kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۳۹۸
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
رئیسی در مراسم تحلیف:

برای تأمین منافع ملت و اجرای عدالت خستگی‌ناپذیر پیش می‌رویم

مراسم تحلیف رئیس‌جمهور عصر روز پنج‌شنبه در صحن علنی مجلس با حضور مقامات خارجی از کشورهای مختلف دنیا و خبرنگاران رسانه‌های ایرانی و خارجی برگزار شد و رئیسی در این مراسم گفت که برای تامین منافع مردم و اجرای عدالت خستگی‌ناپذیر پیش می‌رویم.


روز پنج شنبه از چند ساعت پیش از آغاز مراسم تحلیف از سوی نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی محدودیت‌های ترافیکی در اطراف خیابان‌ها و کوچه‌های بهارستان تا ایستگاه متروی این منطقه اعمال شده بود. ساعت 16:30 در جایگاه ویژه خبرنگاران باز شد و پس از دقایقی گروه موزیک دژبان مرکز ارتش در گوشه‌ای از جایگاه مستقر شد.
نمایندگان مجلس هر کدام در صندلی‌های مخصوص خود در صحن نشسته بودند و حجت‌الاسلام‌والمسلمین «غلامحسین اژه‌ای» رئیس‌قوه قضائیه پیش از دیگر سران قوا به صحن علنی مجلس آمد. پس از اژه‌ای، «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور کشورمان وارد صحن علنی مجلس شد. آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ساعت 17:16 دقیقه وارد صحن علنی پارلمان شد که همزمان با ورود وی نمایندگان با فرستادن صلوات به او خیر مقدم گفتند.
پس از ورود رئیسی گروه موزیک مستقر در جایگاه به نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران پرداخت. در ادامه «محمدباقر قالیباف» از «حسینعلی حاجی دلیگانی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس خواست تا دستور جلسه را قرائت کند. نخستین بخش در دستور جلسه قرائت آیاتی از کلام خداوند بود.
در دو سمت جایگاه هیئت‌رئیسه مجلس پرچم کشورهایی که در مراسم تحلیف حضور یافته بودند قرار گرفته بود و جایگاه ویژه و جلوی هیئت‌رئیسه مجلس با گل‌هایی به سه رنگ پرچم جمهوری اسلامی ایران آذین بسته شده بود. نکته دیگر در این خصوص حضور پرتعداد خبرنگاران خارجی بود.
برخی مقامات خارجی که در این مراسم حضور داشتند عبارتند از: «انریکه مورا» معاون رئیس‌سیاست خارجی «اتحادیه اروپا»،‌اشتفان کلمنت «سفیر اتحادیه اروپا در وین»، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری کره جنوبی، نخست‌وزیر «سوریه»، دبیرکل «اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی»، رئیس‌پارلمان «آفریقای جنوبی»، رئیس‌دومای «روسیه»، رئیس‌مجلس ملی «آذربایجان»، رئیس‌مجلس ملی کبیر «ترکیه»، رئیس‌مجلس نمایندگان مجلس عالی «تاجیکستان»، رئیس‌مجلس سنای «پاکستان»، نماینده «دبیرکل سازمان ملل»، شیخ نعیم قاسم نایب‌رئیس‌حزب‌الله لبنان، نخست‌وزیر الجزایر، رئیس‌جمهور افغانستان، رئیس‌جمهور عراق، رئیس‌مجلس ترکیه و نخست‌وزیر ارمنستان.
دوره کارآمدی و پاسخگویی
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز پنج‌شنبه در مراسم تحلیف دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری در ابتدای نطق آغازین خود از حضور روسای قوا، مسئولین لشکری و کشوری و نمایندگان مجلس و همچنین از حضور میهمان ویژه از کشورهای مختلف قدردانی کرد و به آنها خیرمقدم گفت.
