kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۰۰۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱

تعهد 89 نماینده مجلس درباره طرح شفافیت آرا؛ ریز مذاکرات و مصوبات غیرمحرمانه کمیسیون‌ها را اعلام می‌کنیم

جمعی از نمایندگان مجلس خواستند تا بار دیگر طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس به شور گذاشته شود و تعهد دادند تا در صورت عدم تصویب این طرح، آرای خود را داوطلبانه اعلام و ریز مذاکرات و مصوبات غیرمحرمانه کمیسیون‌ها را منتشر کنند.

 



جمعی از هموطنان با ثبت مطالبه‌ای در سامانه مطالبه‌گری دیده‌بان شفافیت و عدالت از نمایندگان مجلس خواستند تا بار دیگر طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس به شور گذاشته شود.
در این مطالبه آمده است: تصویب طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منزله برداشتن گامی بزرگ در جهت شفاف‌سازی بیشتر نمایندگانی خواهد بود که با انتخاب و اعتماد مردم در این جایگاه قرار گرفته‌اند و مردم آنان را محرم و وکیل خود در اصلاح امور و آبادانی کشور دانسته‌اند. پس جای دارد تا در این اعتماد شک و شبهه‌ای بوجود نیاید. همانطور که می‌دانیم این طرح در مجلس انقلابی فعلی به شور گذاشته شد که متاسفانه با اختلاف چند رأی به تصویب نرسید.
نمایندگان همچنین تاکید کرده‌اند: با توجه به همسو شدن بیشتر دولت منتخب و مجلس انقلابی در راستای مبارزه هرچه بیشتر با دیو فساد و همچنین در جهت شفاف‌سازی اقدامات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ، ما امضاء کنندگان این مطالبه از رئیس ‌و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم تا پیش از انجام مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب آیت‌الله رئیسی بار دیگر طرح مذکور در صحن مجلس به شور گذاشته شود.
گفتنی است در آستانه انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی نزدیک به 500 نفر از کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی با امضاء تعهدنامه‌ای تحت عنوان «پویش مجلس شفاف و ضد فساد» در 10 بند با اثر انگشت و امضاء خود تعهد نمودند تا در صورت نماینده شدن به
تک‌تک بندهای مندرج در تعهدنامه وفادار بمانند و در صورت تخطی، دیده‌بان حق پیگیری مورد تخلف را از طریق مراجع قضایی خواهد داشت.
آخرین وضعیت
طرح شفافیت آرای نمایندگان
از زبان عضو هیئت‌رئیسه مجلس
از سوی دیگر حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، با ‌اشاره به آخرین وضعیت بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در قوه مقننه گفت: این طرح پس از چکش کاری‌ها در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی تصویب شده است.
وی با بیان اینکه پس از ارجاع از کمیسیون به هیئت‌رئیسه این طرح در دستور کار پارلمان قرار خواهد گرفت، ادامه داد: با توجه به اعمال دیدگاه‌ها و نظرات نمایندگان در این طرح قطعاً پس از مطرح شدن در صحن علنی پارلمان، این طرح رای خواهد آورد.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس عنوان کرد: در دوره‌های گذشته نمایندگان پس از ارائه این طرح انتقاداتی به آن داشتند که در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی در روند برگزاری جلسات تصویب این طرح، این انتقادات شنیده شده و برطرف شده است.
حاجی‌دلیگانی در گفت‌و‌گو با تسنیم با بیان اینکه امیدواریم این طرح هر چه سریعتر در دستور کار پارلمان قرار گیرد اظهار داشت: در جریان بررسی این طرح در صحن علنی پارلمان نیز می‌توان آن را چکش کاری کرد و انتقادات و پیشنهادات باقیمانده از سوی نمایندگان را نیز دریافت و در نسخه نهایی اعمال کنیم.
اصلاح طرح شفافیت آرای نمایندگان با پیشنهادات و نظرات منتقدین
حجت‌الاسلام محمدحسین‌ حسین‌زاده بحرینی رئیس‌کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نیز درباره آخرین وضعیت نحوه بررسی طرح شفافیت آراء نمایندگان در صحن علنی مجلس اظهار داشت: نمایندگان مجلس طرح شفافیت آراء را امضا کرده و قطعا بنای تصویب نهایی آن را دارند.
وی افزود: ‌مشکلات،‌ ایرادات و
کم و کاستی‌های این طرح از سوی منتقدین با ارائه پیشنهادات لازم در کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس برطرف شده و به زودی رسیدگی به آن در صحن علنی مجلس آغاز خواهد شد.
رئیس‌کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس تصریح کرد: تلاش زیادی در کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس برای رفع مشکلات طرح شفافیت آراء صورت گرفته و بارها در این کمیسیون در این باره بحث و بررسی صورت گرفته است ضمن اینکه نظرات منتقدین این طرح جمع‌آوری شده و بر غنای طرح شفافیت آراء نمایندگان افزوده شده است.