kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۰۷۴
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۷
در آخرین جلسه کابینه دوازدهم

روحانی: دولت پیروز بوده است!

رئیس‌جمهور در آخرین جلسه دولت دوازدهم با بیان اینکه «ناراحتی مردم درباره مسائل اقتصادی و معیشت به‌حق است» گفت: «ما پیروز بودیم و آثار آن نیز مشخص بود و بدانیم که پیروزی به‌صرف گفتن نیست و علائم و شاخص دارد!»

 

سرویس سیاسی-

روحانی در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید بازهم نخواست و نتوانست مسئولیت مشکلات امروزی کشور را به گردن بگیرد.
وی در آخرین جلسه هیئت دولت که صبح دیروز (یکشنبه 10 مرداد) برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: ما در گذشته با مردم صحبت داشتیم و چیزی خلاف واقعیت نگفتیم؛ البته بخشی از واقعیت را هم به مردم نگفتیم و از نظر من نمی‌شد آنها را بیان کنیم چون آنها را مفید نمی‌دانستم. ما یک هدف بلند وحدت ملی را دنبال می‌کردیم و می‌ترسیدم که این دُر گران‌بها صدمه ببیند.
البته رئیس‌جمهور که درصدد توجیه مشکلات کشور بود، صرفاً به اینکه «بخشی از واقعیت را هم به مردم نگفتیم» اکتفا کرد و توضیح نداد که بخشی از واقعیات چه بوده است؟
وی افزود: به همین دلیل بسیاری از مسائل را به‌جان خریدیم و خیلی از اشکالات را پاسخ ندادیم تا انسجام ملی و وحدت ملی حفظ شود.
پیروزی ما 90 و شکست ما 20 بود!
رئیس‌جمهور در بخشی دیگری از اظهاراتش به تعریف و تمجید از عملکرد خود در سیاست خارجی پرداخت و تصریح کرد: تردید نداشتم که در مذاکره با جهان شکست نمی‌خوریم و شکست نخوردیم باز هم اگر مذاکره‌ای بود شکست نمی‌خوریم، ما آن‌قدر دیپلمات‌ها و حقوقدان‌های قوی داریم و در خط مقدم مذاکرات حضور داشتند که دیدیم در مقاطع حساس به پیروزی رسیدیم، البته پیروزی یعنی در تعامل و مذاکره با یک قدرت و یا چند قدرت و با جهان، پیروزی نهایت امر هست و ممکن است جایی شکست و یا پیروزی باشد ولی پیروزی ما 90 و شکست ما 20 بود، پس پیروز هستیم.
ما پیروز بودیم؛ پیروزی علائم و شاخص دارد!
روحانی با نادیده گرفتن مسائل واقعی و وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و بدون توجه به آمارهای اقتصادی خاطرنشان کرد: ما پیروز بودیم و آثار آن نیز مشخص بود و بدانیم که پیروزی به‌صرف گفتن نیست و علائم و شاخص دارد، اگر بعد از 23 تیر 1394 تورم کاهش یافت، رشد اقتصادی، اشتغال، سرمایه‌گذاری، صادرات و افزایش یافت یعنی که پیروز شدیم؛ هم در اقتصاد و هم در سیاست به پیروزی رسیدیم.
این در حالی است که طی 8 سال گذشته، دولت روحانی رکورد بیشترین حجم نقدینگی و بیشترین تورم را هم زد و اساساً در دوران مدیریت او تمامی مرزهای آمارهای اقتصادی جابجا شد و فاجعه اقتصادی رخ داد.
آرزوهای بربادرفته!
روحانی برای تعدیل عمق فاجعه مدیریتی دولت تدبیر و امید به بیان آرزوهای بربادرفته خود پرداخت و گفت: البته آرزوی ما این بود وقتی توانستیم تورم را کاهش دهیم و تک‌رقمی کنیم، در آن حد نگه داریم و ما تورم 40 درصد را کاهش داده و در سال 1394 به تک‌رقمی رسانده تا سال 1397 تک‌رقمی نگه داشتیم ولی وقتی وارد جنگ اقتصادی شدیم شرایط تغییر یافت و این روشن و واضح است.
مردم حق دارند از نظر معیشت ناراحت باشند!
رئیس دولت دوازدهم گفت: اگر این دوران جنگ تحمیلی اقتصادی نبود، شاخص‌ها به ما می‌گوید که همان روند را ادامه می‌دادیم و این‌که مردم از نظر معیشت ناراحت هستند، حق دارند، ولی باید دید که در آن شرایط چه‌کاری می‌توانستیم انجام بدهیم؛ آن‌موقع بود که نگذاشتند نفت ما صادر شود و صادرات با مشکل مواجه بود و روابط بانکی ما را مسدود کردند.
