kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۷۲
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
یک متخصص بیماری‌های عفونی:

علامت سرماخوردگی را به حساب کرونا بگذارید

 

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: با مشاهده آبریزش بینی و عطسه به فکر سرماخوردگی یا حساسیت فصلی نباشید، این علائم را به حساب کرونا بگذارید.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محبوبه حاج عبدالباقی اظهارداشت: متاسفانه باور اشتباهی در میان مردم به وجود آمده است که مثلاً به محض اینکه با یک آبریزش بینی و یا عطسه مواجه می‌شوند می‌گویند که به دلیل قرار گرفتن در زیر باد کولر این علائم در آنها بروز پیدا کرده است.
حاج عبدالباقی افزود: آبریزش بینی، عطسه، گلودرد و سردرد از جمله علائم بیماری کروناست، عده‌ای تصور می‌کنند که سرما خورده‌اند و دچار کرونا نشدند، اما باید بدانند که این علائم نشانه کروناست لذا باید توجه داشت به محض مشاهده چنین علائمی فرد سریعاً به پزشک مراجعه و در نهایت اقدام به قرنطینه ‌سازی خود کند.
وی ادامه داد: کسانی که سابقه آلرژی دارند به خوبی می‌دانند که آبریزش بینی و عطسه در آنها به صورت مرتب اتفاق می‌افتد، اما فردی که به یکباره دچار این علائم می‌شود باید بداند که دچار بیماری کرونا شده است.
این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه باید هر علائم سرماخوردگی ظاهری را به حساب کرونا بگذاریم، بیان داشت: میزان مثبت شدن تست کرونا ۵۰ تا ۶۰ درصد است و نباید به هیچ وجه ساده انگاری کنیم.
حاج عبدالباقی تاکید کرد: قرار گرفتن در زیر باد کولر یا پنکه تنها سبب تحریک مخاط بینی می‌شود اما اگر تب، سردرد شدید، سرفه و اسهال شدید داشتید حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.
وضع خراب است و کنترلی بر اجرای دستورالعمل‌ها نیست
یک متخصص دیگر بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه کرونا تمام برنامه‌ریزی‌ها را بر هم زده است، اظهارداشت: دستورالعمل‌ها ابلاغ می‌شود اما کنترلی برای اجرای آن وجود ندارد. تاکنون خیلی خوب کار نکردیم اما از این پس باید با برنامه‌ریزی پیش رویم و حتی با تکمیل واکسیناسیون بازهم شرایط را رصد کنیم.
مینو محرز در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا، درباره پیش‌بینی از شرایط بیماری در روزهای آتی بیان داشت: اکنون وضع خراب است، کرونای نوع دلتا فوق‌العاده مسری است و در صورت ابتلا همه خانواده با هم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و از بچه‌های کوچک تا پدربزرگ و مادربزرگ همه مبتلا شده و حالت شدیدتری از بیماری را تجربه می‌کنند.
محرز با اشاره به اینکه هنوز در واکسیناسیون کرونا خیلی عقب هستیم، گفت: امیدوارم هرچه زودتر روند واکسیناسیون افزایش یابد زیرا واکسن به خوبی جلوی مرگ و میر و بیماری شدید را در برابر واریانت‌های جدید می‌گیرد.
وی با تاکید بر اینکه جهش هندی (دلتا) بدتر از سایر جهش‌ها است، تاکید کرد: در مورد ویروس دلتا انواع واکسن‌ها بر آن اثر کامل ندارد و آمار نشان می‌دهد واکسن‌های MRNA حدود ۶۰ درصد در مقابل این ویروس اثر دارد. بنابراین خواهش می‌کنم هموطنان حتی در صورت تزریق واکسن همچنان از ماسک استفاده کنند و فاصله گذاری اجتماعی رعایت کنند. هرگونه تجمع در شرایط وجود این واریانت جدید، اشتباه است؛ زیرا قدرت سرایت ویروس را افزایش می‌دهد.