سپس وی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: ما  وارد دورۀ جدید مدیریتی در کشور شده‌ایم؛ مردم با انتخاب‌های خود در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری این فرصت را به ما داده‌اند تا با حل مشکلات مردم خصوصاً قشر ضعیف و متوسط نشان دهیم که مدیریت جهادی راه‌حل همۀ مشکلات مادی و معنوی جامعه است؛ امروز نگاه همۀ شهدایی که خونشان را در راه انقلاب و برای امنیت و رفاه مردم داده‌اند به ما است؛ نمی‌توانیم روز را به شب برسانیم بدون اینکه اجازه داشته باشیم لحظه‌ای برای مردم تلاش نکرده باشیم و حق نداریم شب را بدون دغدغۀ مردم سر بر بالین  بگذاریم.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای موفقیت در رسیدن به این هدف دورۀ جدید مدیریتی کشور را باید تبدیل کنیم به دوره کارآمدی و پاسخگویی، گفت: در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» همة ما مکلّف هستیم که ثبات اقتصادی و امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم و روشن است که بار اصلی این مسئولیت برعهده دولت محترم خواهد بود امّا همدلی و هم‌افزایی دو قوّۀ دیگر در تکمیل این فعالیت نقشی کلیدی دارد.
قالیباف همچنین تصریح کرد: دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خود را موظّف می‌دانند که تمامی ظرفیت‌های کارشناسی خود را برای تنظیم و تدوین یک برنامۀ کوتاه مدّت و برنامه پنج ساله هفتم کشور برای عبور از بحران و چالش‌های موجود به کار گیرند و این امر میسّر نیست جز با همکاری وزرا، کارشناسان زبده دولتی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس و همچنین با استفاده از نظرات نخبگان دانشگاهی و اندیشکده‌ها و مراکز مطالعات مردمی.
اهتمام ویژه به اصول قانون اساسی
پس از نطق آغازین قالیباف، نوبت به رئیس‌قوه قضائیه رسید تا در جایگاه حضور یابد و سخنرانی نماید. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس‌قوه قضائیه در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امیدوارم به فضل پروردگار رئیس‌جمهور محترم با کمک سایر قوا و نخبگان و مردم در این مسئولیت خطیر موفق باشد و هرچه سریع‌تر در جهت رفع مشکلات مردم اقدام کنند
وی افزود: امیدوارم رئیس‌محترم جمهور نسبت به اجرای همه اصول قانون اساسی مخصوصا بندهای ١۶ گانه اصل سوم قانون اساسی و اصولی که حقوق آحاد جامعه را تامین می‌کند اهتمام لازم را داشته باشد.
محسنی اژه‌ای ادامه داد: قوه قضائیه برای کمک به دولت و گسترش عدل و عدالت و حمایت از حقوق مردم و آزادی‌های مشروع و مبارزه با فساد آمادگی لازم را دارد و با تمام توان کمک خواهد کرد و در مبارزه با فساد جدی‌تر از همیشه خواهد بود.
پاسدار قانون ­‌اساسی و نظام و منافع ملت
پس از پایان سخنان رئیس‌قوه قضائیه، قالیباف از سیدابراهیم رئیسی، خواست تا در جایگاه در کنار رئیس‌قوه قضائیه حضور یابد و مطابق قانون سوگند یاد کند. بنابر اصل ۱۲۱ قانون اساسی، رئیس‌جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور رئیس‌قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌شود، سوگند خود را قرائت و سوگندنامه را امضا می‌کند.
متن سوگندنامه به این شرح است: «من‏ به‏ عنوان‏ رئیس‏‌جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‏‌کنم‏ که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ کشور باشم‏ و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای‏ مسئولیت‌هایی‏ که‏ برعهده‏ گرفته‏‌ام‏ به‏ کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای‏ کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هرگونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزم‏ و از آزادی‏ و حرمت‏‌اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای‏ ملت‏ شناخته‏ است‏، حمایت‏ کنم‏. در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و فرهنگی‏ کشور از هیچ‏ اقدامی‏ دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی‏ از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏‌السلام‏ قدرتی‏ را که‏ ملت‏ به‏ عنوان‏ امانتی‏ مقدس‏ به‏ من‏ سپرده‏ است‏ همچون‏ امینی‏ پارسا و فداکار نگاهدار باشم‏ و آن‏ را به‏ منتخب‏ ملت‏ پس‏ از خود بسپارم‏.»
