kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۴۱۳
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
بررسی قیام 15 خرداد؛ مبدأ تحولات منتهی به انقلاب اسلامی- 35

تحریف آرمان‌های نهضت امام خمینی(ره)

 

... همان طور كه آشكار است این شگردها، بسیار شبیه ترفندهایی است كه دشمنانِ پیامبران ابتدا دربارة ایشان به كار می‌بردند و با سعی در تخریب شخصیت آنان می‌كوشیدند تا ایشان را در نظر مردم خوار و سخیف و مجنون و... بنمایانند و مانع پیروی از آنان شوند. این شیوه همچنین درباره دیگر رهبران و مبارزان نهضت اِعمال می‌شد و آنان نیز به شیوه‌های گوناگونی آماج تهمت و افترا و استهزا و... واقع می‌شدند. اما پس از آنكه كار مبارزه با رژیم پهلوی بالا گرفت، شدت مخالفت امام خمینی(رحمه‌الله علیه) با دستگاه طاغوت به جایی رسید كه موجودیت آن را به خطر ‌انداخت. رژیم در تحلیل‌های خود به این نتیجه رسید كه جز برخورد قهر‌آمیز با رهبر نهضت، راهی باقی نمانده است، و به این ترتیب پس از سخنرانیِ عصر عاشورای
(13 خرداد) سال 42، شبانه به منزل ایشان هجوم بردند و او را ربودند و به محل نامعلومی انتقال دادند؛ به گونه‌ای كه تا مدت‌ها كسی از وی هیچ اطلاعی نداشت، و سرانجام با تلاش برخی علما و چهره‌های سرشناس مذهبی، ‌محل نگهداری ایشان معلوم شد و امكان ملاقات با امام فراهم آمد.1
علاوه‌ بر دستگیری و زندان، رژیم پهلوی در جریان مبارزات حضرت امام، سال‌ها ایشان را از ایران تبعید كرد، تا به خیال خود با دور ساختنِ او از میان مردم،‌ یاد و اقتدار وی را رفته رفته از دل‌ها بركَنَد.
به این ترتیب حذف فیزیكی و برخوردهای قهر‌آمیز علیه امام و روحانیت و مردم، شگرد دیگری است كه دین‌ستیزان بر ضد دشمنان خود به كار می‌گیرند و به این صورت ترفند دیرین نبی‌ستیزان و دشمنان اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) به نوعی در این مقام نیز تكرار می‌شود.
ملّی خواندن نهضت امام خمینی(ره)
نهضت امام خمینی(رحمه‌الله علیه) با هدف صیانت و احیای دین و به پشتیبانی روحانیت و مردم آغاز شد و با پایمردی و جان‌فشانی آنان تداوم یافت و به رغمِ تمامِ ضدیت‌های دشمنان داخلی و خارجیِ آن سرانجام در 22 بهمن سال 1357 به بار نشست. آرمان‌های بلند‌ این نهضت بر همة دوستان و دشمنان آن روشن است و نقش والای رهبری امام خمینی(رحمه‌الله علیه) نیز بیش از دوستان، بر دشمنانِ انقلاب آشكار و پذیرفته است. اما با این حال پس از رحلت رهبر كبیر انقلاب و گشوده شدن عرصه‌ای جدید برای ستیزه‌جویی‌هایِ دین‌ستیزانِ زمان ـ همان‌طور كه پس از رحلت رسول ‌خدا
(صلى الله علیه وآله) آموزه‌ها و كلمات ایشان دستخوش بی‌توجهی و تحریف شد ـ خاستگاه‌ها و آرمان‌های امام نیز مورد بی‌اعتنایی و تحریف واقع می‌شوند.
یكی از این شگردها، تلاش برای نادیده گرفتن یا فروكاستن نقش امام خمینی (رحمه‌الله علیه) در نهضت و پیروزی انقلاب اسلامی، یا اساساً ملّی خواندنِ این حركت دینی و شیعی است. این دسته از دشمنان چنین وانمود می‌كنند كه «نهضت پانزده خرداد،‌ حركتی ملّی بوده، ریشه در نهضت ملّی شدن صنعت نفت و حركت «جبهة ملّی» به رهبری دكتر محمّد مصدق دارد؛ زیرا اگرچه این حركت با كودتای 28 مرداد 32 سركوب شد، با تلاش‌ها و فعالیت‌های نیروهای ملّی ادامه یافت. در این میان، آخوندی هم در قم پیدا شد و اعلامیه‌ای صادر كرد، و آخوندهای دیگر هم با او همراه شدند و صحبتی از دین به میان آوردند؛‌ همان‌گونه كه تعدادی از ماركسیست‌هایی كه به صف نهضت پیوسته بودند، از ماركسیسم و كمونیسم سخن می‌گفتند و از این نوع گرایشات فكری خاص دَم می‌زدند و از آنها حمایت می‌كردند. اما روند اصلی نهضت نه ربطی به دین و متدینان داشته و نه با ماركسیست‌ها و كمونیست‌ها مرتبط بوده است. حركتِ آغاز شده از سوی مردم، برای رشد اقتصاد و ثروت و سرمایه، و بهبود وضع معیشتی افراد جامعه صورت گرفته است. پس هدف عمدة مردم، ملّی كردن و رفاهِ زندگی و پیشرفت بوده، و به هیچ وجه انگیزه‌ای به نام حمایت از دین و مذهب مطرح نبوده است.»
این ترفندی است كه برخی گروه‌های شناخته‌‌شده و معاند با دین و روحانیت به كار برده‌اند و همچنین برخی احزاب و گروه‌هایی كه خود را مذهبی می‌خوانند و بعضی چهره‌های انقلابی كه خود را معتقد به امام و مدافع آرمان‌های او قلمداد می‌كنند در دام آن گرفتار آمده‌اند.2 اما باید توجه داشت كه هدف از این ترفند كم‌رنگ كردن صبغة اسلامی نهضت، از بین بردن وجدان دینی مردم و پراكنده ساختنِ آنان از گِردِ محورِ ولایت است. نظری به رویدادهای قیام و نهضت خرداد این حقیقت را آشكار می‌سازد كه مردم دین‌پرور ایران با در خطر دیدن كیانِ اسلام به نحو خودجوش بر ضد رژیمِ پهلوی شوریدند و در این راه از نثار جان و مال خویش دریغ نورزیدند. اگر این وضع ادامه یابد، هر زمان دیگر نیز كه ملّت مسلمان، شریعت مقدس اسلام را در خطر ببینند به پا می‌خیزند و خود برای كندنِ بنیانِ دشمنان دین‌شان قیام می‌كنند. بنابراین برای دفع خطر این نیروی عظیم، می‌باید وجدان دینیِ مردم مسلمان را از میان بُرد و یكی از شیوه‌های رسیدن به این مقصود، ملّی جلوه دادن نهضت و انقلاب مردم ایران است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
پانوشت‌ها:
1- در این باره مراجعه كنید به: سید حمید روحانی، بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی، ‌ج 1 ص 581.
2-  امام خمینی(رحمه الله علیه) در زمان حیات‌شان به این افراد و احزاب هشدار داده‌اند. در این باره مراجعه كنید به: صحیفة نور، ج 15، ص 15.