kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۵۱۹
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران:

حقوق کارگران فقط ۳۰ درصد‌نیازشان را پوشش می‌دهد

 

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با اشاره به اینکه حقوق ماهانه صرفاً‌ می‌تواند ۳۰ درصد نیازهای ایده‌آل یک خانوار کارگری را پوشش دهد، گفت: در بهترین حالت، دریافتی کارگران نصف نیازشان است.
حمیدرضا امام‌قلی‌تبار در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره وضعیت دشوار زندگی کارگران، تصریح کرد: جامعه کارگری کشورمان به عنوان قشر عظیمی از جمعیت کشور، این روزها حال و روز خوبی را تجربه نمی‌کند. سونامی‌های سهمگین تورمی چند ساله اخیر که بر اثر تصمیم‌گیری‌های غلط برخی مسئولین فاقد کارآیی دولتی و غیر دولتی به وقوع پیوسته، کمر کارگران و خانواده‌های آنان را در‌هم شکسته است.
 وی ادامه داد:‌ بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد حقوق ماهانه یک کارگر صرفاً می‌تواند 30 درصد نیازهای ایده‌آل یک خانوار را برای زندگی پوشش دهد و اگر با شرایط حال حاضر یعنی ثابت ماندن درآمد کارگران  این نسبت افزایش یابد، می‌بایست با حذف نیازهای ایده‌آل زندگی و تغییر این شاخص به زنده ماندن این نسبت را به 50 درصد رساند.
بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور افزود: بنابراین در حالت خوشبینانه و با فرض افسانه بودن چالش‌های موجود فضای کسب و کار و تولید و اینکه کارفرمایان حقوق کارگران خود را به موقع پرداخت کنند، وجه دریافتی فوق با توجه به تورم واقعی و میدانی، نصف نیازشان را پوشش خواهد داد.
امام‌قلی‌تبار تصریح کرد: سوال اینجاست که کارگران  با توجه به بی‌عملی برخی مسئولان برای جبران مابقی نیازهای معیشتی خود چه تدابیری داشته‌اند؟ دست و پا کردن شغل دوم و کارکردن تا پاسی از شب‌، حذف یا کاهش درصد زیادی از اقلام سبد خوراکی، تفریحات، مسافرت‌ها و مهمانی‌ها، عدم تمایل به ازدواج فرزندان خود به دلیل هزینه‌های سنگین، حذف نیازهایی همچون خرید مسکن و لوازم خانگی و خودرو بخشی از اقدامات کارگران برای ایجاد تعادل بین دستمزد و هزینه‌هایشان است.