دولت سیزدهم؛ عدالت‌­گستر و فسادستیز
پس از مراسم سوگند، نوبت به سخنرانی رئیس‌جمهور رسید، بخشی که مورد توجه اغلب خبرگزاری‌های بزرگ جهان قرار گرفت و هر کدام بخشی از اظهارات رئیسی را برجسته کردند.
سید ابراهیم رئیسی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی بعد از قرائت سوگندنامه خود، با سلام به پیشگاه منجی موعود عالم بشریت
حضرت ولی عصر‌(عج) و درود بر روح پرفتوح بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره)، گفت: ضمن سلام و درود بر روح شهدای شکوهمند اسلام و انقلاب اسلامی به ویژه شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی، آرزوی سلامتی و طول عمر برای رهبری فرزانه انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای «مدظله العالی» از درگاه خداوند مسئلت داریم.
رئیس‌جمهور ادامه داد: همچنین بر ملت عزیز ایران، میهمانان ارجمند، خانواده مکرم و معزز شهیدان، رؤسای جمهور، معاونان رئیس‌جمهور، نخست‌وزیران گرامی، وزرای امور خارجه، نمایندگان ویژه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، سفرای محترم، رؤسای محترم گروه‌های جهادی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مقامات محترم لشگری کشوری، اعضای معزز شورای نگهبان و همه مسئولان عالیرتبه و مقامات معزز سلام می‌فرستیم.
رئیس‌قوه مجریه با تاکید بر اینکه طلوع انقلاب اسلامی در ایران فصل نوینی از آزادی، مشارکت سیاسی و مردم سالاری را در تاریخ کشورمان به ثبت رساند، تصریح کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میثاق ملی در اصل ششم، همه نهادهای حاکمیتی را محصول اراده و رأی مردم دانسته است.
وی در ادامه با بیان اینکه ایران تاریخ‌ساز در حالی وارد قرن جدید می‌شود که بیش از 40 سال است که مردم‌سالاری دینی داشته، عنوان کرد: اکنون با گذشت این سال‌ها در آغاز گام دوم انقلاب قرار گرفته‌ایم.
اینک ایران قرن پانزدهم
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین با تأکید بر اینکه دولت جدید امروز در نقطه‌ای ایستاده که تمدنی جهانی، آن را ساخته، اظهار کرد: فرهنگی که قرن‌ها پیشرو بوده و با یکتاپرستی توانسته است الگو ارائه کند و تمدن ایران با پذیرش اسلام توانسته پیشرفت را گسترش داده و آن را بازآفرینی کند تا سرآمد جهان شود. امروز ایران در چشم‌انداز پیش روی کشور خود قرار دارد و این ایران قرن پانزدهم است.
رئیسی همچنین اضافه کرد: دولت مردمی، خواسته مردم را محقق می‌کند و پیام این انتخابات، تحول‌خواهی و عدالت‌طلبی بود که مردم استقلال‌طلبی و مقابله با زیاده‌خواهی مستکبران را در آن خواسته‌اند؛ دولت سیزدهم نیز به اصل تعامل با همه کشورهای دنیا پایبند است. دولت سیزدهم، عدالت‌گستر، فسادستیز، تبعیض‌گریز، برنامه‌محور، علم خواه و اندیشه‌پیشه خواهد بود.
رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه مردم ایران نیز می‌خواهند ما مدافع انسان‌های عالم باشیم و به ظلم در هیچ کجا راضی نمی‌شوند، اظهار کرد: ما مدافع حقوق بشر و انسانیت هستیم و تجاوز به حقوق مظلومان را برنمی‌تابیم؛ ظلم چه در قلب اروپا، آمریکا، آفریقا، یمن، سوریه و فلسطین صورت گیرد، ما با آن مخالف هستیم.
سید ابراهیم رئیسی در ادامه افزود: مردم و جوانان عزیز این مرز و بوم از ما انتظار دارند که صدای رسای مستضعفان و ولی‌نعمتانمان باشیم، مردم می‌خواهند آزادی اجتماعی و فرهنگی آنها مجدانه پیگیری شود و به معنای حقیقی کلمه انقلاب اسلامی محقق شود و همه ویژگی‌ها و خصایص انقلاب در ساختارها، فرآیندها و باورهای دولتمردان مشاهده‌پذیر باشد.
