kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۸۸۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰
صهیونیست‌ها دوباره گرفتار تیر غیب شدند

انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان و آتش‌سوزی در فرودگاه بن‌گوریون

 

سرویس خارجی-
در ادامه حملات به رژیم صهیونیستی این بار همزمان هم فرودگاه بن گوریون و هم کشتی تجاری این رژیم در دریای عمان هدف حمله قرار گرفت. در پی حمله پهپادی به کشتی صهیونیستی 2 نفر کشته شده‌اند.
رژیم صهیونیستی در چند ماه اخیر بارها هدف حملاتی قرار گرفته که این رژیم را کاملا گیج کرده است. آتش سوزی‌های مختلف در پالایشگاه‌ها و مناطق حساس این رژیم در کنار حملات به کشتی‌های تجاری، ابهت پوشالی این رژیم را با چالش بزرگی مواجه کرده است. در ادامه این روند بار دیگر یک کشتی صهیونیستی در دریای عمان هدف قرار گرفته و بار دیگر فرودگاه بن گوریون با آتش سوزی جدی مواجه شده است.
در همین رابطه خبرگزاری فارس به نقل از برخی منابع انگلیسی از هدف قرار گرفتن یک کشتی در دریای عمان واقع در نزدیکی سواحل این کشور خبر داده است. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گروه نظامی انگلیسی موسوم به «عملیات‌های تجاری دریایی» در بیانیه‌ای کوتاه با اعلام این خبر، اعلام کرده که تحقیقات درباره این حمله در جریان است. این گروه بدون ارائه جزئیات بیشتر از هویت یا نوع کشتی مذکور، اعلام کرده که این اتفاق در واپسین دقایق شامگاه پنجشنبه در شمال شرقی جزیره «مصیره» رخ داده است. محلی که انگلیسی‌ها ادعا می‌کنند حادثه در آن رخ داده، حدود ۳۰۰ کیلومتر با «مسقط» پایتخت عمان فاصله دارد. آسوشیتدپرس با بیان اینکه این گروه هیچ جزئیات بیشتری درباره این حادثه اعلام نکرده، نوشت دیگر منابع اما احتمال می‌دهند که این حادثه ربطی به دزدی دریایی نداشته باشد. بر اساس این گزارش، گروه انگلیسی مذکور روز پنجشنبه نیز ادعا کرده بود در حال تحقیق روی حادثه مشابه دیگری در همان منطقه است که درباره آن نیز جزئیات بیشتری تاکنون ارائه کرده است. دولت عمان نیز تاکنون وقوع حمله به کشتی در آب‌های نزدیک این کشور را تایید نکرده و مقام‌های آن نیز از اظهار نظر در این‌باره خودداری می‌کنند. به نوشته آسوشیتدپرس، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نیز که در آب‌های غرب آسیا مستقر است به سؤالات درباره ادعای گروه انگلیسی پاسخ نداده است. ساعاتی بعد از این گزارش، وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد کشتی هدف قرار گرفته شده در دریای عمان، تحت مالکیت رژیم صهیونیستی بوده است. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» طبق گفته مقام‌های نظامی دریایی انگلیس، این کشتی تجاری صهیونیستی در فاصله ۲۸۰ کیلومتری بندر «الدقم» هدف حمله قرار گرفته است.
برخی منابع نیز گفته‌اند که کشتی هدف قرار گرفته در دریای عمان در واقع یک نفتکش بنام MERCER STREET است که در حال عزیمت از‌تانزانیا به امارات بوده است. این کشتی متعلق به «ایال عوفر» تاجر ثروتمند صهیونیست است.
واکنش صهیونیست‌ها
دیروز شرکت مالک این کشتی بیانیه‌ای در این‌باره صادر کرد. شرکت «زودیاک ماریتایم» که متعلق به «ایال عوفر» میلیاردر صهیونیست و مستقر در لندن است، اعلام کرد که ۲ نفر از خدمه این کشتی تجاری با نام «مِرسِر استریت»، در پی حمله به آن، کشته شدند. این شرکت بدون ارائه جزئیات بیشتر، با بیان اینکه از آسیب رسیدن به دیگر خدمه این کشتی اطلاعی ندارند، گفت دو خدمه کشته‌شده تابعیت انگلیسی و رومانیایی داشتند. همزمان یک گروه اطلاعاتی-امنیتی دریایی موسوم به «دریاد گلوبال» در گزارشی اعلام کرد، این کشتی که با پرچم لیبریا در حال حرکت در
۲۸۰ کیلومتری بندر الدقم در دریای عمان بود، با یک هواپیمای بدون سرنشین هدف قرار گرفته و احتمالا زمانی که برفراز آن پرواز می‌کرده، شراره‌های آتش بر روی کشتی ریخته است. این گروه همچنین مدعی است که کشتی «مرسر استریت» سپس برای بار دوم نیز هدف حمله قرار گرفت که ماهیت آن حمله هنوز مشخص نیست ولی گفته می‌شود که باعث وقوع انفجار در عرشه کشتی شده است.
تعلیق پروازها در فرودگاه بن گوریون
از سوی دیگر، مقامات فرودگاه بین‌المللی بن گوریون در سرزمین‌های اشغالی می‌گویند به دلیل وقوع آتش سوزی در پارکینگ فرودگاه همه پرواز‌ها را به حالت تعلیق درآورده‌اند. طبق اعلام صهیونیست‌ها، آتش سوزی در فرودگاه پس از آن رخ داد که یک خودرو در پارکینگ طعمه حریق شد و آتش به بخش‌های دیگر انتشار یافت. به گزارش خبرنگار خبرگزاری آناتولی، نیرو‌های امنیتی فرودگاه در این ارتباط یک تن را بازداشت کرده‌اند با این حال، ارتباط این فرد با آتش سوزی هنوز تایید نشده است. این آتش سوزی خساراتی را به بخش‌هایی از پارکینگ فرودگاه وارد کرده است. از تلفات این حادثه گزارشی منتشر نشده است.