kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۸۸۲
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
افزایش فشارها برای اخراج آمریکا از عراق

5 حمله پیاپی به کاروان‌های نظامی آمریکا در مناطق مختلف عراق

به دنبال توافق مشکوک دولت عراق و آمریکا، مبنی بر خروج نیروهای آمریکا از عراق و تردید‌های جدی در اجرای واقعی این توافق، خبر رسید که 5 کاروان نظامی آمریکا در این کشور مورد حمله قرار گرفت.

در توافقنامه‌ای که میان سران آمریکا و عراق به امضا رسیده، واشنگتن اعلام کرده تا پایان سال جاری میلادی یعنی سال ۲۰۲۱ »نیروهای رزمی» خود را از عراق خارج خواهد کرد. این در حالی است که آمریکایی‌ها در همین توافقنامه باز هم بر تداوم حضور خود در عراق تحت عناوین و بهانه‌های مختلف از جمله ارائه آموزش‌های نظامی به ارتش عراق و نیز ایفای نقش مستشاری در این کشور، تأکید کرده‌اند. این مسئله باعث شده تا بسیاری نسبت به این توافقنامه اعتراض داشته باشند. نیویورک تایمز ساعاتی قبل از دیدار رهبران دو کشور نوشت، هیچ یک از 25 هزار نظامی آمریکایی قرار نیست از عراق خارج شوند و آنها صرفا با تغییر عناوین و نام‌ها، در عراق خواهند ماند.
در همین راستا خبر رسیده که، روز پنج شنبه چهار کاروان وابسته به ائتلاف به سرکردگی آمریکا در جنوب عراق هدف انفجارهای بمب قرا گرفتند. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، دو کاروان ائتلاف در استان ذی‌قار و دو کاروان دیگر در استان دیوانیه در جنوب عراق هدف قرار گرفتند. براساس اطلاعات اولیه، راننده یکی از کامیون‌ها زخمی شده است. دو راکت کاتیوشا نیز به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد اصابت کرد. این دومین حمله به منافع آمریکا در عراق از زمان دیدار رهبران آمریکا و عراق محسوب می‌شود. منابع عراقی همچنین گزارش داده‌اند که یک کاروان حامل تجهیزات لجستیک برای نظامیان آمریکا در استان «بابل» هدف حمله قرار گرفته است.
از سوی دیگر، «ظافر العانی» نماینده پارلمان عراق سخنانی را درخصوص مذاکرات اخیر بغداد- واشنگتن پیرامون حضور نظامی آمریکا در خاک عراق مطرح کرد. بر اساس این گزارش، این نماینده پارلمان عراق تصریح کرد، یکی از نتایج روشن مذاکرات بغداد واشنگتن حضور طولانی‌مدت و نامحدود نظامیان آمریکایی در خاک عراق است. وی همچنین افزود: «تغییر مأموریت نیروهای آمریکایی در عراق از نیروی عملیاتی به نیروی آموزشی، تلاش آمریکا برای تغییر فضا است تا اینکه بتواند تداوم حضور نظامی خود در عراق را تسهیل کند».
آمریکایی‌ها را از عراق بیرون می‌کنیم
از سوی دیگر، کتائب حزب‌الله عراق با انتشار بیانیه‌ای بر لزوم بیرون راندن تمامی نظامیان آمریکایی از خاک عراق تأکید کرد. در این بیانیه تاکید شده است: «هر‌اندازه فشار و موانع در راستای اخراج ارتش آمریکا از خاک عراق افزایش پیدا کند این نیرو از هدف خود در تحقق این امر مهم و حیاتی کوتاه نخواهد آمد». همچنین در ادامه این بیانیه ضمن هشدار به آمریکا مبنی بر اینکه اگر تروریست‌های آمریکایی از عراق خارج نشوند، نیروهای این کشور با غافلگیری‌های بیشتری روبه رو خواهند شد، آمده است: «مقاومت با تمام گروه‌هایش، به مثابه خاری در چشم آمریکا خواهد بود و در نهایت آمریکایی‌ها با همین مقاومت جانانه از صحنه بیرون می‌روند».
پیشتر هم «ابو علی العسکری» مسئول دفتر امنیتی جنبش کتائب حزب‌الله سخنانی را درخصوص حملات به مراکز دیپلماتیک در این کشور مطرح کرده بود. بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفته بود، از دیدگاه مقاومت عراق هرگونه حمله به مراکز دیپلماتیک مردود است. این مسئول دفتر امنیتی حزب‌الله عراق افزود، کسانی که از حضور اشغالگران در عراق حمایت می‌کنند، خائن هستند. وی با اشاره به سلسله تجاوزات نظامی آمریکا به مواضع مقاومت، تصریح کرد، واکنش مقاومت عراق به هرگونه تجاوز نظامی کوبنده خواهد بود. تا زمانی که نیروهای نظامی آمریکا از خاک عراق خارج نشوند، مورد هدف قرار خواهند گرفت.