kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۳۷۱
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
جنوب اروپا

تداوم آتش‌سوزی‌های جنگلی

 

آتش سوزی‌ها در جنوب اروپا همچنان ادامه دارد و آتش‌نشان‌ها و مقامات را درمانده کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، شعله‌های آتش در جنوب اروپا همچنان زبانه می‌کشد و آتش نشان‌ها هنوز نتوانسته‌اند این بلای خانمان سوز را تحت کنترل درآورند. آتش سوزی‌ها در جنگل‌های کشورهای جنوب اروپا در سواحل مدیترانه از جمله در ترکیه و یونان بی‌وقفه ادامه دارد.
آتش به نزدیکی‌های آتن پایتخت یونان رسیده است. نخست‌وزیر یونان به شهروندان درباره در پیش بودن روزهای سخت‌تر هشدار داده است.
میتسوتاکیس همچنین اعلام کرد: ما باید با ده‌ها آتش سوزی در جنگل‌ها مبارزه کنیم. این آتش سوزی‌ها بخصوص در آتن، پلوپونز و اویا ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد.
وی درباره بادهای شدید غربی و شرایطی بی‌سابقه با توجه به خشکسالی‌ها هشدار داده و اعلام کرده که کشور به انبار باروت تبدیل شده است.
نخست‌وزیر یونان همچنین اعلام کرد: این کشور با بحران بی‌سابقه زیست محیطی رو‌به‌رو شده و آتش سوزی‌ها واقعیت تغییرات آب و هوایی را منعکس می‌کند.
حدود 700 آتش نشان شبانه‌روز در حال مبارزه با شعله‌های آتش در شمال آتن هستند که آرام آرام به پایتخت نزدیک می‌شود. بسیاری از مناطق مسکونی در این منطقه از جمله یک اردوگاه پناهندگان باید تخلیه شود.
نخست‌وزیر یونان اعلام کرده که ارتش را با تمام قوا برای خاموش کردن این آتش سوزی‌ها به میدان آورده است. به گفته وی سربازان باید وضعیت را از طریق هوا و با هواپیماهای بدون سرنشین مورد ارزیابی قرار‌داده و مکان‌های در معرض حریق بعدی را شناسایی کنند.
به گفته مقامات، شعله‌های آتش منابع تامین برق در آتن را تهدید می‌کند و شبکه برق در برخی مناطق آسیب دیده است. برای احتیاط برق برخی مناطق قطع شده است. پلیس برخی بزرگراه‌ها را مسدود کرده است. در جزیره بزرگ لویا هم چندین مورد آتش سوزی‌های گسترده جدید گزارش شده است. کلیساها زنگ خطر را به صدا در آورده‌اند.
نهادها از 54 آتش سوزی همچنان فعال در تمام این کشور خبر داده‌اند. تا حداقل روز دوشنبه رفتن به جنگل‌ها برای یونانی‌ها ممنوع است. علاوه‌بر این کارهایی که می‌تواند جرقه و یا شعله آتش ایجاد کند ممنوع است. بر اساس اطلاعات رصد خانه ملی یونان در سال جاری بیش از 12 هزار هکتار زمین در این کشور سوخته که بیشتر از تمام سال گذشته بوده است.
در ترکیه هم آتش نشان‌ها همچنان با زبانه‌های آتش جدال می‌کنند. بر اساس اطلاعات رسمی، همچنان 13 آتش سوزی در 6 منطقه تحت کنترل در نیامده است. ساکنان بسیار ناامید هستند و چشم انتظار بارندگی. اما کارشناسان گرم شدن بیشتر هوا را پیش‌بینی می‌کنند. هزاران نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند و در استادیوم‌های ورزشی و مدارس سر می‌کنند. بر اساس ارزیابی‌ها حداقل 100 هزار هکتار جنگل و مرتع طعمه این حریق‌های گسترده شده است. این آتش سوزی‌ها در
13 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.