kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۲۰۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹

واکنش مثبت بورس به تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری رئیسی

بورس تهران در واکنشی مثبت به تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، با رشد ۱۷ هزار واحدی به قله یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحدی صعود کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بورس تهران در واکنشی مثبت به تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، با رشد ۱۷ هزار واحدی به قله یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحدی صعود کرد.
رئیس‌جمهور منتخب در مراسم تنفیذ گفت: دولت، ثبات بازار سرمایه را به عنوان مسئله فوری دنبال می‌کند.
در کنار واکنش مثبت شاخص کل، شاخص هم‌وزن نیز با افت ۲۳۰ واحدی، در رقم ۴۰۰ هزار و ۶۸۹ واحد تثبیت شد.
همچنین ارزش کل بازار سرمایه بار دیگر از 5500 هزار هزار میلیارد تومان عبور کرد؛ تعداد معاملات امروز ۷۰۰ هزار فقره و ارزش معاملات بیش از 4700 میلیارد تومان برآورد شد. شاخص فرابورس نیز با ۴۳ واحد رشد به ۱۹ هزار و ۹۱۳ واحد رسید.
سهام عدالت مردم در جیب دولت
همچنین سید فرهنگ حسینی؛ کارشناس بورس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره وضعیت سهام عدالت گفت: در قریب به ۱۵ سال، سود نقدی سهام عدالت نتوانست قیمت واگذاری را پوشش دهد و در سال ۹۶ و قبل از فرمان آزادسازی رهبری، حدود نیمی از سهام بخش عمده‌ای از افراد از مالکیت‌شان خارج شد. چالشی که هنوز لاینحل مانده است.
وی افزود: دولت در آزادسازی سهام عدالت مواردی از آیین‌نامه آنکه به نفع خود بوده، عمل کرده و بخش‌هایی که به نفعش نبوده است را اجرا ننموده است و این موضوع سبب انتقال قریب به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی از سهامداران به دولت شده.
کارشناس بورس ادامه داد: چالش بعدی در سهام عدالت، حقوق دارندگان آن است. براساس قانون تجارت، سهامداران حقوق برابر دارند و این موضوع در اساسنامه شرکت‌های سهام عدالت نیز به همین شکل است، اما در فرایند آزادسازی مستقیم و افرادی که مالکیت مستقیم را انتخاب نموده‌اند با گذشت بیش از  ۱۵ ماه از ابلاغ آزادسازی، همچنان نتوانسته‌اند از حقوق مکتسبه خود منتفع شوند.
حسینی افزود: اقدام اخیر سازمان بورس در به رسمیت شناختن حضور سهامداران عدالت در مجمع شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی، گامی مهم و مثبت در احقاق حق بیش از ۲۰ میلیون سهامدار مستقیم است. در عین حال سود نقدی نیز تخصیص یافته که این موضوع گامی مهم درخصوص حقوق این سهامداران است. اما چالش اساسی این سهامداران، بویژه انتخاب کنندگان روش مستقیم، حق اعمال مالکیت و فروش است.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط رونق بورس و در عین حال مشکلات ناشی از کرونا به درآمد و کسب و کارها بسیاری از دارندگان مستقیم سهام عدالت نیاز واقعی برای فروش سهام خود  دارند که باید اعمال حقوق حقه این افراد مانند سایر سهامداران براساس قانون تجارت و اساسنامه برای فروش در اولویت قرار گیرد. 
کارشناس بازار سرمایه افزود: بخشی از نمادهای شرکت‌های استانی مربوط به سهام عدالت روش غیرمستقیم هم بازگشایی شده و قابل معامله است‌. موضوع مهم و اساسی بازگشایی چند نماد باقیمانده و از جمله مربوط به شرکت سهامداری استان تهران
است.
حسینی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بخشی از منابع و دارایی‌های این شرکت‌ها می‌تواند صرف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های استانی و پیشرفت و ‌اشتغال استان شود، اما انتخاب هیئت مدیره جدید آنها محقق نشده است. از سوی دیگر، قیمت برخی از سهام شرکت‌های استانی به ارقامی حدود 50 درصد ارزش دارایی‌هایشان رسیده است که حتی از نصاب قیمت به خالص ارزش دارایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی به مراتب کمتر است. این موضوع سبب زیان دارندگان سهام عدالت‌های استانی شده است. بنابراین، بازارگردانی و حمایت از قیمت این شرکت‌ها بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد تا حقوق سهامداران عدالت در این زمینه نیز حفظ شود.