kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۹۳۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳

جای خالی جبهه جهانی مقاومت فرهنگی

 

حسین کارگر

حوادث اخیر منطقه، لزوم تشکیل جبهه فرهنگی مقاومت جهانی با محوریت ایران را بار دیگر الزامی کرد.
جنایات گروهک‌های تکفیری-صهیونیستی، فتنه‌های پی‌در‌پی دولت‌های غربی در این کشورها، نفوذ فرهنگی و سیاسی و رسانه‌ای دشمنان جبهه مقاومت، قطع شبکه‌های تلویزیونی و سایت‌های وابسته به این شبکه‌ها و... همه، مهره‌های یک زنجیره هستند و خبر از خواب‌های آشفته جبهه باطل علیه مسلمانان دارد. تحلیل درباره این وقایع، در این مجمل نمی‌گنجد و نیازمند مباحث اساسی سیاسی است. اما آنچه در این میان حائز اهمیت است، نقش‌آفرینی جریان‌های فرهنگی و هنری و رسانه‌ای برای آگاه سازی افکار عمومی است. امروز، عمده رسانه‌های حاکم بر جهان، در جهت منافع جریان‌هایی چون آل‌سعود و داعش کار می‌کنند. به همین دلیل نیز همچنان‌که در عرصه دفاع نظامی، نیروی قدس سپاه به عنوان پیشگام مقابله با تکفیری‌ها فعالیت می‌کند و فعالیت‌های سایر یگان‌ها و گروه‌های دفاعی در عراق و سوریه را سازمان‌دهی می‌کند، مسلمانان به یک سپاه قدس فرهنگی هم نیاز دارند.
این در حالی است که انقلاب اسلامی ایران دارای بیش از چهار دهه تجربه است. انقلابی که بخش زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها، سیاستگذاری‌ها و تولیدات هنری غربی برای توهین و کنترل آن، مشغول شده‌اند. این آثار هنری ضدایرانی و اسلام‌ستیز، از یک طرف امیدوارکننده هستند. این گونه فعالیت‌های آمریکایی‌ها و غربی‌ها گویای وحشتشان از «انقلاب» است. انقلاب اسلامی ایران، تنها انقلاب دینی عصر جدید است که از پس تاریک‌اندیشی غرب متجدد، ندایی تازه در گوش تاریخ انداخته و نوای رهایی بخش انبیا و صدیقین را زنده کرده است، انقلابی که یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های آمریکا در خاورمیانه- سلطنت پهلوی- را برانداخت و سایر پایگاه‌های آن را متزلزل نموده است. انقلابی که فرهنگی جهانی و جدید را با هدف برپایی عدالت و معنویت مقصود خود قرار داده. به این ترتیب انقلاب اسلامی ایران یک جریان فرهنگی پویاست که زیربنای عمل اقتصادی، اجتماعی، و بین‌المللی ماست که چنانچه به درستی به گوش جهانیان برسد و نتایج عینی خود را نشان دهد، کاخ سلطه گران دنیا را ویران خواهد نمود. بنابراین، انتظاری جز برخورد و تقابل فرهنگی دولت‌های غربی با ایران و اسلام نمی‌رود.
اما آنچه انتظار نمی‌رود، سد دفاعی ضعیف در مقابل آن است. در حالی که اکنون در غرب، ده‌ها فیلم، انیمیشن، کتاب، بازی رایانه‌ای و... علیه مسلمانان در حال تولید است، اما در مقابل و در جبهه فرهنگی خودی کار زیادی انجام نمی‌شود.
برای مقابله با تهاجمات فرهنگی آمریکایی و غربی، همان طور که امروز پیوندی گرم بین فعالان سیاسی و نظامی این جبهه ایجاد شده، در زمینه فرهنگی و هنری نیز باید این ارتباطات به وجود بیاید و استمرار یابد. باید برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌هایی با حضور اندیشمندان و هنرمندان ضدامپریالیست، ضد استکبار و ضد صهیونیست جهانی در کشورمان افزایش یابد. به خوبی به یاد داریم که تنها برگزاری یک جشنواره دراین زمینه به نام مسابقه جهانی کاریکاتور هولوکاست، تا چه حد وحشت آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را برانگیخت. حال حساب کنید که اگر این گونه جشنواره‌ها در سایر رشته‌های هنری نیز برپا شوند چه خواهد شد.