kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۸۱۲
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳
بایدن اعلام کرد تا پایان سال به حضور نظامی در عراق پایان می‌دهد

خروج آمریکا از عراق؛ ادعا یا واقعیت؟

در پایان چهارمین دور مذاکرات میان عراق و آمریکا، دو طرف توافق کردند همه نیروهای جنگی آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۱ از عراق خارج شوند. اما بررسی متن توافق نشان می‌دهد ابهامات زیادی درمورد حضور نیروهای آمریکایی در عراق وجود دارد و این نیروها همچنان با عناوین دیگری در عراق باقی خواهند ماند!

 


سرویس خارجی-

پارلمان عراق دی ماه 1398 مصوبه اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور را تصویب کرد، ولی به خاطر فشارهای آمریکا و نیروهای وابسته به آن در عراق، هنوز این مصوبه اجرایی نشده است.
گفت‌و‌گوهایی بین عراق و آمریکا برای اجرایی کردن این مصوبه انجام گرفت و سرانجام با توافق دیروز، این موضوع ظاهرا فیصله پیدا کرد.
طبق بیانیه مشترک منتشر شده پس از این دیدار، نیروهای رزمی آمریکا تا پایان سال 2021 از عراق خارج می‌شوند. پیش از این روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرده بود بعید است آمریکا 2500 نظامی خود در عراق را خارج کند و احتمالا تحت عناوین دیگری تمام این 2500 نظامی را در عراق نگه خواهد داشت. نگاهی به بندهای توافق اخیر آمریکا و عراق نیز نشان دهنده این است که نظامیان آمریکایی احتمالا با عناوین دیگری در عراق باقی می‌مانند.
«فواد حسین»، وزیر خارجه عراق و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ریاست هیئت‌های بغداد و واشنگتن را در چهارمین و آخرین گفت وگو را برعهده داشتند. طبق بیانیه مشترک، دو طرف مجدداً بر اهمیت این مباحث که بر تقویت مشارکت استراتژیک بلندمدت تعریف شده در توافق نامه چارچوب استراتژیک تاکید کرده و بر موضوعات کلیدی شامل ثبات منطقه، بهداشت، تغییرات آب و هوایی، بهره‌وری و استقلال انرژی، مسائل مربوط به کمک‌های بشردوستانه و حقوق بشر‌، همکاری اقتصادی‌، تبادل فرهنگی و آموزشی و سایر موضوعات تمرکز داشتند.
همچنین عراق بیانیه‌ای مفصل درباره تلاش‌های مستمر خود در جهت بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان ارائه داد و آمریکا متعهد شد که به حمایت خود از این تلاش‌ها ادامه دهد. آمریکا نیز بار دیگر «بر احترام به حاکمیت عراق و قوانین آن تاکید کرده و متعهد شد که همچنان به تامین منابع مورد نیاز عراق برای حفظ تمامیت ارضی خود ادامه دهد.» طبق بیانیه مذکور دولت عراق بار دیگر تعهد خود را برای محافظت از اعضای ائتلاف بین‌المللی که به نیروهای امنیتی عراق مشاوره و آموزش می‌دهند!! یادآور شد و تأکید کرد که همه نیروهای ائتلاف ضد داعش به دعوت دولت، در عراق کار می‌کنند!
دو هیئت همچنین تأکید کردند که پایگاه‌های میزبان نیروهای آمریکایی و دیگر اعضای ائتلاف بین‌المللی پایگاه‌های عراقی هستند که براساس قوانین موجود عراق اداره می‌شوند نه پایگاه‌های آمریکایی یا قوانین ائتلاف بین‌المللی و همچنین حضور بین‌المللی پرسنل در عراق فقط برای حمایت از دولت عراق در جنگ با گروه تروریستی داعش است. علاوه‌بر این دو هیئت توافق کردند پس از پایان بحث و گفت وگوهای تیم‌های فنی، روابط امنیتی کاملاً به ارائه مشاوره، آموزش و همکاری اطلاعاتی محدود شود و تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ نیروهای جنگی آمریکا از عراق خارج شوند.
مطابق بیانیه نهایی، آمریکا قصد دارد به پشتیبانی خود از نیروهای امنیتی عراق از جمله نیروهای پیشمرگه ادامه دهد تا توانایی آنها در مقابله با تهدیدها را افزایش دهد!
همه آمریکایی‌ها خارج نمی‌شوند!
یکی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده عراق که در واشنگتن حضور دارد، در این زمینه گفت که فقط نیروهای رزمی آمریکا از عراق خارج خواهند شد. وی به شبکه خبری روسیا الیوم گفت که حمایت هوایی آمریکا، اقدامات مستشاری و جنگنده‌های اف-16 همچنان به قوت خود باقی خواهد بود. این منبع تأکید کرد که این خروج، شامل نیروهای ائتلاف موسوم به ضد داعش نخواهد بود!
هم متن بیانیه و هم، همین سه جمله پایانی پاراگراف بالا، گزارش اخیر نیویورک تایمز در مورد دروغین بودن خروج آمریکایی‌ها از عراق را تایید می‌کند!
حشد‌الشعبی: به طور کامل باید خارج شوید
جنبش النجباء عراق در واکنش به بیانیه پایانی دیدار سران عراق و آمریکا و تاکید بر پایان ماموریت رزمی آمریکا در عراق در پایان ۲۰۲۱ تاکید کرد که عراقی‌ها خواهان خروج کامل آمریکا از کشورشان هستند.
نصر الشمری معاون دبیرکل جنبش النجباء عراق در گفت‌وگو با المیادین گفت: «ما به آمریکایی‌ها اعتمادی نداریم و با هیچ‌گونه حضور نیروهایشان در خاک عراق موافق نیستیم... ما با حضور آمریکا مخالفیم و خواهان خروج کامل نظامیان آمریکایی هستیم».
این مقام جنبش النجباء، در پایان افزود: «کسانی که بر حضور آمریکا در عراق اصرار دارند می‌خواهند با حمایت خارجی حد و‌اندازه خود را بزرگ جلوه دهند.» الشمری با بیان اینکه « آسمان عراق در کنترل نظامیان آمریکایی است»، گفت: «جرایم آمریکا در عراق و به خصوص ترور فرماندهان شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس از طریق نیروی هوایی آمریکا انجام شده است».