kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۶۰۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
علی‌رغم مصوبات کرونایی

اجاره‌خانه همچنان رو به افزایش است

شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تمامی مشاوران املاک باعث شده که این بازار به سمت افزایش قیمت و نابسامانی هدایت شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، طی روزهای گذشته با تعطیل شدن چند روزه کلان شهر تهران و البرز بازار مسکن هم تحت تاثیر قرار گرفت و همین موضوع باعث شده قیمت‌ها در این بازار مسکن دچار جهش در بخش اجاره شود.
نبودن مشاوران املاک در این ایام باعث شده که بازار سایت‌های خرید و فروش رونق پیدا کند و ورود سوداگران به این سایت‌ها نرخ‌ها را به سمت افزایشی شدن هدایت کرده است. از سوی دیگر با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیاری از مالکان به دلیل مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا سعی کرده‌اند قرارداد‌های خود را تمدید کنند که البته بسیاری از آنها بیش از ۲۵ درصد اجاره را برای مستاجران خود تعیین کرده‌اند.
در این زمینه مصطفی قلی خسروی، رئیس‌اتحادیه مشاوران املاک کشوری با بیان اینکه از ابتدای قرمز شدن وضعیت کرونا در تهران و بسیاری از شهر‌های دیگر تمامی مشاوران املاک کشور تعطیل شده‌اند، گفت: «تعطیلی مشاوران املاک باعث می‌شود که نتوانیم قیمت‌ها را در این بازار کنترل کنیم».
بر اساس این گزارش در همین رابطه بهمنی، یکی از مستأجران در منطقه آزادی تهران با بیان اینکه نرخ اجاره‌ها در این منطقه بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است، گفت: مالکان به هیچ عنوان به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا توجه‌ای نمی‌کنند و در صورتی که بگوییم سقف نرخ اجاره ۲۵ درصد است می‌گویند مستاجران زیادی برای اجاره کردن این واحد با نرخ بیش از ۴۰ درصد منتظر هستند.
او ادامه داد: بازار اجاره با وجود تعطیل شدن مشاوران املاک بسیاری آشفته شده و پایه نرخ اجاره هم در این روز‌ها حداقل یک میلیون تومان است.
بهمنی بیان کرد: در منطقه آزادی یک واحد ۷۰‌متری ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۴میلیون تومان اجاره تعیین کرده است.
حسنی، یکی دیگر از مستاجران ساکن منطقه خانی‌آباد نو با ابراز گلایه از بالا بودن بسیاری از نرخ‌ها در مناطق جنوبی تهران گفت: به دلیل بالا بودن نرخ‌های اجاره در بسیاری از مناطق شمالی نشین تهران مردم مجبور شده‌اند به مناطق جنوبی تهران بیایند و همین باعث شده که مالکان هم سوءاستفاده کنند و اقدام به افزایش نرخ‌های اجاره کنند.
او ادامه داد: در حال حاضر رهن کامل یک واحد نوساز ۲ خواب ۹۰ متری ۳۵۰ میلیون تومان تعیین شده، در صورتی که میانگین نرخ اجاره در سال گذشته بسیار کمتر از این قیمت‌ها بود.
براساس این گزارش در حالی که وزیر راه و شهرسازی و همچنین معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی از آرامش بازار اجاره و همچنین اجرا شدن تمامی مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا توسط مالکان خبر می‌دهند، اما گزارشات میدانی خلاف این مصوبات را نشان می‌دهد.