kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۲۵۸
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱
مدیر مرکز عربی برای مطالعات ایران:

آمریکا و رژیم صهیونیستی قدرت پاسخ ایران در دریای عمان را نسنجند

مدیر «مرکز عربی برای مطالعات ایران» با‌اشاره به اتهام‌زنی واشنگتن و اسرائیل درباره حادثه کشتی «مرسر استریت» تاکید کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی به خوبی از قدرت ایران در منطقه آگاهند و نباید پاسخ ایران را بسنجند.

مدیر «مرکز عربی برای مطالعات ایران» به آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار داد که توان پاسخ ایران به تهدیدهایشان را آزمایش نکنند. به گفته او ایران برگ‌هایی در دست دارد که آمریکا و اسرائیل بخوبی از آن آگاه هستند.
محمد صادق صدقیان درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی و انگلیس و آمریکا درخصوص حادثه برای کشتی صهیونیستی «مرسر استریت»‌ در آب‌های دریای عمان به شبکه المیادین گفت، فکر می‌کنم اسرائیل و آمریکا خوب می‌دانند که ایران چه توانمندی و قدرتی در اختیار دارد. به نظرم نباید پاسخ ایران را بیازمایند. ایران کنترل کامل بر تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند را دارد. بنابراین هر کس بخواهد تسلط و‌اشراف ایران را در این منطقه بیازماید یا هر کس اینطور می‌اندیشد، خیلی ساده‌اندیش است.
به گزارش فارس، صدقیان تأکید کرد: ایران در دریای عمان گزینه‌های زیادی در اختیار دارد. دست ایران خالی نیست. تنگه هرمز، تنگه‌ای مهم است. عملیات مسدود کردن تنگه هم یک گزینه است. عملیات منع عبور هر کشتی اسرائیلی از این تنگه حتی طبق قانون بین‌المللی که اسرائیل دشمن ایران تلقی می‌شود، در دسترس ایران است و ایران را مجاز می‌شمرد که مانع شود. بنابراین هر اتفاقی بیفتد ایران آمریکا و رژیم صهیونیستی را مسئول می‌داند.
وی اظهار داشت: چهل سال است که ایران هدف اسرائیل است. این رژیم به دلایل مختلف همیشه دنبال کشاندن آمریکا به جنگ با ایران بوده است. اسرائیل خودش به تنهایی امکان کافی برای حمله به اهداف داخل ایران ندارد مگر با کمک آمریکا. این همان چیزی است که ما از اسرائیل در لبنان هم دیده‌ایم، خودش به تنهایی نمی‌تواند با لبنان هم روبه رو شود، مگر زمانی که پلی هوایی میان اسرائیل و آمریکا برقرار شود.
انتقاد سفیر ایران
از اتهام‌زنی بدون سند انگلیس
محسن بهاروند، سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» اتهام‌زنی اخیر انگلیس علیه جمهوری اسلامی درخصوص حادثه کشتی «مرسر استریت» را مورد انتقاد قرار داد و تأکید کرد که تنش‌زایی به هیچ‌کس کمکی نمی‌کند.
بهاروند در این گفت‌وگو تصریح کرد که تصمیم لندن برای مقصر جلوه دادن جمهوری اسلامی ایران در حادثه پنجشنبه هفته گذشته (هفتم مردادماه) برای نفتکش مرسر استریت در دریای عمان یک «واکنش نابهنگام» بوده است.
بهاروند در گفت‌وگو با فایننشال ضمن انتقاد از اتهام‌زنی انگلیس به ایران تصریح کرد که این جنجال‌ها نباید به روابط میان دو کشور ایران و انگلیس لطمه بزند و گفت‌وگوها با انگلیس و دیگر کشورهای امضاکننده برجام به منظور احیای توافق هسته‌ای ایران را از مسیر اصلی منحرف کند.
پس از تکرار اتهام‌زنی‌های اخیر رژیم صهیونیستی و کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس به ایران درباره حادثه کشتی مرسر استریت، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با رد تمامی این اتهامات بی‌اساس، هشدار داد که ایران هرگونه ماجراجویی احتمالی را بی‌درنگ و با قوت و جدیت پاسخ خواهد داد.
