kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۹۸۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱

ضربه سنگین انقلابیون یمن به ائتلاف سعودی در مرحله دوم عملیات بزرگ «نصرالمبین»

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن می‌گوید در مرحله دوم عملیات مهم «النصر المبین» ضمن آزاد‌سازی دو ناحیه در استان «البیضاء» و تحمیل تلفات سنگین به نیروهای ائتلاف سعودی، مقادیر زیادی غنائم به دست آورده‌اند.

 

سرویس خارجی-

انقلابیون یمن در چند هفته اخیر عملیات آزاد‌سازی و ایمن ‌سازی استان راهبردی البیضاء را کلید زده‌اند و در مرحله اول موفق به پاک‌سازی مناطق مهمی از این استان شدند. مرحله دوم این عملیات نیز با پیروزی همراه بوده است. سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن می‌گوید نیروهای مسلح این کشور دومین مرحله از عملیات « النصر المبین» در استان البیضاء را با موفقیت و پیروزی به پایان برده‌‌اند: «در این عملیات، دو ناحیه «نعمان» و «ناطع» آزاد شده و عناصر تروریستی-تکفیری مورد حمایت ائتلاف سعودی متحمل خسارت‌های زیادی شدند».
سرتیپ یحیی سریع همچنین از اسارت صدها تن از مزدوران ائتلاف سعودی و کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از این ائتلاف خبر داد.
وی با بیان اینکه «نیروهای یمنی مقادیر زیادی اسلحه به غنیمت گرفته‌اند»، گفت که این نیروها درصدد پاک‌سازی بقیه مناطق تحت اشغال عناصر تکفیری در استان بیضاء هستند. او حتی تأکید کرد عملیات نیروهای مسلح یمن تا پایان حملات ائتلاف سعودی، لغو محاصره و آزاد‌سازی همه اراضی جمهوری یمن و اعمال حاکمیت و تحقق استقلال این کشور ادامه خواهد داشت.
شبکه خبری المیادین از تأمین امنیت استان البیضاء به استثنای برخی نقاط توسط ارتش و نیروهای مردمی یمن خبر داد و تأکید کرد که این شکستی برای ائتلاف عربی سعودی به شمار می‌آید.
درباره استان البیضاء
استان مرکزی البیضا منطقه وسیعی از یمن است که از حیث منابع طبیعی خالی از اهمیت اقتصادی است و به طور کلی در بین ناظران یمن کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و غالباً در طول سال‌های جنگ به محل تجمع نیروهای القاعده و داعش تبدیل شده است. با این حال از دیدگاه موقعیت ژئوپلتیکی کنترل البیضا از سوی هر نیرویی بسیار می‌تواند آن را در جنگ یاری برساند. البیضا با هشت استان دیگر هم مرز است: شبوه‌، ضالع‌، ابین و لحج در جنوب و مارب‌، صنعا‌، ذمار و اب از شمال. موقعیت استراتژیک آن‌، البیضا را برای درگیری فعلی بین انصارالله و مزدوران عربستانی تعیین‌کننده می‌کند.
به گفته کارشناسان نظامی، با توجه به این موقعیت استراتژیک، تصرف البیضا نقطه عطفی در درگیری‌های یمن است. البیضا مشرف به استان ذمار در جنوب صنعاست و اگر مزدوران سعودی موفق به کنترل البیضا می‌شوند می‌توانند خطوط تأمین انصارالله را به سمت جبهه‌های اب، تعز و الدعلیه تحت فشار قرار دهند.