kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۷۰
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰

افزایش عجیب بیلبوردهای تبلیغاتی تهران



بیش از یک ماه است که موضوع افزایش ناگهانی تابلوهای تبلیغاتی در برخی از نقاط شهر تهران، مورد توجه برخی رسانه‌ها قرار گرفته است.
تنها چند ماه مانده به پایان شورای شهر و پایان مسئولیت مدیران شهری در این دوره، ناگهان تعداد بیلبوردهای تبلیغاتی در مهم‌ترین معابر پایتخت، افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. جالب اینکه این بیلبوردها براساس آیین‌نامه نصب تابلوهای تبلیغاتی، به شکل استاندارد جانمایی و راه‌اندازی نشده‌اند. بخش‌های پرتردد اتوبان‌های شمال تهران، خیابان‌های اصلی شهر در نیمه شمالی و میادین اصلی این مناطق، بیشترین حجم بیلبوردهای جدید را در خود جای داده است.
از همان ابتدا حرف و حدیث‌های زیادی درباره این بیلبوردها در میان کارشناسان و رسانه‌ها درگرفت. برخی از رسانه‌ها این تابلوها را «شائبه‌دار» خواندند و اعلام کردند که با ورود نهادهای نظارتی، باید مناسبات مالی مربوط به آنها شفاف شود. زیرا به گفته این رسانه‌ها افزایش ناگهانی تعداد بیلبوردهای تبلیغاتی آن هم در روزهای آخر مسئولیت مدیران این بخش پرسش برانگیز است.
اما با وجود گزارش‌های متعددی که برخی رسانه‌ها در این باره منتشر کرده‌اند، موضوع همچنان پیچیده است.
در 5 ماه گذشته چه اتفاقی افتاد؟
این موضوع، واکنش‌های زیادی را برانگیخته است. اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع به فارس گفت: در چهار، پنج ماه اخیر سازمان زیبا‌سازی شهر تهران، به نحو غیرشفافی تعداد قابل توجهی تابلو تبلیغاتی را در سطح شهر تهران راه‌اندازی کرده است که این تابلوها نه تنها بر اساس استانداردهای آیین‌نامه نصب تابلو و علائم شهری جانمایی نشده‌اند، بلکه به نظر می‌رسد حاشیه‌های زیادی بر سر نحوه صدور مجوز این تعداد تابلو وجود دارد که باید با پیگیری نهادهای قضایی و نظارتی جوانب آن روشن شود.
وی افزود: با توجه به اینکه روزهای پایانی مسئولیت مدیران شهری در شهرداری و سازمان‌های متبوع آن از جمله سازمان زیبا‌سازی است، اولویت دارد که نهادهای نظارتی و قضایی هر چه زودتر این اقدامات را بررسی و در صورت رصد تخلفات، با مدیران متخلف برخورد کنند.
اسماعیل حسین‌زهی، دیگر نماینده مجلس و نایب‌رئیس‌کمیسیون عمران نیز به فارس گفت: مناسبات قراردادی شهرداری و سازمان‌های زیرمجموعه‌اش منضبط نیست و متاسفانه نهاد ناظر این سازمان‌، یعنی شورای شهر با مسامحه از کنار این بی‌انضباطی عبور کرده است.
به هر حال طبیعتاً این موضوع باید توسط مجلس و شورا و دستگاه‌های نظارتی بررسی و در صورت احراز هرگونه تخلفی، با متخلفان برخورد جدی شود، اما پرسش اینجاست که مگر تابلوهای تبلیغاتی چقدر درآمد دارند که جاذبه بالای آن باعث طرح احتمال تخلف و شائبه‌های مشکوک شود؟
واقعیت این است که بیشتر قراردادهای راه‌اندازی بیلبورد در شهر تهران بر اساس مدل قراردادهای bot است. یعنی طرف‌های قرارداد، ابتدا مجوز راه‌اندازی بیلبورد را از سازمان زیبا‌سازی می‌گیرند و سپس با این تعهد که هزینه‌های ساخت بیلبورد و راه‌اندازی را می‌پردازند، به مدت چند سال به صورت انحصاری، از بیلبوردها بهره‌برداری خواهند کرد. زمان قرارداد براساس توافق سازمان زیبا‌سازی و شرکت بهره‌بردار تعیین می‌شود.
نکته دیگر این است که رقابت شرکت‌های تبلیغاتی بر سر بهترین بیلبوردها در بهترین نقاط پایتخت است. این در حالی است که بر اساس قانون، احداث تابلوی تبلیغاتی در برخی نقاط ممنوع است و داشتن مجوز احداث بیلبورد در این نقاط برای شرکت‌های تبلیغاتی یک برگ برنده به حساب می‌آید.
به هر روی به نظر می‌رسد که باتوجه به درآمدهای بالای این بیلبوردهای ویژه، موضوع افزایش ناگهانی آنها نیازمند بررسی کامل و جامع می‌باشد، البته هنوز ابعاد این موضوع شفاف نشده و مسئولان نیز در این باره پاسخ مشخصی ارائه نکرده‌اند. باید دید با روی کار آمدن شورای شهر و دولت جدید، موضوع این تابلوها به کجا خواهد رسید.