kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۲۰۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
یک کارشناس انتقاد کرد

افتتاح پروژه‌های تکمیل‌نشده بخش نیرو در دولت دوازدهم

یک کارشناس حوزه حکمرانی آب با انتقاد از افتتاح پروژه‌های نیمه‌تمام حوزه نیرو در دولت تدبیر و امید، درخواست کرد که وزارت نیرو هزینه تبلیغات پروژه‌هایش را شفاف نماید.

محمد همت کارشناس حوزه حکمرانی آب در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به عملکرد چهارساله وزارت نیرو گفت: نقدهای جدی به وزارت نیرو وارد است. اینکه مسائل اصلی وزارت نیرو مثل آبرسانی شهری و روستایی، احداث نیروگاه‌ها، توسعه مخازن، توسعه خطوط انتقال و تصفیه‌خانه‌ها، گسترش شبکه فاضلاب، پیگیری اتمام کلان‌پروژه‌ها و مواردی از این دست به حاشیه رانده شود و صرفا تمام هم و غم عده‌ای افتتاح‌های پویش الف ب ایران و فعالیت رسانه‌ای و تبلیغاتی باشد، اصلا درست نیست.
وی ضمن بیان این مسئله که افتتاح فاز اول یا دوم تصفیه‌خانه فلان شهر توسط رئیس‌جمهور افتتاح شده و پوشش رسانه‌ای دریافت کرده است، مایه تاسف است، تاکید کرد: حداقل انتظار این است که پروژه از نظر فرایندی و ظرفیت تکمیل و سپس افتتاح شود. اصلا افتتاح فاز اول یک تصفیه‌خانه یا طرح آبرسانی چرا باید در هیئت دولت و توسط رئیس‌جمهور انجام شود؟ در کشور از این دست افتتاح‌ها در این مدت زیاد دیدیم. علت عجله برای افتتاح پروژه‌های حوزه آب و فاضلاب چیست؟ خوب پروژه‌ها را تمام کنید و بعد افتتاح کنید. متاسفانه می‌بینیم که عده‌ای در دولت هم به این افتتاح‌های نیمه‌تمام می‌بالند و آن را کارنامه خود می‌دانند. به نظر می‌رسد دولت آینده باید بسیاری از پروژه‌های افتتاح شده را به پایان برساند.
این کارشناس حوزه فناوری آب در بخش دیگر اظهارات خود به پویش هر هفته الف ب ایران پرداخت و افزود: مسئولان وزارت نیرو که پویش الف ب را راه‌اندازی کرده‌اند، در راستای ایجاد شفافیت و آگاهی‌بخشی به مردم، باید توضیح دهند که هزینه تبلیغات این افتتاح‌ها و حواشی آن چقدر بوده است؟
همت ادامه داد: آیا این مبالغ از جیب شرکت‌های مادرتخصصی پرداخت شده یا ردیف ویژه‌ای برای آن داشته‌اند؟ ضمنا در روز آخر حضور در دولت توضیح دهند که آیا این مبلغ می‌توانست در مسیر بهتری برای خدمت‌رسانی به مردم هزینه شود یا اینکه صرفا باید هزینه تبلیغات و پویش می‌شد؟ و مهمتر از همه اینکه آیا کار و تکلیف وزارتخانه نیرو و اولویت آن تولید پویش و کار رسانه‌ای است یا تکالیف ویژه‌ای در حوزه خدمت‌رسانی و آبرسانی و تولید برق دارند؟
این فعال حوزه آب با اشاره به انتشار کتاب «دلگرمی‌ها و همراهی‌ها» یادآور شد: دوستان در راستای همین مسائل تبلیغاتی پویش کتابی منتشر کرده‌اند، با عنوان «دلگرمی‌ها و همراهی‌ها». متولیان لطفا توضیح دهند فقط برای این یک قلم کوچک، چقدر هزینه کرده‌اند؟ این هزینه از جیب چه کسانی پرداخت شده
است؟
وی با اشاره به اینکه ما می‌دانیم که در کشور مجتمع‌های آبرسانی و روستاهایی وجود دارند که به برخی از اقلام کم‌هزینه احتیاج دارند و برای نداشتن آنها به زحمت افتاده‌اند، تصریح کرد: واقعا مصلحت نیست در این شرایط تفکر تبلیغاتی و رسانه‌ای و راه‌اندازی پویش اولویت بشود و مسائل اساسی به فراموشی سپرده شود.