kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۰۴۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰

درخواست 40 نهاد حقوق بشری برای تحریم عربستان در حوزه فناوری‌های نظارتی

به دنبال استفاده آل‌سعود از بدافزار جاسوسی صهیونیستی علیه مخالفان و منتقدان، 40 سازمان‌ حقوق بشری و رسانه‌ای خواستار «توقف فروش فناوری نظارت به رژیم‌های مستبد» از جمله آل‌سعود شدند.


پس از افشای رسوایی «پگاسوس» بیش از
40 سازمان حقوق بشری و رسانه‌ای خواستار توقف فروش فناوری نظارت به رژیم‌های مستبد از جمله رژیم آل‌سعود شدند. سازمان‌های بین‌المللی از همه کشورها خواسته‌اند تا زمانی که یک چارچوب قانونی مشخص که مربوط به ملاحظات حقوق بشر است در نظر گرفته شود، استفاده از چنین فناوری‌های مربوط صهیونیست‌ها متوقف شوند. طبق گزارش سعودی لیکس، این سازمان‌ها بر لغو کلیه مجوزهای صادرات فناوری نظارت و روابط تجاری با کشورهای غیر دموکراتیک در خاورمیانه و شمال آفریقا که به طور سیستماتیک نقض حقوق بشر را مرتکب می‌شوند، تاکید کرده‌اند.
سازمان‌های حقوق بشر خواستار آغاز «تحقیقات مستقل، بی‌طرفانه و شفاف» در موارد نظارت هدفمند، به ویژه در موارد هدف قرار‌دادن روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر و همچنین خواستار تحقیقات جنایی در مورد قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی و نظارت هدفمند بر اعضای خانواده و مخاطبین وی شدند.
در میان مطالب تکان دهنده‌ای که اخیراً توسط سازمان‌ها و روزنامه‌های بین‌المللی در مورد برنامه جاسوسی «پگاسوس» افشا شده است، عملیات گسترده جاسوسی رژیم سعودی فاش شد. بر اساس نتایج تحقیقی که هفته گذشته از سوی 17 رسانه بین‌المللی از جمله روزنامه‌های لوموند فرانسه، گاردین انگلیس و واشنگتن پستِ آمریکا منتشر شد، عربستان یکی از کشورهایی است که از بدافزار جاسوسی پگاسوس برای نظارت بر فعالیت روزنامه‌نگاران، سیاستمداران زن و مرد، فعالان حقوق بشر و یا رؤسای برخی شرکت‌ها و موسسات بزرگ استفاده کرده است.
گزارش پگاسوس شواهد وحشتناک دیگری را فاش کرد که نشان می‌دهد خانواده و دوستان جمال خاشقجی قبل و بعد از قتل وی مورد حمله نرم‌افزارهای جاسوسی پگاسوس قرار گرفته‌اند. منابع خبری می‌گویند یکی از شخصیت‌های مهم که گوشی او توسط این نرم‌افزار جاسوسی هک شده، «خدیجه چنگیز» نامزد جمال خاشقجی، بوده است.