kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۷۳
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۲

توصیه‌های وزارت بهداشت درباره مراسم عید قربان و ذبح دام

رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: ذبح دام باید صرفا در کشتارگاه‌ها تحت نظارت ادارات کل دامپزشکی انجام شود و به هیچ عنوان مردم دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنند.

به گزارش وبدا، محمدمهدی گویا، در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان، به منظور پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، درخصوص توصیه‌های بهداشتی، اظهارداشت: به مناسبت برگزاری مراسم عید قربان، از خرید دام زنده و یا گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می‌شوند، خودداری شود.
گویا با تاکید بر اینکه دام زنده باید از میادین عرضه مجاز تحت نظر سازمان دامپزشکی خریداری شود، افزود: ذبح دام باید صرفا در کشتارگاه‌ها تحت نظارت ادارات کل دامپزشکی انجام شود و به هیچ عنوان مردم دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنند. وی ادامه داد: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت‌کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند و همچنین خونابه‌‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.
رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: مردم باید دقت کنند که به هیچ وجه دامی را که دارای علائم بیماری و ناخوشی است، ذبح و مصرف نکنند. گوشت دام ذبح شده باید قبل از مصرف به مدت حداقل24 ساعت در دمای 4 درجه سانتی گراد در یخچال قرار‌داده شود. جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از 48 ساعت نگهداری در دمای 4 درجه سانتی گراد، مصرف شود.