kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۱۶۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷

دستور رئیس قوه قضائیه برای رسیدگی سریع به پرونده‌های فساد اقتصادی و کثیرالشاکی

رئیس قوه قضائیه در رابطه با تسریع در تعیین تکلیف پرونده‌های فساد اقتصادی، پرونده‌هایی که متهم زندانی دارند و پرونده‌های کثیرالشاکی مأموریت ویژه‌ای به روسای کل دادگستری و دادستان‌ها داد.

 


به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه بر اجرای سند تحول قضایی تأکید کرد و گفت: برگزاری مرتب و مستمر جلسات ستاد راهبری تحول به‌صورت هر دو هفته یک‌بار به منظور پیشبرد اهداف سند تحول و تعالی ضروری است.
بخش دیگری از اظهارات محسنی اژه‌ای در این جلسه شامل دستور مهمی‌خطاب به روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها بود.
رئیس قوه قضائیه در رابطه با تسریع در تعیین تکلیف پرونده‌های مفاسد اقتصادی، پرونده‌هایی که در آن متهم زندانی حضور دارد و پرونده‌های کثیرالشاکی مأموریت ویژه‌ای به این مقامات قضایی داد و از دادستان کل کشور خواست که به روند رسیدگی و صدور هرچه سریع‌تر تصمیم نهایی در این رابطه نظارت کند.
وی تأکید کرد: پروند‌ه‌هایی که زندانی دارد باید هرچه زودتر به تصمیم نهایی برسد و اگر احیانا به هر دلیلی رسیدگی به پرونده طول می‌کشد لازم است تکلیف زندانی روشن شود.
محسنی اژه‌ای با‌ اشاره به قانون آیین دادرسی کیفری در مورد تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر متهمان در بازداشت، گفت: قانون، قوه قضائیه را موظف می‌کند که نباید بازداشت موقت متهم بیش از زمان مقرر در این ماده باشد.
رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها پرونده‌های کثیرالشاکی را هرچه زودتر تعیین تکلیف کنند و مرکز رسانه قوه قضائیه نیز در مورد پرونده‌هایی که حکم قطعی آن صادر می‌شود، برابر موازین قانونی اطلاع‌رسانی هنرمندانه به منظور پیشگیری از وقوع جرم را انجام دهد.
وی همچنین خطاب به رئیس کل دادگستری استان تهران به وی مأموریت داد که به برخی پرونده‌های شعبات مفاسد اقتصادی که رسیدگی به آنها طولانی شده نظارت دقیقی صورت دهد تا هرچه سریع‌تر با اتخاذ تدبیر ویژه وضعیت این پرونده‌ها مشخص شود.
سازمان بازرسی کل کشور
بر روند کاری شورای رقابت نظارت نماید
محسنی اژه‌ای با مأموریت به سازمان بازرسی به منظور نظارت بر اجرای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، علی‌الخصوص در رابطه با وظایف شورای رقابت، تصریح کرد: وظیفه مهم شورای رقابت این است که اجازه ندهد با ایجاد انحصار ثروت در دست عده معدود باشد و فقر‌ گریبانگیر عده‌ای دیگر از مردم شود، لذا انتظار است شورای رقابت این موضوع را با توجه به شرایط اقتصادی امروز مردم جدی‌تر مورد توجه قرار دهد و بازرسی کل کشور نیز بررسی مجدد به روند کاری شورای رقابت داشته باشد تا قانون در این خصوص آن‌طور که نوشته شده به‌صورت ضدانحصار اجرا شود.
تذکر به دادگستری استان‌ها
برای مراقبت نسبت به پیشگیری
از صدور احکام خلاف بیّن شرع
وی همچنین تأکید کرد که اگر در رسیدگی به پرونده‌ها در معاونت قضایی با پرونده خلاف شرع بین مواجه شدید حتما با قاضی صادر‌کننده رای در این زمینه صحبت و توضیحات وی شنیده شود و اگر حکم خلاف شرع بیّن در استانی و چند شعبه بطور مکرر صادر شده است حتما به رئیس کل دادگستری تذکر داده شود تا تدبیری برای رفع آن صورت گیرد.
رئیس قوه قضائیه همچنین طی انتقادی این سؤال را مطرح کرد که چرا وقتی در برخی موارد حکم خلاف بین شرع در یک استان و یک شعبه دادگستری به‌صورت مکرر صادر شده دادگستری مربوطه توجه ویژه‌ای برای رسیدگی به علت این امر نداشته است.
قوه قضائیه با تمام توان
در جهت پیشبرد اهداف دولت جدید آماده است
اژه‌ای با‌ اشاره به آغاز به کار دولت سیزدهم در روز‌های آتی، ابراز امیدواری کرد که دولت جدید با اتکال به خداوند بزرگ و تکیه بر آموزه‌های دینی و اعتماد به مردم در استفاده از تمام ظرفیت‌ها و توانایی‌ها و ظرفیت‌های فوق‌العاده موجود در جمهوری اسلامی در جهت گره‌گشایی از کار مردم تلاش وافری را به منصه ظهور و بروز برساند.
وی با اعلام آمادگی برای کمک به دولت سیزدهم، تأکید کرد: قوه قضائیه با تمام توان در جهت پیشبرد اهداف دولت جدید آماده است و تلاش می‌کنیم تا هر مقدار می‌توانیم از گرفتاری‌ها و رنج‌های مردم بکاهیم.
عزم جزم دستگاه قضا
برای مبارزه با برخی تخلفات درون قوه قضائیه
همچنین رئیس قوه قضائیه با‌ اشاره به گزارش‌ها درخصوص کشف و برخورد جدی با برخی تخلفات درون قوه قضائیه، بر پیگیری جدی و عزم جزم همه ارکان قضایی در زمینه مبارزه با فساد درون قوه قضائیه تأکید کرد.