کد خبر: ۲۲۲۴۲۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
انجمن شرکت‌های هواپیمایی در توجیه گرانی بلیت:

لزومی ندارد همه مردم از هواپیما استفاده کنند!

 

شورای عالی هواپیمایی، مجوزی برای افزایش قیمت بلیت نداده اما دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، افزایش دو برابری نرخ بلیت‌ها را قانونی اعلام کرد و گفت: لزومی ندارد همه اقشار از هواپیما استفاده کنند!
به گزارش خبرگزاری تسنیم، از اوایل تیرماه امسال به دلیل برخی اتفاقات در وزارت راه و شهرسازی، بخش حمل‌ونقل هوایی کشور در بخش قیمت‌گذاری بلیت دچار نابسامانی فراوانی شده است. شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت پروازهای داخلی را به شدت افزایش داده و مدعی هستند این کار آنها قانونی بوده است. در این راستا بود که سرپرست موقت سازمان هواپیمایی کشوری طی نامه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به مصوبه جلسه مورخ 24/8/1399 شورایعالی هواپیمایی کشوری در خصوص صدور مجوز افزایش نرخ بلیت به میزان 10 درصد نسبت به جدول نرخی اعلام شده توسط شرکتهای هواپیمایی در خرداد ماه سال 1399 اعلام کرد: نظر به گزارش‌های واصله مبنی بر عدم رعایت مصوبه فوق توسط تعدادی از شرکتهای هواپیمایی در بلیت های عرضه شده به مسافران، با تاکید بر مفاد نامه شماره 14049 مورخ 1/4/1400 هر گونه افزایش نرخ مسیرهای پروازی داخلی قبل از بررسی و اتخاذ تصمیم در جلسه آتی شورایعالی هواپیمایی کشوری، از نظر این سازمان فاقد وجاهت قانونی است. در حالی که انتظار می‌رفت انجمن شرکت‌های هواپیمایی به این اخطار توجه کنند، دبیر این انجمن در اظهاراتی با تاکید بر این‌که لزومی ندارد همه اقشار از هواپیما استفاده کنند،‌ دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیما را مصوبه مجلس اعلام کرده است. سامانی با بیان این‌که داوطلبانه برای این‌که به مردم اجحاف نشود قیمت بلیت را افزایش دادیم(!)، مدعی شد: «محدودیت و سقف قیمتی که شورای عالی هواپیمایی تعیین کرد، قانونی نبود و اساسا ورود شورای عالی هواپیمایی به نرخ‌گذاری بلیت هواپیما قانونی نبوده و نیست. این اقدام خلاف قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است.» یکی از نکات قابل تامل درباره ایرلاین‌ها این است که آنها حاضر نیستند صورت‌های مالی حسابرسی شده خود را به وزارت راه و شهرسازی ارائه کنند.
وزیر راه و شهرسازی درباره این مسئله گفته بود: اگر ایرلاین‌ها زیان‌ده بودند تا الان صورت‌های مالی حسابرسی شده را به وزارت راه و شهرسازی ارائه می‌کردند تا پس از بررسی توسط یک کمیته کارشناسی، اگر دیدیم اینها واقعا زیان‌ده هستند برای آنها چاره‌ای بیاندیشیم. این در حالی است که هیچکدام از ایرلاین‌ها صورت‌های مالی حسابرسی شده را نیاوردند و استقبال هم نکردند. هیچ ایرلاینی زیان‌ده نیست.
گفتنی است، این‌گونه به نظر می‌رسد در هفته‌های پایانی عمر دولت حسن روحانی شرکت‌های هواپیمایی فرصت را غنیمت شمرده و در تلاش برای استفاده حداکثری برای کسب سود بیشتر هستند.
هشدار دیرهنگام
در حالی که شرکت‌های هواپیمایی طی سه هفته اخیر قیمت بلیت هواپیما را به صورت ساعتی افزایش داده‌اند، سرپرست سازمان هواپیمایی طی یک نامه این اقدام را غیرقانونی اعلام کرد.