بتوان تصمیم‌های جدید و کاربردی برای مدیریت این ویروس چموش اعمال کرد. البته سرعت بخشیدن به این تحولات و تصمیم‌ها در شرایط کنونی الزامی است و باید هرچه سریعتر برای جلوگیری از افزایش شمار جان باختگان و وخیم‌تر شدن وضعیت شیوع بیماری در کشور تصمیم‌گیری شود.