kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۵۱۲
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
پایان روز دوم مسابقات توکیو 2020

فروغی اولین طلایی کشورمان در المپیک مدافع حرم و سلامت، تاریخ ساز تیراندازی ایران شد

جواد فروغی با عملکردی فوق‌العاده در ماده ۱۰ متر تپانچه رشته تیراندازی، نخستین طلای ایران در المپیک توکیو را کسب کرد.

 

سرویس ورزشی-

با اینکه از صبح دیروز خیلی از نگاهها به سالن شمشیربازی و تکواندو بود، تیرانداز ایرانی با آرامش خودش را به فینال ماده ۱۰ متر تپانچه رساند.جواد فروغی 41 ساله که در ماههای اخیر به اوج رسیده بود و دو مدال طلای جام جهانی هند و کرواسی را کسب کرده بود، در فینال عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و از همان ابتدا با تیرهای دقیق و دقتی بالا اختلافش را با رقبا زیاد کرد. هر چه مسابقه پیش رفت، جواد فروغی توانست اختلافش را بیشتر و بیشتر کند.
رقبا یک به یک از مسابقه 8 نفره فینال بیرون می‌رفتند و جواد فروغی با آرامش خاصی کارش را دنبال می‌کرد. در نهایت این عملکرد فوق‌العاده با کسب 244 امتیاز برای این قهرمان تیراندازی ایران همراه شد تا یک اتفاق تاریخی برای ورزش ایران در دومین روز المپیک توکیو رخ دهد.
جواد فروغی با کسب مدال طلای المپیک در رشته تیراندازی، اولین مدال تاریخ این رشته را به ارمغان آورد و توانست رشته تیراندازی را به جمع 4 رشته قبلی مدال آور ایران در تاریخ المپیک اضافه کند. ملی‌پوش 41 ساله تیراندازی ایران که نخستین مدال کاروان ایران را به رنگ طلایی رقم زد، شاید یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین مدال‌های تاریخ ورزش ایران را کسب کرده باشد.
جواد فروغی که خیلی دیر خودش را وارد تیراندازی کرد، یک پرستار بیمارستان و جزو کادر درمان است. تیرانداز المپیکی ایران پیش از این گفته بود: «تیراندازی را در طبقه منفی دو بیمارستان به صورت کاملا اتفاقی شروع کردم. برای اولین بار سال ۸۹ یا ۹۰ بود که تپانچه بادی را به من نشان دادند تا تیراندازی کنم، در همان تجربه اول حدود امتیاز ۸۵ زدم و کسی که مسئول بود از من خواست تا پیگیر باشم. تشویق او باعث شد تا سراغ تیراندازی بروم و با مربگیری آقای خدابنده لو کارم را شروع کردم.»
حالا در دوران سخت کرونایی یک پرستار از ایران توانست یک اتفاق تاریخی را در المپیک توکیو رقم بزند و صاحب مدال طلای المپیک شود. فروغی از جمله پرستارانی هم بود که به ویروس کرونا مبتلا شد اما با غلبه بر آن و با بازگشت به تمرینات تیم ملی، توانست خود را برای حضور در بزرگترین آوردگاه جهانی آماده کند. وی در گام نخست در سال ۹۸ موفق به کسب سهمیه المپیک توکیو در مسابقات قهرمانی آسیا شد اما آنجا پایان موفقیت‌های او نبود.
فروغی در ادامه کار در جام جهانی هند و کرواسی مدال طلای تپانچه بادی را کسب کرد و با قرار گرفتن در جایگاه نخست در رده‌بندی جهانی تاریخ‌ساز شد. احترام نظامی او در زمان برافراشته شدن پرچم مقدس کشورمان علاوه‌بر بالا بردن غرور ملی، نشان داد که یک پاسدار در هر جبهه‌ای برای اعتلای نام کشورش تلاش می‌کند. طلای فروغی پاداشی بزرگ برای ورزشکاری بود که علاوه‌بر تمرین، با توکل به پروردگار معامله کرد تا نیاز به مبادله با کسی نداشته باشد.
راز بزرگی که جواد فروغی فاش کرد
جواد فروغی پس از کسب مدال طلای المپیک توکیو در رشته تپانچه 10 متر عنوان کرد: اول از همه این مدال به خاطر لطف خدا است، دوم هم لطف خدا است و سوم هم لطف او است. خانواده من و خودم خیلی وقت گذاشتیم و علیرغم شرایطی که کرونا بر ورزش کشور به ویژه تیراندازی وارد کرده بود و بسیاری از مراکز تعطیل شده بود و نمی‌توانستیم تمرین کنیم، تمرینات را به صورت خشک در منزل انجام دادم.
