kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۸۶۶
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳
بررسی قیام 15 خرداد؛ مبدأ تحولات منتهی به انقلاب اسلامی- 38

تربیت کادر و حمایت از دولت‌های غــرب‌گرا

 

هجوم نظامی به كشورها و سرزمین‌های دیگران، از جمله روش‌هایی است كه برای قدرت‌های استعماری بسیار هزینه‌بردار بوده، تبعات و تلفات زیادی در پی دارد،‌ و امروزه كمتر از این شیوه‌ها استفاده می‌كنند.
قدرت‌های سلطه‌جو - همان گونه كه پیش‌تر گذشت - برای رسیدن به اهداف استعماری‌شان راه‌های بسیار كوتاه‌تر و كم‌هزینه‌تری یافته‌اند. یكی از این راه‌ها شناسایی و جذب افراد جاه‌طلب و ناراضی از دستگاه حاكم است. تجربه‌های تاریخیِ بسیار، این واقعیت را تأیید می‌كنند كه احزاب و افراد جاه‌طلب، همواره مهره‌های كارآمدی برای اهداف استعماری قدرت‌های بیگانه بوده‌اند، و استعمارگران پس از شناسایی و جذب آنها، سال‌ها به تربیت ایشان می‌پردازند و با تقویت روحیه غرب‌گرایی در آنان، ایشان را مقهور تمدن و صنعت و تكنولوژی خویش می‌سازند. این مهره‌های بی‌هویت و خودباخته، به این ترتیب، شخصیت‌های دست‌آموزی می‌شوند كه در اختیار بیگانگان قرار می‌گیرند، و طبق خواسته‌های ایشان عمل می‌كنند. این افراد از راه‌های مختلفی شناسایی و جذب می‌شوند: گاه از میان دانشجویان مستعدی كه برای تحصیل به كشورهای خارجی سفر می‌كنند و گاه از بین كسانی كه داخل كشورند و در دستگاه‌های حكومتی نفوذ كرده و صاحب مقام و منصب‌اند.1
یكی از بزرگ‌ترین كارایی‌های این مهره‌ها برای دشمنان، ترویج آموزه‌های فرهنگی غرب در جامعه و به‌خصوص در میان نسل جوان، و مقابله با باورها و ارزش‌های خودی و دینی، و تأویل و تحریف آنها به نفع تعالیم اومانیستی غرب است.
 ترویج ملّی‌گرایی
به جای ارزش‌های اسلامی
برجسته ساختن چهره‌های ملی‌گرا در حد قهرمانان ملّی و سعی در مطرح كردن آنان به جای چهره‌های بزرگ دینی نظیر
امام خمینی(رحمه الله علیه) از جمله تلاش‌هایی است كه برای به انحراف كشیدن جامعه و به‌خصوص نسل جوان صورت می‌گیرد. برای مثال پیوند زدن میان نهضت‌ دینی پانزدهم خرداد و نهضت ملّی شدن صنعت نفت كه به همت نخست‌وزیر وقت، دكتر محمّد مصدق صورت گرفت، یكی از این نمونه‌هاست؛ به این ترتیب كه حركت مذهبی پانزده خرداد را كه در نهایت به پیروزی انقلاب و برپایی نظام جمهوری اسلامی انجامید، ادامة نهضت ملّی شدن صنعت نفت جلوه می‌دهند؛ و در مرحلة دوم این تحریف تاریخی نیز، نهضت خرداد را صرفاً ملّی‌گرایانه می‌خوانند، و چنین نتیجه می‌گیرند كه جمهوری اسلامی، انقلابی است كه در حقیقت به رهبری دكتر مصدق و با انگیزه‌ای ملّی‌گرایانه پیروز شده است و ملّت ایران به خاطر گرایشات میهن‌پرستانه‌شان از جان خویش گذشته‌اند و رژیم وطن‌فروش پهلوی را سرنگون ساخته‌اند!2 به این ترتیب سعی می‌شود ذهن و جانِ نسل جوانِ جامعه سمت و سویی غیرمذهبی و صرفاً ملّی‌گرایانه به خود گیرد، و در این بستر و به دور از آموزه‌های غرب‌ستیزِ اسلام، نسل جدیدِ انقلاب به سمت غرب و فرهنگ آن سوق یابد.
روی كار آوردن
دولت‌های متمایل به غرب
پس از دو مرحلة قبل، گام بعد برای انحراف جامعة اسلامی و به‌خصوص نسل جوان، روی كار آوردن دولت‌های غرب‌زده است؛ چراكه وجود و حضورِ دولتی اسلامی و مدافع ارزش‌های اصیل امام و انقلاب، یكی از بزرگ‌ترین موانعِ استحالة فرهنگی جوامع مسلمان به شمار می‌آید.
پانوشت‌ها:
1- در این باره اسناد منتشر شده‌ای در دست است كه تصریح می‌كنند آمریكایی‌ها در فلان سال تصمیم گرفته‌اند از میان طرفداران امام كسانی را شناسایی كنند كه روزی برای اجرای سیاست‌هایشان مفید باشند، و در این اسناد از افرادِ خاصی نام برده‌اند كه امروزه پست‌های حساسی را در دستگاه‌های حكومتی در اختیار دارند.
2- این تحریف در حالی صورت می‌گیرد كه نادیده گرفتن نقش اساسی آیت‌الله كاشانی در این مبارزات، از نظر تاریخی امكان ناپذیر است.