kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۰۷۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۶
سخنگوی وزارت امور خارجه:

آمریکا با تعلل و زیاده‌خواهی و عدم رعایت تعهدات مانع حصول تفاهم میان ایران و 1+4 در وین شد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آمریکا با کش دادن موضوعات و برخی زیاده‌خواهی‌ها و عدم رعایت تعهداتش، باعث شد ایران و 1+4 نتوانستند در زمان مقرر به تفاهمی برسند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز یکشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: در وین توافق‌های بسیار مهمی صورت گرفته و دستاوردهای خوبی داشته که در گزارش
سه ماهه اخیر وزارت امور خارجه به مجلس روشن است، البته ما توافقاتی هم نتوانستیم انجام دهیم و مشکلاتی هم باقیمانده که اگر مشکلات باقی نمانده بود حتما توافقات صورت می‌گرفت. آنها هم مسائل جدی هستند.
خطیب‌زاده افزود: البته مثل هر مذاکره دیگری همانقدر که احتمال به نتیجه رسیدن دارد احتمال به نتیجه نرسیدن آن نیز هست. این ذات و طبع هر مذاکره‌ای است.
وی در ادامه گفت: آمریکا با کش دادن موضوعات و برخی زیاده‌خواهی‌ها و عدم رعایت تعهداتش، باعث شد ایران و 1+4 نتوانستند در زمان مقرر به تفاهمی برسند.
رد اظهارات روحانی
با اینکه سخنگوی دستگاه دیپلماسی صراحتا به کارشکنی آمریکا در مذاکرات وین و بی‌عملی واشنگتن در اجرای تعهدات برجامی اشاره کرده است، روحانی در روزهای گذشته در اظهارنظری تأمل‌برانگیز با تطهیر عهدشکنی آمریکا، مجلس را مورد اتهام قرار داد.
سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدامات ایران برای برقراری صلح در افغانستان اظهار داشت: واقعا شرایط خطیر است. برای جمهوری اسلامی ایران امنیت مردم افغانستان همواره اولویت یک بوده و به همه طرف‌ها، دولت و طالبان اعلام شده که باید در هر گفت‌وگو و اقدام‌شان امنیت مردم را لحاظ کنند.
گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، راه‌حل صلح پایدار
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی داشته که برای این موضوع هر کمکی که لازم است به همه طرف‌ها داشته باشد. دور اول گفت‌وگوها را در تهران تسهیل کردیم و آمادگی داریم دور دوم را تسهیل کنیم. فکر نمی‌کنیم هیچ راه‌حل نظامی در افغانستان پایدار باشد.
خطیب‌زاده بیان کرد: همان‌طور که بارها اعلام کردیم یک دولت فراگیر با حضور همه گروه‌ها راه‌حل افغانستان است. قطعا طالبان هم بخشی از امروز و آینده افغانستان است. همگان باید توجه داشته باشند که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی اصیل می‌تواند راه‌حل صلح پایدار برای این کشور مهم در همسایگی ایران باشد.
درخواست‌ بچگانه و ساده‌لوحانه
سخنگوی وزارت خارجه درباره درخواست گروهی از سناتورهای آمریکایی از بایدن برای جلوگیری از حضور آیت‌الله رئیسی در نشست‌های سالانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: فارغ از اینکه این درخواست‌ها تا چه حد بی‌اساس، بچگانه و تا چه حد در چارچوب لابی‌ اجاره‌ای و شناخته‌شده رژیم اشغالگر قدس در آمریکا است.
وی افزود: دولت آمریکا باید توجه کند که وظایف قطعی میزبانی درباره مقر سازمان ملل در نیویورک را دارد و بر همین اساس فارغ از اختلافاتی که با کشورهای دیگر دارد، وظایف مصرحی دارد که در همان چارچوب باید عمل کند. اما این چیز عجیبی نیست، لابی شناخته شده ضد ایرانی در آمریکا از هر فرصتی استفاده می‌کند که اتهامات واهی را متوجه ایران کند و از این اتهامات نیز پیش‌تر انجام داده است.
خطیب‌زاده ادامه داد: لابی‌های ضد ایرانی از هر اتهامی استفاده کرده و قبلا نیز از این دست اقدامات انجام داده است.
سفر رئیس‌جمهور عراق به تهران
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق به تهران نیز گفت که این سفر در برنامه است و به احتمال زیاد برای شرکت در مراسم تحلیف به ایران خواهد آمد و در همین چارچوب دوجانبه است.
وی بیان کرد: البته علاوه بر ایشان، چند ده هیئت از کشورهای دیگر نیز برای شرکت در مراسم تحلیف به ایران سفر می‌کنند.