kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۱۲۶
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸
مسئول بسیج کارخانجات خبر داد

عقب‌ماندگی تولید فولاد از برنامه چشم‌انداز 10 ساله

مسئول بسیج کارگری و کارخانجات با بیان اینکه امسال 37 میلیون تن فولاد درکشور تولید می‌شود، گفت: در عین حال نسبت به برنامه چشم‌انداز 10 ‌ساله عقب هستیم.

 


به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌حسین رعیتی‌فرد با بیان اینکه صنعت فولاد ظرفیت‌های زیادی در کشور دارد، افزود: امسال طبق برنامه 37 میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود، در حالی که طی برنامه 10 ‌ساله‌ای که در سال 93 تهیه شد باید به 55 میلیون تن فولاد برسد که نسبت به این برنامه عقب هستیم.
وی با بیان اینکه ستاد فولاد در وزارت صنعت تشکیل شده است، گفت: در عین حال خروجی مشخصی از این ستاد مشاهده نشده است و بعد از پنج سال به 37 میلیون تن فولاد رسیدیم. 
مسئول بسیج کارگری و کارخانجات در مورد چالش‌های صنعت فولاد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های تأمین مواد اولیه برای تولید فولاد است که باید سالانه 160 میلیون تن مواد استخراج شود و در این زمینه نیاز به اکتشافات جدید داریم و اگر با این روند جلو برویم، در استخراج سنگ‌آهن دچار مشکل می‌شویم. 
رعیتی فرد، یکی دیگر از چالش‌های صنعت فولاد را تأمین آب و برق برای این صنعت دانست و گفت: ایران کشوری نیمه‌خشک با میانگین 250 میلیمتر بارندگی در سال است که هر سال 120میلیارد مترمکعب آب استحصالی در کشور وجود دارد. از این میزان آب 95 میلیارد مترمکعب آن مصرف می‌شود، بنابراین، صنایع فولاد که ‌آب‌بر است باید در کنار دریا احداث شود. البته صنعت گندله‌سازی و آهن اسفنجی آب کمتری نیاز دارد که می‌تواند در مناطق خشک هم ایجاد شود. وی چالش دیگر صنعت فولاد را حمل و نقل محصولات فولادی دانست و گفت: در حال حاضر 93درصد محصولات فولادی از طریق جاده و هفت درصد از طریق ریل جابه‌جا می‌شود. باید تا افق 1404 به جایی برسیم که دست‌کم 30 درصد محصولات فولادی و مواد اولیه از طریق ریلی جابه‌جا شود که نیاز به زیرساخت و برنامه‌ریزی دارد. مسئول بسیج کارگری و کارخانجات افزود: بعد از تحریم‌های ظالمانه، برخی شرکت‌های خارجی مشارکتی مانند دانیل‌لی و اوس‌موس از ایران رفتند و ما باید از نظر تکنولوژی، صنایع خود را روزآمد کنیم.