kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۵۲۵
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷
همزمان با سفر شی جین پینگ به تبت

چین، آمریکا را تحریم کرد

 

وزارت خارجه چین اعلام کرده در واکنش به تحریم‌های اخیر آمریکا، هفت مقام و نهاد آمریکایی را تحریم کرده است.
تنش‌ها بین چین و آمریکا در سه سطح اقتصادی، سیاسی و نظامی همچنان ادامه دارد و روزی نیست که مقامات دو طرف علیه هم موضعی نگیرند. در جدیدترین مورد از افزایش نبرد اقتصادی بین دو طرف، وزارت خارجه چین روز جمعه اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه هفت نهاد و شهروند آمریکایی از جمله «ویلبور راس» وزیر تجارت دوره «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا اعمال می‌کند. وزارت خارجه چین افزود: تحریم‌های جدید، پاسخ مستقیم به تصمیم پیشین آمریکا در تحریم هفت مقام دفتر ارتباط هنگ‌کنگ بوده است. آمریکا جمعه هفته گذشته هفت مقام چینی را به بهانه آنچه «سرکوب دموکراسی در هنگ‌کنگ» خوانده شده به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. بر اساس لیستی که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شده، این تحریم‌ها افرادی را که در دفتر ارتباطی چین در هنگ‌کنگ هستند هدف قرار‌داده است. پس از آن، وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای تحریم‌های جدید آمریکا علیه این کشور را محکوم و آن را «به شدت گستاخانه» و «به شدت نامعقول» توصیف کرد.
واکنش آمریکا
 ساعاتی پس از اینکه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، با تحریم‌های آمریکا مقابله خواهد کرد، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «دولت بایدن در مورد این تحریم‌ها دلسرد و نگران نشده است». وی با بیان اینکه «واشنگتن متعهد به حمایت از افراد و شرکت‌های خود است» ادامه داد: «پس از آن‌که چین تحریم‌های جدیدی را علیه اشخاص حقیقی و حقوقی در آمریکا وضع کرد دولت بایدن به هیچ عنوان دلسرد نشد... واشنگتن از گزارش‌هایی که چندین فرد و سازمان‌های غیردولتی از جمله حداقل یک مقام از دولت قبلی از سوی چین تحریم شده است، اطلاع دارد».
سفر شی به تبت
از سوی دیگر در حالی که مواضع و اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا و متحدانش درباره منطقه تبت ادامه دارد، رئیس‌جمهور چین از این منطقه خودمختار دیدن کرد. شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» گزارشی درباره سفر «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین به مناسبت هفتادمین سالگرد «آزاد‌سازی مسالمت‌آمیز» تبت، به این منطقه خودمختار تحت حاکمیت پکن منتشر کرد. طبق گزارش این رسانه چینی، صلح و ثبات طولانی مدت در تبت به همراه توسعه تمدن سازگار با محیط زیست و رشد با کیفیت اقتصادی این منطقه خودمختار، از مسائل مهم و اولویت‌داری بودند که طی سفر شی جین پینگ به تبت او بر آنها تاکید کرد.
صحبت‌های شی جین پینگ در تبت در شرایطی مطرح شده که طی سالیان گذشته میان این کشور و هند بر سر مسئله تبت و حمایت دهلی‌نو از تبتی‌های خواهان استقلال از چین تنش‌هایی وجود داشته و آمریکا و هم مواضع مداخله‌جویانه‌ای در رابطه با تبت اتخاذ کرده‌اند. از جمله این مواضع مداخله‌جویانه، می‌توان به دیدار سال ۱۳۹۵ باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا با دالایی لاما در کاخ سفید و اقدام دولت دونالد ترامپ برای اعمال تحریم‌ ضد پکن در رابطه با موضوع تبت اشاره کرد.