kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۳۶۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

راه جلوگیری از فرار مالیاتی استفاده از سامانه‌ها است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: میزان مطالبات معوق مالیاتی کشور در مجموع ۲۷۰ هزار میلیارد تومان است که وصول 50 درصد آن کمک زیادی به کاهش کسری بودجه می‌کند.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به آخرین وضیت وصول مالیات در کشور تصریح کرد: مطالبه جدی ما از دولت سیزدهم و تیم اقتصادی دولت؛ فقط اجرای قانون است. نمونه اش را عرض می کنم؛ ما قانونی داریم تحت عنوان «قانون سامانه مودیان پایانه فروشگاهی» که در آن تاکید شده که کل جریان نقدینگی در کشور از طریق دستگاه‌های پوز باید نظارت بشود.
وی در خصوص وضعیت فعلی اجرای قانون مذکور گفت: 
40 درصد اطلاعات لازم برای وصول مالیات که نزدیک به حدود 10 میلیون پوز در کشور است، موجود نیست که اگر اینها به شبکه متصل شوند امکان نظارت بر آنها برای اخذ مالیات فراهم می‌شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اخیرا گزارشی از سازمان مالیاتی گرفتیم که در مجموع 270 هزار میلیارد تومان میزان مالیات معوق کشور است. اگر معادل 50 درصد این را هم بتوانیم وصول بکنیم که جزوی از طلب های قانونی دولت است،‌ می تواند در جهت جبران کسری بودجه دولت، کمک موثری کرده و مانع از بروز آثار جانبی کسری بودجه شود.
پورابراهیمی تصریح کرد: سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی کشور(جی‌دی‌پی) باید بر اساس برنامه ششم توسعه 10 درصد می‌بود اما الان به حدود 5.5 درصد رسیده است نکته‌ای که در اینجا وجود دارد، میزان بالای فرار مالیاتی است اما چطور می‌توان از فرار مالیاتی جلوگیری کرد؟
وی گفت: پاسخ این سوال در استفاده و به‌کارگیری از سامانه‌ها، اجرای طرح نظام جامع مالیاتی و همچنین مجموعه تکالیفی است که در قانون سامانه مودیان پایانه فروشگاهی وجود دارد. اعتقادم بر این است اگر روی همین محورهایی که روی آن کار کردیم تاکید شود،‌ بخش مهمی از فرار مالیاتی کنترل می‌شود.