kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۳۰۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲
رئیس ‌اتحادیه مصالح‌فروشان تهران:

تولید افزایش یابد بازار سیمان ظرف ۲هفته‌ آرام می‌شود

رئیس اتحادیه مصالح فروشان تهران گفت: اگر تولید افزایش پیدا کند و به نقطه اشباع بازار برسیم دقیقا مانند سال‌های قبل و بعد از دو هفته بازار به آرامش خواهد رسید.


اسماعيل کاظمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر تولید بر بهبود فضای بازار سیمان، اظهار کرد: متاسفانه عده‌ای در رسانه اعلام کردند که عرضه خارج از بورس سیمان باعث ورود دلال‌ها به بازار سیمان شده است اما در بخش دیگری اعلام می‌کنند فولاد دلالی می‌شود چون در بورس عرضه می‌شود. یعنی اگر برود در بورس، دلالی می‌شود و اگر نرود هم دلالی می‌شود. این نشان می‌دهد عده‌ای کارشناسی نشده درباره این موضوعات صحبت می‌کنند‌.
وی بیان کرد: تا پایان هفته قبل، سیمان تهران تولید نداشت اما از روز شنبه تولید این کارخانه آغاز شد و اگر ادامه داشته باشد می‌تواند بر بازار اثر داشته باشد، اما آنچه که امروز اتفاق می‌اُفتد یعنی بخشی در بورس و بخشی خارج از بورس اثرات مطلوبی ندارد. اگر تولید افزایش پیدا کند و به نقطه اشباع بازار برسیم دقیقا مانند سال‌های قبل و بعد از دو هفته بازار به آرامش خواهد رسید.
رئيس اتحاديه مصالح‌فروشان تهران با تاکید بر تاثیر مثبت افزایش تولید بر کنترل بازار گفت: اگر بهانه محدودیت برق از کارخانجات گرفته شود به سرعت بازار به آرامش خواهد رسید‌.
کاظمی تصریح کرد: باید با دلال برخورد کرد اما مشکل امروز بازار سیمان فر‌اتر از دلال است. سیاست‌گذاری شده بود تا نظام قیمت گذاری سیمان در بازار افسار‌گسیخته باشد و مستندات لازم برای تشریح این موضوع در دسترس است. واسطه‌های غیر ضرور باید حذف شود و در همان نامه‌ای که چند ماه قبل به وزارت صمت زده شد درباره این موضوع اطلاع دادیم. وزارت صمت روی نامه دستور صادر کرد اما انجمن سیمان بدون توجه به این موضوع، به فرآیند افزایش قیمت و ایجاد آشفتگی ادامه
داد.
او درباره موجودی کلینکر در کشور بیان کرد: در حضور وزیر اعلام کردند که هشت میلیون تن کلینکر موجودی داریم. هشت میلیون تن مصرف حدود ۴۵ روز کشور است. اگر روند ادامه‌دار شود همین بلایی که می‌‌بینید بر سر بازار سیمان خواهد آمد و روند افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد شد اما اگر مشکل برق حل شود و طبق اعلام وزارت نیرو برق مورد نیاز واحدها تامین شود به وضع نرمال بازخواهیم گشت.
رئيس اتحاديه مصالح‌فروشان تهران تاکید کرد: صادرات باید موقتا متوقف شود تا بازار داخلی از حالت بحرانی خارج شود.
راهکارهای مرکز پژوهش‌های مجلس
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در جدیدترین گزارش خود به موضوع مشکلات ساختاری صنعت سیمان و دلایل آشفتگی بازار در هفته های اخیر پرداخت و 9 راهکار ارائه کرد. این راهکارها عبارتند از:
1- همکاری وزارت نیرو با وزارت صنعت، و انجمن‌های تخصصی صنعت سیمان برای مدیریت مصرف برق در این صنعت از طریق تعطیلی داوطلبانه واحدهای سیمان کشور (برای انجام تعمیرات) در فصل تابستان.
2- بازنگری در برنامه تأمین برق و فعالیت کارخانه‌های تولید سیمان براساس مشخصات فنی تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه‌های سیمان.
3- وزارت صنعت، نقش تنظیم‌گری خود را در تنظیم بازار سیمان ایفا کند، به نحوی که به قیمت‌گذاری دستوری سیمان پایان داده و همه واحدهای تولیدی را به عرضه هفتگی میزان مشخصی سیمان در بورس کالا مکلف کند.
4- فعال شدن رینگ صادراتی بورس کالا برای صادرات سیمان و کلینکر.
5- نظارت وزارت صمت بر انبارهای تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان سیمان از طریق سامانه جامع انبارها برای جلوگیری از احتکار احتمالی سیمان و کلینکر.
6- اصلاح تدریجی قیمت برق و گاز طی یک برنامه پنج ساله با هدف ایجاد تحرک در کارخانه‌های تولید سیمان برای ارتقای فن‌آوری و نوسازی که عمر برخی از آنها به 70 سال می‌رسد.
7- با توجه به تولید سیمان مازاد بر نیاز داخلی و محدود بودن بازارهای صادراتی، درخصوص طرح‌های سیمانی با پیشرفت فیزیکی کمتر از 40 درصد، بازنگری شود تا در صورت لزوم متوقف شده یا جانمایی آنها تغییر کند.
8- سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای صنعت سیمان با مشورت تولیدکنندگان و انجمن‌های تخصصی مربوطه.
9- از تعاونی‌های توزیعی سیمان و مصالح ساختمانی برای خرید سیمان از بورس کالا حمایت شود تا دست دلالان و واسطه‌ها از بازار سیمان کوتاه شود.