«اول کاهش تحریمها، بعد آغاز مذاکره» شرط کره شمالی برای از سرگیری مذاکرات
مذاکرات واشنگتن-پیونگ یانگ سال 2018 با امیدواری طرفین آغاز شد و دیدار «دونالد ترامپ»، رئیسجمهور پرحاشیه پیشین آمریکا، با «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی، ابتدا در سنگاپور و بعد در کره، سر و صدای زیادی به راهانداخت اما طبق پیشبینیهای کارشناسان زبده، بینتیجه ماند و بدون آن که پایان روشنی پیدا کند، رها شد.
حالا خبرگزاری رویترز نوشته، قانونگذاران کرهجنوبی روز سهشنبه پس از جلسه با اصلیترین نهاد اطلاعاتی کشورشان گفتهاند که کرهشمالی میخواهد تحریمهای بینالمللی را از صادرات فلزات خود و واردات سوختهای تصفیه شده و سایر نیازهای دیگرش لغو کند و بعد از آن مذاکرات خلع سلاح هستهای را با آمریکا آغاز کند. پیونگیانگ همچنین میخواهد تحریمها علیه واردارت کالاهای لوکس هم برداشته شود. این جلسه یک هفته پس از آن برگزار میشود که دو کره خط تماس مستقیم را پس از ۱۳ ماه دوباره متصل کردند. البته رسانه دولتی کرهشمالی امروز هیچ اشارهای به درخواست برای لغو تحریمها به منظور آغاز مذاکرات نداشت. این اخبار در حالی مخابره میشود که کره شمالی فایل ویدیویی را منتشر کرده که نشان میدهد موشک بالستیک قاره پیمایی را از پرتابگر دارای رادار (TELAR) پرتاب میکند. به گزارش ایسنا از یونهاپ، این فایل ویدیویی که مربوط به شلیک موشک بالستیک قارهپیما از یک پرتابگر است، سؤالاتی را درباره اینکه آیا پیونگ یانگ در سالهای اخیر توانمندیهای موشکی خود را تقویت کرده یا این فایل ویدیویی ساختگی است، ایجاد میکند.