kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۲۰۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
رکورد کم‌سابقه دولت تدبیر و امید

رشد 70 درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی در سال اخیر

 

بدهی دولت به بانک مرکزی در یک سال منتهی به خرداد ماه امسال که مصادف با آخرین سال فعالیت دولت تدبیر و امید است، 70.4 درصد رشد داشته و به این ترتیب در طول هشت ساله دولت یازدهم 11 برابر شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، بانک مرکزی آمار متغیرهای پولی و بانکی خرداد ماه سال جاری را منتشرکرد.
بر این اساس بدهی دولت به بانک مرکزی در خردادماه امسال به عدد 165 هزار و 270 میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفندماه سال گذشته 43.4 درصد و در مقایسه با خرداد ماه سال 99 بالغ بر 70.4 درصد رشد داشته است.
در واقع در طول سال گذشته 38 هزار و 790 میلیارد به بدهی دولت به بانک مرکزی افزوده شد و در سه ماهه اول امسال 50 هزار و 50 میلیارد تومان این بدهی افزایش پیدا کرده است.
طبق قانون دولت می‌تواند معادل سه درصد از بودجه عمومی را از بانک مرکزی تنخواه دریافت کند و در صورتی که دولت برای تامین بودجه مشکل داشته باشد، تنخواه بودجه تا پنج درصد قابل افزایش است. از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه این رقم معادل 3.6 درصد از کل بودجه عمومی بوده است.
در واقع رشد 50 هزار و 50 میلیارد تومانی بدهی دولت به بانک مرکزی تاثیر 370 هزار میلیارد تومانی بر رشد نقدینگی در اقتصاد کشور داشته است.
از ابتدای فعالیت دولت یازدهم که شهریورماه 1392 است، بدهی دولت به بانک مرکزی از 13 هزار و 100میلیارد تومان در پایان سال 91 به خاطر تنخواه بودجه به 14 هزار و 990 میلیارد تومان در پایان شهریورماه رسید. بنابراین بدهی دولت به بانک مرکزی در طول هشت ساله دولت یازدهم 11 برابر شده است.
بر اساس این گزارش، بخشی از بدهی دولت به بانک مرکزی ناشی از تهاتر بدهی دولت - بانک‌ها - بانک مرکزی بوده است. به این شکل که دولت به بانک بدهکار شده و بانک هم به بانک مرکزی بدهکار است. به پیشنهاد دولت، بدهی بانک به بانک مرکزی معادل بدهی دولت به بانک تسویه و به حساب بدهی دولت به بانک مرکزی منظور شده است. اما نمی‌توان این رشد را به حساب بدهی دولت به بانک مرکزی قرار نداد زیرا دولت یازدهم و دوازدهم در مقاطعی برای تامین منابع بودجه از بانک‌ها استقراض می‌کرد و در قالب قوانین سالیانه بودجه بخشی از این بدهی را به این شکل تهاتر کرد. پس در روش اول دولت به روش غیرمستقیم از بانک‌ مرکزی استقراض کرده بود و با اصلاح حساب‌ها این استقراض غیرمستقیم به استقراض مستقیم تبدیل شد.