او ادامه داد: بعد از آن در چند مسابقه آنلاین در قزاقستان و مصر شرکت کردیم و توانستیم آمادگی خود را حفظ کنیم و در سطحی که برای مسابقات بین‌المللی نیاز بود، نگه داریم. در مسابقات هند و قهرمانی اروپا و جام جهانی کرواسی شرکت کردیم و همه این موارد کمک کرد که به هدفی که از پیش تعیین کرده بودیم برسیم و خداراشکر منجر به بهترین نتیجه شد.
اولین مدل آور ایران در المپیک توکیو در پاسخ به این سؤال که آیا پیش‌بینی کسب مدال طلا را داشتید، گفت: من عکس مدال طلا را پروفایل خودم قرار‌داده بودم و حتی ساخت مدال را با دقت نگاه می‌کردم و می‌دانم که حتی وزن آن 538 گرم و جنس آن از نقره با روکش طلا است و در نهایت هم به آن رسیدم. فروغی در مورد آرامش خود در مرحله فینال عنوان کرد: مرحله مقدماتی را با آرامش شروع کردم، اما در راند پنجم نمره‌ام کاهش پیدا کرد و استرس شدیدی پیدا کردم. واقعا خدا در مرحله فینال به من آرامش داد. وقتی هم که با نفرات قبلی اختلاف امتیاز پیدا کردم آرامش بیشتر شد. البته ناگفته نماند که درصدی از این آرام بودن هم به شخصیت خودم بر می‌گردد.
او در پاسخ به این پرسش که وقتی پرستار بود، به این فکر می‌کرد روزی قهرمان المپیک شود، گفت: خیر، به هیچ وجه. جالب این است بگویم من از نوجوانی مشکل دریچه میترال دارم و این مسئله باعث می‌شود برخی از اوقات روز تپش قلب داشته باشم به همین خاطر به هر رشته ورزشی فکر می‌کردم که شرکت کنم اما اصلا این تصور را نداشتم در رشته‌ای مثل تیراندازی که نیاز به ثبات دست دارد، فعالیت کنم و مدال المپیک بگیرم.
فروغی در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان داشت: وقتی در سوریه در خدمت شهید همدانی بودیم وی می‌گفت در بحث پشتیبانی و لجستیکی به ازای یک سرباز در خط مقدم که برای نبرد حاضر می‌شود، نیاز است حداقل ۹ نفر آن سرباز را پشتیبانی کنند که البته اینها این یک نماد است، ولی می‌خواهم بگویم به قول این شهید بزرگوار باید چندین نفر کار کنند که یک نفر خود را نشان دهد و به مدال برسد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما در سوریه هم حضور داشتید، گفت: بله، توفیقی برای من پیش آمد که از سال ۹۲ تا ۹۴ سوریه باشم.
وی تاکید کرد: اگر خدا کمک نکند هیچ چیزی نمی‌تواند کمک حال انسان باشد. امروز لطف خدا را احساس کردم، وقتی در مقدماتی لحظاتی خودم را تحت فشار دیدم و فکر می‌کردم به فینال نمی‌رسم، ولی در یک لحظه خداوند دست من را گرفت و به آرامش رسیدم. فروغی در پایان گفت: من مدالی بالاتر از مدال المپیک نمی‌توانم به دست بیاورم و بالاتر از آن هم وجود ندارد. این مدالم را به امام زمان (عج) و رهبرم تقدیم می‌کنم.
دادگر:پیش‌بینی کسب طلا را داشتیم
علی دادگر رئیس‌فدراسیون تیراندازی هم پس از کسب مدال طلای المپیک توسط جواد فروغی عنوان کرد: مدال اولین طلای کاروان ایران و اولین مدال المپیک تیراندازی بود با این مدال دل مردم شاد شد.خیلی خوشحالم که این مدال به دست آمد. ما خیلی تحت فشار بودیم و خوشحالم که با این مدال توانستیم دلها را شاد کنیم. البته مدال میکس فروغی و رستمیان هم در راه است و باید منتظر مدال‌های دیگر هم باشید.
دادگر در پاسخ به این پرسش که پیش ‌بینی می‌کرد رنگ مدال جواد فروغی طلا باشد گفت: بله، ما از ابتدا این پیش‌بینی را داشتیم اما پیش از المپیک پیش‌بینی خود را اعلام نکردیم.