kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۸۷۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
دستگاه قضا به پرونده دلالان سیمان ورود کند

افزایش ۲/۵ برابری قیمت سیمان از کارخانه تا بازار

 

یک تولید‌کننده سیمان با اعلام اینکه در شرایط فعلی قیمت کارخانه از سیمان تا بازار
دو و نیم برابر شده است، گفت: سیمان از کارخانه ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان خارج می‌شود اما به دست مصرف‌کننده به بیش از ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد.
ابراهیم غلام‌زاده در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به وعده وزیر صمت در بهمن ماه سال گذشته مبنی بر درنظر گرفتن هزینه‌های تولید در قیمت تمام شده سیمان افزود: همین انتظار بازار از افزایش قیمت سیمان عاملی شد تا بخشی از مشتریان به خرید هیجانی سیمان اقدام کرده و نسبت به ذخیره‌سازی آن اقدام کنند. در آن مقطع رفتارهای هیجانی خریداران باعث شد تا تناسب بین تقاضا و عرضه سیمان در بازار از بین برود چراکه از یک طرف عرضه کارخانجات محدود اما تقاضا در بازار رشد قابل توجهی پیدا کرده بود.
غلامزاده گفت‌: دولت در سال جدید افزایش 2 تا 3 برابری قیمت گاز را تصویب کرد و همین موضوع عاملی شد تا تقاضای کارخانجات سیمان برای افزایش قیمت‌ها مجددا تکرار شود‌.
این تولید کننده سیمان تصریح کرد: اوایل سال جاری سیمان با قیمت بالایی به دست مصرف‌کننده می‌رسید به نحوی که هر تن سیمان با محاسبه هزینه حمل 220 هزار تومان از کارخانه بیرون می‌رفت اما در نهایت به دست مشتری با قیمت 650 تا 700هزار تومان می‌رسید.
وی افزود: مشکلات واحدهای تولیدی در نهایت عاملی شد تا اواخر فروردین ماه افزایش قیمت‌ها برای کارخانجات اعمال شود و همین موضوع باعث شد تا در اردیبهشت و خرداد ماه بازار سیمان به ثبات برسد اما بعد از خردادماه راهکار عرضه سیمان در بورس به دلیل فروش منطقی قیمت و حذف واسطه‌ها عنوان شد و بسیاری از واحدهای تولیدی برای عرضه محصولات خود در بورس اقدام کردند اما متاسفانه در شرایطی که واحدهای تولیدی در تلاش برای عرضه محصولات خود در بورس کالا بودند مشکل اساسی تولیدکنندگان که همان قطعی برق است به وجود آمد.
این تولیدکننده سیمان گفت: قطعی‌برق عاملی شد تا تولید کاهش قابل توجهی پیدا کند و حجم عرضه به بازار کاهش پیدا نماید. قطعی‌برق تلاطم بین تقاضا و عرضه سیمان را در بازار به وجود آورد اما نکته اینجاست آقایان به جای حل مشکل می‌گویند خریداران سیمان کمتر از 20 نفر هستند در حالی که بنده به عنوان یک واحد تولیدی با خریداران بسیاری روبه‌رو هستم به صورت کلی خریداران در بازار سیمان بالای 50 هزار نفر هستند و صورت‌های مالی کارخانجات گواه این مطلب است.
غلام‌زاده تصریح کرد: امروز صنعت سیمان برای تولید نیازمند برق است اما آقایان به جای رفع موانع تولید موضوعات حاشیه‌ای را مطرح می‌کنند‌، بنده در واحد تولیدی خود امکان تولید روزانه 4 هزار تن سیمان را دارم اما امروز با توجه به مشکلات برق هزار تن تولید می‌کنم در شرایط فعلی قیمت کارخانه سیمان تا بازار دو و نیم برابر شده است و این سود بسیار بالا فقط عاید دلالان و واسطه‌گران می‌شود مگر می‌شود سیمان از کارخانه 35 تا 40 هزار تومان خارج اما به دست مصرف‌کننده به بیش از 100 هزار تومان برسد مسئولین باید پاسخ دهند که سود این دلال‌بازی عاید چه کسانی می‌شود!
دستگاه قضا به پرونده دلالان بزرگ سیمان ورود کند
در همین حال‌، یک عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: توزیع سیمان، دست عده‌ای دلال است که آنها اجازه ایجاد تعادل و شفافیت بازار سیمان را نمی‌دهند؛ در این حوزه دستگاه قضایی باید وارد عمل شود.
علیرضا پاک فطرت در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جلساتی که ما با دست‌اندرکاران وزارت صمت و سایر بخش‌های تولیدی در حوزه سیمان برگزار می‌کنیم عملاً نتیجه‌ای ندارد، چرا که مشکلات را توجیه می‌کنند و می‌گویند کمبود برق در کشور وجود دارد.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: موضوع اصلی اینجاست که توزیع سیمان دست عده‌ای دلال است که اجازه نمی‌دهند آنطور که باید بازار سیمان متعادل و شفاف شود؛ به نظرم دستگاه قضایی در این زمینه باید وارد عمل شود البته نه تنها در سیمان در بازار فولاد و سایر کالاهای اساسی نیز چنین مشکلاتی را می‌بینیم که نیازمند تنظیم بهینه بازار، شفافیت در فعالیت‌ها است.
وی تصریح کرد: بورس کالا یک سازوکار معاملاتی است و بحث مهم در این بازار، شفافیت است؛ در این بین دولت باید از این شفافیت آماری در جهت نظارت دقیق و برخورد با شرکت‌هایی که خارج از تعهد عرضه‌های داخلی عمل می‌کنند، استفاده کند اما در مقابل می‌بینیم که عده‌ای بورس را مورد هجمه قرار می‌دهند.
پاک‌فطرت افزود: این طبیعی است که عده‌ای تلاش می‌کنند تا محصولات راهی بورس نشود و از سوی دیگر سیاست‌گذار نیز اجازه نمی‌دهد بورس کالا با سیستم نظام‌مند خود به تعدیل عرضه و تقاضا و کشف بهینه قیمت بپردازد.
وی گفت: سیمان کالای اساسی برای تمامی زیرساخت‌های کشور است و دولت آینده باید با اقتدار مشکل محصولاتی از این دست از جمله وجود دلالان در این بازار را مرتفع کند تا روند مدیریت بازارها به شیوه مطلوب انجام شود.