kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۶۳
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۸
رئیس ‌قوه قضائیه:

دادستان خوزستان با عوامل آسیب دیدن یا کشته شدن افراد با جدیت و فوریت برخورد کند

رئیس‌قوه قضائیه به دادستان خوزستان مأموریت داد مواردی که منجر به آسیب دیدن یا کشته شدن افراد شده با جدیت و فوریت پیگیری و با عوامل این اقدامات برخورد کند تا موضوع برای همگان روشن شود.

رئیس‌قوه قضائیه به دادستان خوزستان مأموریت داد مواردی که منجر به آسیب دیدن یا کشته شدن افراد شده با جدیت و فوریت پیگیری و با عوامل این اقدامات برخورد کند تا موضوع برای همگان
روشن شود.
به گزارش خبرگزاری میزان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علامحسین محسنی اژه‌ای در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه با‌اشاره به دستورات ده‌گانه خود برای معاونت‌های مختلف قضایی که در اولین جلسه شورای عالی قوه قضائیه در هفته گذشته صادر کرد از مسئولان ذیربط خواست که اهتمام داشته باشند این موضوعات در موعد مقرر پیگیری و گزارش آن ارائه شود.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه مردم ما هوشیارند و مطالبات به حق خود را از مسیر درست پیگیری می‌کنند و قطعاً اجازه نمی‌دهند بدخواهان در صفوف آنها رخنه کنند، به نیرو‌های امنیتی متذکر شد که مراقبت کنند تا برخی افراد ناخواسته فریب عوامل دشمن را نخورده و در دام آنها نیفتند.
وی با تأکید بر ضرورت کنترل بازار در این شرایط گفت: در برخی بخش‌های بازار نابسامانی‌هایی وجود دارد و در این شرایط که مردم زیر فشار دشمن هستند، برخی بی‌تدبیری‌ها و کم تدبیری‌ها هم اضافه شده است. انصاف نیست بازار و گرانفروشی‌هایی که وجود دارد رها کنیم و اجازه دهیم افراد فرصت‌طلب هم با فشار مضاعف به مردم سودجویی کنند.
دادستان موظف است
در موضوع کنترل بازار به کمک تعزیرات رفته و اقدامات لازم را انجام دهد
رئیس‌قوه قضائیه با بیان اینکه وظیفه اصلی سازمان تعزیرات کنترل بازار و جلوگیری از گرانفروشی‌هاست به دادستان کل کشور تأکید کرد که با همکاری دادستان‌ها و مجموعه تعزیرات اجازه ندهند در این شرایط فشار دیگری به مردم وارد شود.
محسنی اژه‌ای با‌اشاره به افزایش قابل توجه قیمت برخی کالا‌های مورد نیاز کشور و مردم و اقلام خوراکی در روز‌های اخیر اظهار داشت: وقتی کالایی مانند سیمان و فولاد گران می‌شود بر خیلی بخش‌ها اثر می‌گذارد و فقط قیمت یک کالا در واقع گران نشده است.
وی بر همین اساس به دادستان کل کشور و سازمان بازرسی کل کشور مأموریت داد که موضوع را پیگیری کنند و اگر‌اشکال و ایرادی در کار مسئولان ذیربط بوده که مرتکب تعلل یا ترک وظیفه قانونی خود شده‌اند با آنها برخورد شود.
رئیس‌قوه قضائیه گفت: اگر مسئولی آگاهانه و به عمد به وظیفه خود عمل نکرده و تعلل داشته حتماً با او برخورد قضایی شود و اگر اقدام عمدی نبوده تذکر داده شود و در صورت بی‌توجهی به تذکر برخورد مناسب صورت گیرد و اگر اقدام مجرمانه‌ای نیز انجام شده برخوردی سریع و قاطع شود تا هر چه سریعتر از نابسامانی‌ها و گرانی افسار گسیخته جلوگیری شود.
سازمان بازرسی و دادستانی
تصمیمات هیئت اعزامی به خوزستان را
تا حصول نتیجه پیگیری کنند
اژه‌ای در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از سفر هیئت ویژه بررسی مشکلات آب مردم خوزستان به این استان گفت: بررسی مسئله مشکلات آبی خوزستان و ارائه گزارش آن به دولت کار لازمی بود اگر چه دیر انجام شد، اما پیگیری‌ها نباید محدود به یک سفر و یک گزارش شود.
وی به دادستان کل کشور و سازمان بازرسی مأموریت داد موضوع را تا حصول نتیجه روشن و قطعی و حل مشکل و جلوگیری از تکرار مشکلات مشابه پیگیری کنند و گزارش آن را نیز به اطلاع مردم برسانند.
رئیس‌قوه قضائیه از مردم خوزستان نیز خواست تا اجازه ندهند دشمنان از مطالبات به حق آنها سوءاستفاده کنند و در عین حال به دادستان حوزه قضائی مربوطه مأموریت داد مواردی که منجر به آسیب دیدن یا کشته شدن افراد شده با جدیت و فوریت پیگیری و با عوامل این اقدامات برخورد کند تا موضوع برای همگان روشن شود.
