kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵

فرصت مطالعاتی با اعمال شاقه!

 

تريبون آزاد
دانشجویانی که به فرصت مطالعاتی رفته‌اند معترض‌اند که در تمام دنیا به دانشجوی دکتری به خاطر پژوهش حقوق می‌دهند؛ اما در ایران پس از حذف پژوهانه، یک‌سال خدمت بدون مزد هم به خاطر دوره فرصت مطالعاتی اضافه شده است.
دانشجویان معترض‌اند؛ اما می‌ترسند حرفشان را با صدای بلند بزنند. به همین دلیل، اصرار دارند که مصاحبه‌هایشان بدون ذکر نام خودشان و دانشگاه‌شان منتشر شود.
دانشجویی که برای فرصت مطالعاتی دوره دکتری، ۶ ماه است به هلند رفته، در مصاحبه‌اي با مخاطب قرار دادن رئیس ‌سازمان امور دانشجویان به بیان گلایه‌های خود پرداخت.
این دانشجو با بیان اینکه رئیس‌سازمان امور دانشجویان در مصاحبه‌های خود گفته است که نهادهای نظارتی به این سازمان ایراد گرفته‌اند که چرا تعهد خدمت یکساله دانشجویان دکتری که بهره‌مند از دوره فرصت مطالعاتی خارجی
۶ ماهه وزارت علوم هستند؛ اجرا نمی‌شود و تمام مدارک تحصیلی فارغ‌التحصیلان پس از اخذ نامه عدم کاریابی آزاد می‌شود، اظهار کرد: جواب این سؤال بسیار ساده است چون کار نیست. ولی موضوع به گونه‌ای دیگر حل یا بهتر بگوییم طرح مشکل جدید شد.
وی با‌اشاره به اینکه در تعهد محضری این دوره آمده است که دانشجویان پس از بازگشت به کشور به مدت دو برابر دوره، یعنی یکسال تعهد خدمت در داخل کشور دارند، افزود: تا به امروز روال معمول به این صورت بوده است که دانشجویان دکتری پس از فارغ‌التحصیلی به اداره کار مراجعه کرده و پس از دریافت نامه عدم کاریابی تمامی مدرک‌های تحصیلی خود را که همگی تعهد خدمت دارند، آزاد می‌کنند.
این دانشجو با تصریح بر اینکه اداره کار در حال حاضر، نه راه‌حلی برای کاریابی بلکه تنها مکانی برای صدور نامه عدم کاریابی است، گفت: این حقیقت بر کسی پوشیده نیست؛ اما مسئولان محترم نهادهای نظارتی به تازگی مدعی شدند که تعهد خدمت مقاطع تحصیلی می‌تواند با نامه عدم کاریابی از اداره کار آزاد شود؛ اما تعهد خدمت دوره فرصت مطالعاتی خیر. توجیه‌شان هم این است که دوره فرصت مطالعاتی مشمول آموزش رایگان نیست، در حالی که سایر مقاطع آموزش رایگان است.
وی با تاکید بر اینکه تنها راه‌حلی که پیش پای دانشجو گذاشته شده، ارایه گواهی همکاری پژوهشی است، خاطرنشان کرد: سؤال ما دانشجویان این است که ما تعهد پژوهش داده بودیم یا کار؟ آیا ما تعهد داده‌ایم یکسال دیگر بدون حقوق پژوهش کنیم؟ اگر این کار و خدمت است چرا حقوقی تعلق نمی‌گیرد؟ این اعمال شاقه که به دانشجوی تازه فارغ‌التحصیل شده، تحمیل می‌شود به سود چه کسی است؟ چاپ یک مقاله، حتی اگر مقاله خارجی و در بهترین مجلات باشد چه دردی از شما و حتی خود دانشجویان دوا می‌کند؟ مقالات عدیده قبلی که چاپ کردیم، منجر به چه دستاوردی شد؟ چرا به جای توجه صادقانه و رفع مشکلات دنبال ‌اشکال‌تراشی و سنگ‌اندازی هستید؟
این دانشجو، آزاد نشدن مدرک تحصیلی به دلیل تعهد خدمت را مغالطه‌گري و قانون شکنی و بیگاری کشیدن از دانشجویان دانست و گفت: این موضوع هیچ ربطی به قانون‌مداری ندارد و تنها نتیجه این قانون من‌درآوردی اتلاف وقت عده زیادی به مدت یکسال بیشتر است.
وی در ادامه تصریح مي‌كند:‌ ای کاش زمانی که از دانشجو تحت عنوان‌های مختلف تعهد خدمت می‌گیرید، خود نیز متعهد شوید که در مقابل، کار با حقوق مکفی ایجاد می‌کنید تا بعدها فارغ‌التحصیل دوره دکتری مجبور نباشد با کار بدون حقوق خدمت خود را جبران کند. به این فکر کرده‌اید که کار بدون حقوق یعنی بیگاری؟ این یکسال را بنده به شخصه، نه با پژوهش بلکه با کارگری پرداخت خواهم کرد چون چاپ مقاله نان و آب نمی‌شود.
به نقل از ايسكانيوز؛ این دانشجو در پایان با بیان اینکه دانشگاه‌های خارجی با بهترین توجهات، امکانات و برخوردها در انتظار همین دانشجویان که از آنها کارگرهای بی‌مزد ساخته‌اید، هستند، اظهار کرد: در تمام دنیا به دانشجوی دکتری به خاطر پژوهش حقوق می‌دهند و شما پس از حذف پژوهانه پا را فراتر گذاشتید و یکسال خدمت بدون مزد دیگر به خاطر دوره فرصت مطالعاتی، برای این قشر ایجاد کردید. بر این کمدی که ایجاد کرده‌اید، باید‌گریست.