kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۹۵
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۷
در نشست مجازی «افغانستان، صلح و امنیت پایدار»

ولایتی: نخبگان افغانستان توطئه‌های دشمن را ناکام خواهند گذاشت

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل گفت: نخبگان و فرهیختگان افغانستان با آگاهی از نیت شوم دشمنان، توطئه‌ها را ناکام خواهند گذاشت.

علی‌اکبر ولایتی در نشست مجازی «افغانستان، صلح و امنیت پایدار» با تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت بزرگ افغانستان در مسیر صلح، امنیت و توسعه، گفت: تاریخ افغانستان آکنده از رشادت‌ها و مقاومت مردم در برابر استعمارگران و سلطه‌جویان از زمان حمله ارتش سرخ شوروی سابق تا مقاومت در برابر اشغالگری آمریکا و ناتو
بوده است.
وی افزود: مردم افغانستان همواره در مقابل هرگونه تجاوز و زیاده‌خواهی ایستادگی کردند و نظامیان تا دندان مسلح شرق و غرب در مقابل اراده و ایستادگی آنان، شکست خوردند و مجاهدان افغانستان، فداکاری‌ها و رشادت‌ها کردند تا پرچم آزادی، مقاومت و ایستادگی در این کشور برافراشته شود.
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی تاکید کرد: افغانستان به عنوان کشوری اسلامی، دارای ملتی شجاع و غیور و مهد شیرمردان و مبارزان دلاور و علمای بزرگی است که در مبارزه با اشغالگری، استقلال و سرافرازی، تاریخ معاصر این کشور را رقم زدند، بزرگانی، چون احمد شاه مسعود، عبدالعلی مزاری، برهان‌الدین ربانی، مولوی منصور و حدود یک و نیم میلیون شهید دیگر که مانند ستارگانی درخشان در آسمان این کشور می‌درخشند.
وی با انتقاد از رویکرد آمریکا در حمله نظامی به افغانستان، ۲۰ سال اشغال این کشور و اعزام صدها هزار سرباز و میلیاردها دلار بودجه افزود: آمریکا به جای آبادانی، رونق و شکوفایی، آثار زیانبار و سنگین، جنایت‌ها و فجایع بسیاری را در این کشور مرتکب شد و برغم توهمات اولیه با سرافکندگی و ذلت، کشور مجاهدان سرافراز را ترک می‌کند.
دبیرکل جنبش جهانی بیداری اسلامی گفت: البته باز در تلاش اند هر آن چه را که از آبادی برجای مانده تخریب کنند و با تحریکات شیطانی در میان مردم شریف افغانستان، تفرقه ایجاد کنند، اما نخبگان و فرهیختگان افغانستان با آگاهی از نیت شوم آنان، توطئه‌ها را ناکام خواهند گذاشت.
ولایتی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان تقویت برادری میان آحاد ملت شریف افغانستان است که سهم بزرگی در گذشته تمدن اسلامی داشتند و دارند.
وی گفت: متاسفانه تجربه بیش از ۴۰ سال گذشته نشان می‌دهد با تحریک بیگانگان، جنگی خونین و فراگیر میان اقوام مختلف افغانستان که هزاران سال با یکدیگر با دوستی و مسالمت زندگی کردند، روی داده و خسارات عظیم و غیرقابل جبرانی در پی داشته است به این علت باید با هوشیاری برای تقویت برادری، گام برداشت.