با عوامل معطل ماندن مردم
در دستگاه‌های اجرایی برخورد شود
محسنی اژه‌ای با‌اشاره به موضوع معطل ماندن مردم در دستگاه‌های اجرایی و قوه قضائیه گفت: یکی از وظایف اصلی حراست‌ها برخورد با عوامل معطل ماندن مردم در ادارات و کسانی است که چوب لای چرخ می‌گذارند و یا خدماتشان با فساد همراه است که سازمان بازرسی باید از آنها گزارش بخواهد.
وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم مردم حالا که با مشکلات دیگر روبرو هستند، در پیچ و خم اداری دستگاه‌ها، نهاد‌ها و مؤسسات عمومی هم معطل شوند، از سازمان بازرسی کل کشور خواست که با همکاری نیرو‌های خود و همچنین مجموعه‌های نظارتی دستگاه‌ها عناصر خاطی را شناسایی و با آنها برخورد کند.
معاونت حقوقی
راهکارهای کاهش هزینه دادرسی را بررسی و راهکار ارائه کند
رئیس‌قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با‌اشاره به بالا بودن هزینه‌های دادرسی در دعاوی حقوقی و کیفری به معاونت حقوقی مأموریت داد این موضوع را مورد بررسی قرار دهد تا هر میزان که امکان دارد از این هزینه‌ها کاسته شود.
محسنی اژه‌ای به ذکر نمونه‌ای در این زمینه پرداخت و گفت: در یکی از پرونده‌های حقوقی که اخیراً بررسی کردم دیدم که برای یک دادخواست یک میلیاردی ۴۳۰ میلیون هزینه شده که حدود ۵۰ درصد از کل دادخواست بوده که بخش عمده آن دستمزد وکیل، کارشناس و هزینه دادرسی بوده است.
وی همچنین معاون منابع انسانی قوه قضائیه را مامور کرد تا شرایط جذب قضات صاحب صلاحیت را بر اساس تکالیف قانونی و ظرفیت‌های موجود از سال‌های گذشته و امسال، تسریع کند تا کمبود‌های موجود در این زمینه با سرعت بیشتری مرتفع شود.
دستگیری تعدادی از متخلفین
در دستگاه قضا
در این نشست حجت‌الاسلام عبداللهی رئیس‌مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، از دستگیری تعدادی از متخلفین شامل چند وکیل و کارمند متخلف و تعدادی کارچاق کن در تهران و سایر شهرستان‌های کشور خبر داد.
واکسیناسیون مددجویان زندانی در ندامتگاه‌های تهران
محمدمهدی حاج محمدی رئیس‌سازمان زندان‌ها نیز با‌اشاره به تدابیر به کار گرفته شده در این سازمان برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و کنترل سویه دلتا در زندان‌های کشور از واکسیناسیون مددجویان زندانی در ندامتگاه‌های تهران خبر داد.
احیای شرکت کشت صنعت میلاد خراسان با اقدامات سازمان بازرسی
در این نشست رئیس‌سازمان بازرسی کل کشور با ارائه گزارشی درباره اقدامات این سازمان برای رفع موانع تولید و احیای شرکت کشت صنعت میلاد خراسان گفت: فعالیت این واحد تولیدی که با سرمایه‌ای بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان و ظرفیت‌اشتغال بیش از ۳۰۰ نفر برای تأمین مکمل‌های غذایی سالمندان، بیماران هپاتیت، بیماران مبتلا به صرع، نوزادان نارس و ورزشکاران فعالیت دارد از سال ۷۹ به دلیل عدم تمدید پروانه ساخت محصول متوقف شده بود که با پیگیری‌های سازمان بازرسی پس از سه سال مجدداً وارد چرخه تولید شد.
حجت‌الاسلام درویشیان با ارائه گزارشی درباره مسائل و مشکلات مربوط به دپوی کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی در بندر امام خمینی(ره) اظهارداشت: در حال حاضر حدود 3.5 میلیون تن کالا‌های اساسی در این بندر موجود است که 1.5 میلیون تن آن آماده بارگیری است و با پیگیری صورت گرفته از سوی سازمان بازرسی و توافق نهاد‌های مرتبط، مقرر شد وزارت راه و شهرسازی تمهیدات انتقال این حجم کالا به مبادی توزیع و مصرف را فراهم کند.
نشست هم‌اندیشی رئیس‌قوه قضائیه
با اصحاب رسانه
رئیس‌قوه قضائیه در نخستین هم‌اندیشی خود با نخبگان به گفت‌و‌گو با برخی از مدیران و اصحاب رسانه نشست.
دستور دادستان کل کشور
برای برخورد با گران‌فروشان و محتکران
در پی دستور دیروز رئیس‌قوه قضائیه به دادستان کل کشور مبنی بر کمک به تعزیرات به منظور کنترل بازار؛ حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور طی دستوری از دادستان‌های مراکز استان‌ها خواست تا نسبت به شناسایی، کشف، تعقیب و مجازات مرتکبین گران فروشی و احتکار در صورتی که واجد وصف مجرمانه باشد، اقدام کنند.