kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۶۷۳
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۵
کرونا

مشکلات دوران کرونا برای کودکان

 


خانه‌نشینی ایام کرونا و کم‌تحرکی موجب اضافه وزن و چاقی در کودکان شده است و احتمال بروز انواع بیماری‌های جسمی و روانی در بزرگسالی را به همراه دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سيما، یکی از شایع‌ترین مشکلات کودکان به خصوص در کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه به دلیل در دسترس بودن غذا‌های ناسالم اضافه وزن بیش از حد آنهاست. چاقی دوران کودکی یکی از مهم‌ترین مسائل پزشکی و بهداشتی بوده و این روز‌ها شیوع کرونا مزید بر علت شده است.
مشکلات کرونا برای کودکان
براساس یافته‌های دانشمندان، چاقی در کودکان و نوجوانان احتمال بروز دیابت و فشار خون در سنین نوجوانی و بین-۲۰ تا ۳۰ سالگی را افزایش می‌دهد و زمینه را برای وقوع بیمار‌های قلبی- عروقی، سکته و مرگ زودرس مهیا می‌کند. در جوانان و سنین بالاتر، چاقی سبب کبد چرب، بیماری‌های عضلانی استخوانی، اختلالات خواب، اختلالات تنفسی، ریفلاکس مری به معده، عوارض ارتوپدیک، پوکی استخوان می‌شود.
عوارض جسمی در افراد چاق بیشتر مشاهده می‌شود، اما نمی‌توان عوارض روانی ناشی از این مشکل را نادیده گرفت. افزایش وزن کودکی آثار روانی نامطلوب و زودهنگامی بر سلامت دارد. اختلالات روانی مانند تنبلی، افسردگی، مشکلات اجتماعی در کودکان، طردشدن از سوی دیگران به ویژه همسالان، کاهش اعتماد‌به‌نفس و مورد تمسخر قرارگرفتن از جمله مسائلی است که در کودکان چاق دیده می‌شود.
عوارض کرونا بر سلامت جسمانی کودکان
یکی از دلایل اصلی بروز چاقی در کودکان کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی است. البته دلایل بسیاری وجود دارد که کودکان را به سوی بی‌تحرکی سوق می‌دهند. تماشای تلویزیون و استفاده از انواع بازی‌های رایانه‌ای نیز از این قبیل دلایل است. نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: اضافه وزن در کودکان موضوع بسیار شایع و به سرعت در حال افزایش است البته یکی از دلایل مهم آن را می‌توان تحرک نداشتن کودکان در دوران کرونا دانست.
وی افزود: چاقی در کودکان انواع مختلفی دارد، یکی اضافه وزن در بدو تولد است که در این شرایط کودک وزن بالایی نسبت به نمودار قد و وزنش دارد بنابراین سعی می‌کنیم که قد و وزن این کودکان را از همان بدو تولد کنترل کنیم.
جوزدانی گفت: اگر کودکی زیر ۲ سال دچار چاقی و اضافه وزن شود به علت اینکه رژیم خاصی به این گروه سنی از کودکان تعلق نمی‌گیرد بنابراین مواد غذایی پر خطر مانند شیر‌های پرچرب، روغن‌های اضافی و انواع شیرینی و دسر‌ها باید ار رژیم غذایی این دسته از کودکان حذف شود؛ بیشترین سن بروز چاقی در کودکان مربوط به گروه سنی ۵ یا ۶ سال است. کم تحرکی، تغییر رژیم غذایی، مصرف بیش از حد شیرینی و فست فود‌ها در این سنین از دلایل اضافه وزن در این سنین است.