kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۱۸۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
دوازدهمین روز بازی‌های توکیو 2020

شگفتی ساز شدن رضا گرایی با رسیدن به فینال کشتی فرنگی / ساروی دومین مدال کاروان ایران در المپیک را به‌دست آورد

 

سرویس ورزشی-
رسیدن محمدرضا گرایی به فینال وزن 67کیلوگرم کشتی فرنگی و کسب مدل برنز توسط محمد‌هادی ساروی؛ مهم‌ترین اتفاقات کشتی در روز دوازدهم بازی‌های المپیک توکیو بود.
دوازدهمین روز بازی‌های المپیک 2020 توکیو دیروز به پایان رسید و محمدرضا گرایی فرنگی کار شایسته کشورمان موفق شد جواز حضور در دیدار نهایی را به‌دست آورد. در رقابت‌های وزن 67 کیلوگرم، محمدرضا گرایی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم و در مرحله یک‌هشتم نهایی به مصاف «جولیان استون هورتا آسیویدو» از کلمبیا رفت و با برتری 8 بر صفر مقابل حریف خود پیش از پایان تایم دوم به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرد.
گرایی در دومین مبارزه و در مرحله یک چهارم نهایی مقابل فرانک استابلر دارنده 3 مدال طلا و 2 برنز جهان از آلمان به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه 5 بر 5 به برتری رسید و راهی نیمه نهایی شد. در مرحله نیمه نهایی گرایی مقابل راماز زویدزه دارنده مدال‌های طلای جوانان جهان و نقره زیر 23 سال جهان از گرجستان به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه 6 بر یک به برتری رسید و راهی فینال شد تا تنها فینالیست کشتی فرنگی ایران در المپیک توکیو باشد.
در حالی که پیش از المپیک همگان روی محمد علی گرایی برادر بزرگ‌تر این کشتی‌گیر و همچنین محمد‌هادی ساروی حساب بیشتری باز کرده بودند اما این برادر کوچک‌تر بود که با حضور در فینال، خوش‌رنگ‌ترین مدال کشتی فرنگی را بر گردن خواهد‌انداخت. فینال گرایی امروز از ساعت 15 خواهد بود.
از جمله نتایج عجیب دور نخست در وزن
67 کیلوگرم شکست 7 بر 6 ریو‌هان سو دارنده 2 مدال طلای جهان از کره جنوبی مقابل ابراهیم الساید از مصر و شکست 3 بر 2 اسماعیل بوررو مولینا قهرمان المپیک ریو از زویدزه از گرجستان بود.
گرایی:هدفم کسب مدال طلا است
تنها فینالیست کشتی فرنگی در المپیک، پس از قطعی شدن حضورش در دیدار نهایی اظهار داشت: کشتی مدنظر خودم را گرفتم. در امیدها با این کشتی‌گیر گرجی مسابقه داده بودم و شناخت خوبی از وی داشتم. کشتی‌گیر گرجی فنی و قدرتمند بود و صبح قهرمان المپیک از کوبا را شکست داده بود. از ایران با برنامه کار کرده بودم و خداراشکر با کشتی حساب شده برنده شدم.
فرنگی کار وزن 67 کیلوگرم ایران عنوان کرد: المپیک است و قرعه برای من معنایی ندارد، هدفم کسب مدال طلا است و امروز به دنبال این هستم با کشتی حساب شده و کسب مدال طلا دل مردم را شاد کنم. گرایی در پایان گفت: سه کیلو وزن کم کردن برای من مشکلی ندارد و امروز با آمادگی به مصاف حریف خود در فینال خواهم رفت.
ساروی به مدال برنز رسید
دیروز دو فرنگی کاران کشورمان نیز برای کسب مدال برنز در دیدارهای رده‌بندی حاضر شدند. محمدعلی گرایی دارنده 2 مدال برنز جهان و نماینده وزن 77 کیلوگرم ایران در دیدار رده‌بندی و برای کسب مدال برنز المپیک به مصاف شوهی یابیکو از ژاپن رفت و در پایان با نتیجه 13 بر 3 شکست خورد و از رسیدن به مدال برنز بازماند.
گرایی پیش از این در دور مقدماتی این وزن که روز دوشنبه برگزار شد، در دور نخست مقابل فلورس پنا دارنده 2 طلای پان آمریکن از کوبا با نتیجه
7 بر 3 به برتری رسید و در دومین مبارزه نیز در یک رقابت سخت و تماشایی با نتیجه 5 بر 5 از سد بوزو استارسویچ از کرواسی گذشت و راهی نیمه نهایی شد اما در سومین مبارزه و در مرحله نیمه نهایی مقابل تاماش لورینچ دارنده مدال طلای 2019 جهان از مجارستان با نتیجه 6 بر 5 شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند.
در وزن 97 کیلوگرم، محمد‌هادی ساروی دارنده مدال برنز امیدهای جهان در دیدار رده‌بندی مقابل آروی ساوولاینن قهرمان زیر 23 سال جهان 2019 از فنلاند به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه قاطع 9 بر 2 به برتری رسید و به مدال برنز المپیک رسید. پس از طلای جواد فروغی در رشته تیراندازی که در روز نخست المپیک به‌دست آمد، برنز ساروی دومین مدال ایران به حساب می‌آید.
ساروی پیش از این در دور مقدماتی وزن
97 کیلوگرم که روز دوشنبه برگزار شد، در دور نخست مقابل آدم بودجملین از الجزایر 9 بر صفر به برتری رسید و در دومین مبارزه نیز برابر کریل میلوف دارنده مدال نقره 2018 جهان از بلغارستان با نتیجه 6 بر صفر پیروز شد اما در نیمه نهایی برابر آرتور الکسانیان دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک با نتیجه 4 بر یک شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند.
علیرضا نجاتی در وزن 60 و امین میرزازاده در سنگین وزن دیگر نمایندگان ایران در این رقابت‌ها بودند که از رسیدن به مدال بازماندند.
تقابل احتمالی یزدانی و تیلور در فینال
رقابت‌های کشتی آزاد المپیک 2020 توکیو از صبح امروز چهارشنبه آغاز می‌شود و آزادکاران اوزان 57 و 86 کیلوگرم به روی تشک می‌روند. مراسم قرعه کشی اوزان 57 و 86 کیلوگرم این رقابت‌ها برگزار شد و رضا اطری و حسن یزدانی نمایندگان ایران در این دو وزن رقبای خود را شناختند.
رضا اطری در وزن 57 کیلوگرم، در دور نخست به مصاف سلیمان آتلی از ترکیه می‌رود و در صورت برتری در یک چهارم نهایی مقابل برنده آرسن‌هاروتونیان از ارمنستان و بخبایار اردنبات از مغولستان می‌رود. زائور اوگویف از روسیه نیز در گروه اطری قرار دارد.
حسن یزدانی دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک و بخت اصلی کسب مدال طلای کاروان ایران در المپیک توکیو نیز در دور نخست وزن 86 کیلوگرم به مصاف جاورایل شاپیف از ازبکستان می‌رود و در صورت برتری در دومین مبارزه مقابل برنده استفان ریچموت از سوییس و فاتح بنفردجلاح از الجزایر
می‌رود.
دیوید تیلور رقیب اصلی یزدانی از آمریکا در سمت دیگر جدول قرار دارد و امکان رویارویی این دو تا فینال وجود ندارد. یزدانی در نیمه نهایی به احتمال فراوان با نایفونوف از روسیه مسابقه می‌دهد. ملی‌پوش ایران در مسابقات جهانی 2019 این حریف روسی را ضربه
کرد.