وی یادآور شد: مردم می‌خواهند با وجود همه تنگناها، سفره آنها بهبود بخشیده شود و نشاط و شور اجتماعی در جامعه گسترش یابد. دولت برخاسته از اراده مردم برای تأمین منافع مردم و اجرای عدالت خواهد ایستاد و در این مسیر خستگی‌ناپذیر پیش خواهد رفت. اینجانب امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از 80 میلیون نفر جمعیت است.
رئیسی افزود: وعده‌های دولت مردمی، وعده‌های صادق است؛ ما خود را متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌دانیم، ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد، خشکاندن ریشه‌های فساد و رانت‌خواری، مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابل تکانه‌ها، مهار تورم و گرانی، تقویت ارزش پول ملی، بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور، حمایت از تولید ملی، تلاش برای خودکفایی در تأمین نیازهای اساسی مردم، پیشرفت فناورانه و دانش‌بنیان، مدیریت بهینه معادن و منابع آب، نفت و گاز کشور و توجه به تغییرات اقلیمی و صیانت از محیط زیست، همه را با قدرت دنبال خواهیم کرد.
وی ادامه داد: معتقدم ایران قوی فراتر از تدبیر و تلاش خستگی‌ناپذیر همه قوا و نهادها، نیازمند همکاری ملی و خرد جمعی است که تجلی آن در تعامل دولت با سایر قوا و همچنین تعامل وسیع با نخبگان و فرهیختگان خواهد بود.
قدرت ایران امنیت‌ساز است
وی یادآور شد: در این جلسه تاریخی علاقمندم در پیشگاه نمایندگان انقلابی ملت و در حضور میهمانان گرانقدر خارجی،‌اشاره‌ای به رویکرد سیاست خارجی دولت مردمی داشته باشم. در دولت مردمی همه مولفه‌های قدرت ملی تقویت خواهد شد و از همه ابزارهای قدرت ملی از جمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان استفاده می‌کنیم تا منافع و مصالح جمهوری اسلامی ایران تامین شود.
رئیس‌جمهوری کشورمان تصریح کرد: قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه امنیت ساز است، ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران حامی صلح و ثبات برای کشورهاست و صرفاً برای مقابله با تهدیدهای قدرت‌های سلطه‌گر و ظالم به کار گرفته خواهد شد. بحران‌های منطقه‌ای باید از طریق گفت وگوهای واقعی درون منطقه‌ای و براساس تامین حقوق ملت‌ها حل و فصل شود. دخالت بیگانگان در منطقه هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه خود
مشکل است.
رئیس‌قوه اجرایی کشور اضافه کرد: من دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه به خصوص همسایگان دراز می‌کنم و دست آنها را به گرمی می‌فشارم. ایران، کشورها و ملت‌های همسایه را خویشاوند خود می‌داند و مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت سیاست خارجی خود را ارتقای روابط با کشورهای همسایه دانسته و خواهان عزت و اعتلای آنهاست.
رئیسی با بیان اینکه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح آمیز است، گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران سلاح اتمی را شرعاً به فتوای رهبر معظم انقلاب برخود حرام می‌داند و این سلاح هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد.
تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو شود
وی تصریح کرد: سیاست فشار و تحریم موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه نخواهد شد. تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو گردد و از هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند حمایت خواهیم کرد.
سیدابراهیم رئیسی در انتهای سخنانش از معرفی اعضای کابینه  خود در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب در هفته آینده خبر داد. در پایان جلسه قالیباف ضمن تشکر دوباره از حضور مهمانان تاکید کرد که با معرفی لیست وزرای دولت، مجلس این آمادگی را دارد که حتی در جلساتی فشرده و به صورت سه شیفت به کار بررسی وزرا بپردازد.
در انتهای برنامه میهمانان به همراه سران قوا عکس یادگاری گرفتند.