kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس:

کمبود نقدینگی مهم‌ترین دلیل کندی پیشرفت ساخت واکسن داخلی است

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس گفت: واکسن‌سازان داخلی کمبود نقدینگی را به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل کندی پیشرفت ساخت واکسن داخلی اعلام و بر ضرورت پیش‌خرید واکسن توسط دولت تأکید می‌کنند.

زهرا شیخی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت در تشریح دستور کار جلسه اخیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از بررسی آخرین وضعیت واردات، تولید و توزیع واکسن در کشور با حضور مسئولان وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و شرکت‌های تولیدکننده داخلی خبر داد و اظهار داشت: مسئولان حاضر در نشست دغدغه‌های خود را مطرح و واکسن‌سازهای داخلی موضوع کمبود نقدینگی را به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل کندی پیشرفت واکسن اعلام و بر ضرورت درخواست پیش خرید واکسن توسط دولت تأکید کردند.
شیخی ادامه داد: در این نشست مطرح شد که فرآیند تأمین، تولید و توزیع باید متولی مشخص و پاسخگو داشته باشد و از مجمع‌الجزایر بودن درون وزارتخانه و برون وزارتی به طور کامل پرهیز شود از سویی اگر قرار است فرآیند علمی در مورد تولیدکنندگان رعایت شود باید در مورد همه آنها مورد توجه قرار گیرد یعنی رفتاری یکسان در قبال آنها داشته باشند و مانعی سد راه هیچ کدام از آنها قرار ندهند.
وی افزود: تمامی نمایندگان بر این باور بودند نگاهی که به خرید واکسن از کشورهای خارجی وجود دارد در مورد تولیدکنندگان داخلی رعایت نمی‌شود یعنی واردات به راحتی پیش‌خرید می‌شود اما در رابطه با تولید داخل این گونه نیست و شاهد پاسکاری‌ها و بوروکراسی اداری هستیم و این موضوع مجلس و تولیدکنندگان را آزار می‌دهد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس یادآور شد: به هرحال مردم نیاز به واکسن دارند و باید هر چه سریعتر تأمین آن از طریق داخل و منابع مطمئن خارجی در دستور کار قرار گیرد؛ مشکلات در بحث واردات از ابتدای امر قابل پیش‌بینی بود اما در رابطه با تولید داخل گلایه‌ها به‌حق است و باید روند تولید تسهیل شود.
شیخی بیان داشت: همچنین جلساتی که مربوط به کمیته واکسن به ریاست وزیر بهداشت است باید بدون تأخیر برگزار شود و حل مشکلات تولیدکنندگان داخلی مورد توجه قرار گیرد.