روحانی بی آنکه به سیاست‌های اقتصادی و عملکرد دولت خود در حیف و میل بیت المال و عدم توجه به ظرفیت‌های داخلی اشاره‌ای کند بازهم همه مشکلات کشور را به برجام و مسائل خارجی مرتبط کرد و گفت: وقتی روابط بانکی در کشور نباشد و از طریق تراستی و دلال معامله بشود، حداقل 20 درصد درآمد کاهش می‌یابد و اگر چیزی وارد شود 20 درصد افزایش پیدا می‌کند. با توقف واردات در دوران تحریم، بر مردم فشار وارد شد و ما به‌خاطر شرایط تحریم واردات 2500 قلم کالا را متوقف کردیم وقتی واردات ممنوع شود آثارش معلوم است مثلاً وقتی واردات خودرو را ممنوع می‌کنیم در داخل گران می‌شود اما چاره‌ای نبود. اجناسی را که جزو مواد اولیه کارخانجات برای اشتغال است اولویت دادیم. موادی که جزو کالاهای اساسی و برای زندگی مردم بود با ارز 4200 تومانی وارد کردیم و همه تلاش خود را در این زمینه انجام دادیم.
رئیس‌جمهور که در همین اواخر نتوانست انباشت ۶.۵ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات را مدیریت کند، گفت: در شرایط جنگ توزیع کالاهای اساسی کوپنی می‌شود اما جیره‌بندی نکردیم و در این شرایط کشور اداره شد. در جلسات اولیه اقتصادی سال 1397 این را تکرار کردم که سیاست من وفور در بازار است جنس باید در بازار باشد اما قیمت دست ما نیست تا جایی که بتوانیم باید کنترل کنیم.
از مردم طلب عفو می‌کنیم
وی همچنین به تصمیم ارز 4200 تومانی یا همان ارز معروف به «دلار جهانگیری» که 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور را بر باد داد اشاره کرد و گفت: برای کالاهای اساسی از ارز 4200 تومانی استفاده کردیم و قیمت کالا فقط ارز نیست؛ حمل‌ونقل و مسائل دیگر هم هست و تورم کل کشور در قیمت جنس تأثیرگذار است و ما توان‌مان را در این‌زمینه به‌کار گرفتیم و کار ما بی‌نقص نبوده است؛ ما عیب داریم و معصوم نیستیم. تلاشمان بر این بود که عیب ما کمتر باشد و اگر عیب و نقصی داشتیم از مردم عذرخواهی می‌کنیم و از آنها طلب عفو می‌کنیم چون در حد توان اقدامات‌مان را در آن شرایط انجام دادیم.
می‌توانستیم تحریم‌ها را برداریم
وی همچنین به برجام اشاره کرد و گفت: ما می‌توانستیم دستورات و چارچوبی را که مقام معظم رهبری از دی‌ماه سال گذشته برای بازگشت آمریکا به برجام و عمل کاملِ ما به تعهدات‌مان در برجام اعلام کرده بودند، می‌توانستیم اجرا کنیم و تحریم را برداریم ولی جای دیگری گرفتار شدیم و گرفتاریِ دیگری برای ما ایجاد شد و الّا در شرایط بهتری دولت را به اتمام می‌رساندیم.
هنوز هم به مردم بدهکاریم
رئیس‌جمهور بیان کرد: ما هنوز هم به مردم بدهکاریم و اگر شرایط مناسب‌تری داشتیم و همه با هم همکاری کرده بودند و سایر قوا ما را بیشتر یاری کرده بودند و اگر فاصله‌ها کمتر بود به نقاط بهتری می‌رسیدیم و من از همه عزیزان در بخش اجرایی و سایر بخش‌ها که ما را کمک کردند تشکر می‌کنم.
روحانی گفت: مردم ما قدرشناس هستند و در این 3.5 سال در سختی و رنج بودند و روزهای سختی بر آن‌ها گذشت و کاری که می‌توانستیم انجام دهیم بسته معیشتی و افزایش حقوق در حد توان‌مان بود ولی از ملت بزرگ ایران به‌خاطر رنج‌هایی که کشیدند عذرخواهی می‌کنیم و هم‌چنین به‌خاطر پیروزی‌ای که به دست آوردند تشکر می‌کنیم.
وی ادامه داد: ملت ما دوبار پیروز شد؛ در دولت یازدهم در مذاکرات و تعامل سازنده به پیروزی رسید و در دولت دوم در استقامت و مقاومت در برابر آمریکا و دشمنان پیروز شد و شکست حتمی را به آن‌ها داد و آن‌ها را پای میز مذاکره کشاند؛ هر دو موفقیت مربوط به ملت ایران و رهنمودهای مقام معظم رهبری است و دولت هم در حد توان خود کاری را که توانسته، انجام داده است