اتهام‌زنی بدون سند و مدرک کانادا
در پی حادثه شامگاه پنجشنبه هفتم مرداد ماه برای کشتی «مرسر استریت» در دریای عمان، رژیم صهیونیستی کمپین اتهام‌زنی به جمهوری‌ اسلامی ایران را بدون ارائه سند و مدرک آغاز کرد.
ایالات متحده و انگلیس و رومانی از جمله کشورهایی بودند که از تلاش ضدایرانی رژیم صهیونیستی و وارد کردن هجمه به جمهوری اسلامی در آستانه مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور منتخب ایران حمایت کردند.
آن طور که خبرگزاری روسی «تاس» گزارش کرده است، وزارت خارجه کانادا نیز که اخیراً مواضع ضدایرانی خود را افزایش داده است، با صدور بیانیه‌ای از کمپین اتهام زنی به ایران درخصوص حادثه کشتی مرسر استریت حمایت کرد.
  طبق این گزارش، وزارت خارجه کانادا با صدور بیانیه‌ای در صفحه رسمی توییتری خود، بدون سند و مدرک حادثه کشتی مرسر استریت را به ایران ارتباط داد.
در بیانیه وزارت خارجه کانادا در این خصوص این گونه نوشته شده است: کانادا حمله به نفتکش مرسر استریت را که طبق اطلاعات بین‌المللی توسط ایران انجام شده است، محکوم می‌کند.
این بیانیه‌این گونه می‌افزاید:کانادا از تلاش جامعه بین‌الملل برای پاسخگویی ایران به این اقدام غیرمسئولانه حمایت می‌کند.
اقدام ضدایرانی
اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا نیز به جمع دولت‌های آمریکا، انگلیس، رومانی و ناتو در محکوم کردن حادثه کشتی تجاری اسرائیلی در دریای عمان پیوست.
نبلیه مصرالی، سخنگوی کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه گفت: ما حمله به کشتی [اسرائیلی] در خلیج عمان را محکوم می‌کنیم و منتظر روشن شدن شرایط این حمله و نتیجه تحقیقات هستیم.
به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مقام اروپایی همچنین اظهار داشت: حمله به کشتی [اسرائیلی] با امنیت و آزادی ناوبری مغایرت دارد و ما هرگونه اقدامی را که بر ثبات در منطقه تأثیر بگذارد رد می‌کنیم.
مصرالی در واکنش به تهدیدهای اخیر برخی کشورها از جمله آمریکا و انگلیس برای پاسخ‌دادن به این حادثه، تاکید کرد: تمام طرف‌های درگیر باید از اقداماتی که صلح و ثبات را در منطقه تضعیف می‌کند، اجتناب کنند.
رایزنی مقامات آمریکا
و رژیم صهیونیستی
آویو کوخاوی، رئیس‌ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه با ژنرال «کنت مک‌کنزی» فرمانده تروریستهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه موسوم به سنتکام به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.
بنا به اعلام ارتش رژیم صهیونیستی، دو طرف در این گفت‌وگو درباره تحولات اخیر منطقه‌ای و همچنین تقویت روابط دوجانبه رایزنی کردند. 
برخی منابع اسرائیلی می‌گویند که یکی از محورهای این تماس تلفنی حمله اخیر به یک نفتکش متعلق به رژیم صهیونیستی در سواحل نزدیک عمان بوده است.
براساس گزارش الجزیره، کاخ سفید نیز از رایزنی «جیک سالیوان» مشاور امنیت کاخ سفید با «ایال هولاتا» همتای اسرائیلی خود درباره ایران خبر داده است.
در حالی که اتهام‌زنی‌های رژیم صهیونیستی و حامیانش به ایران درباره حمله ادعایی به کشتی مرسر استریت ادامه دارد، تل‌آویو در تدارک برای رایزنی با سفرای کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل
است.