kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۵۳
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵

انگلیس ذخایر طلای ونزوئلا را به بهانه حمایت از گوایدو بالا کشید!

دولت انگلیس که درمصادره اموال دولت‌های مستقل، سابقۀ طولانی دارد، به بهانۀ اینکه سردستۀ مخالفان دولت قانونی «نیکلاس مادورو» را به رسمیت می‌شناسد، از آزاد ‌سازی ذخایر طلای ونزوئلا خودداری کرد.

دولت لندن دیروز و در آستانه برگزاری جلسه دادگاه عالی انگلیس در ارتباط با پرونده آزاد‌سازی ذخایر یک میلیارد دلاری طلای کاراکاس، بار دیگر اعلام کرد که تنها «خوان گوایدو»، سردسته مخالفان دولت ونزوئلا‌، را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور، به رسمیت می‌شناسد و به همین خاطر، طلای ونزوئلا را آزاد نمی‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، دولت انگلیس دیروز بار دیگر تکرار کرد که گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور به رسمیت می‌شناسد، اقدامی که با هدف رد درخواست بانک مرکزی دولت مادورو برای بازگرداندن حدود یک میلیارد دلار ذخیره طلای کاراکاس در لندن انجام شده است. این میزان طلا، معادل 15 درصد کل طلاهای ونزوئلا است.
تیم‌های حقوقی، که مادورو و گوایدو را نمایندگی می‌کنند، قرار بود دیروز در دادگاه عالی انگلیس حاضر شوند.
وکلای بانک مرکزی ونزوئلا می‌گویند، فروش طلا برای تامین هزینه مقابله با همه‌گیری کرونا و تقویت سیستم بهداشتی این کشور، که بر اثر شش سال بحران اقتصادی نابود شده است، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
بانک مرکزی انگلیس بعد از آنکه دولت لندن سال ۲۰۱۹ به جمع ده‌ها کشور غربی دیگر در حمایت از گوایدو پیوست و مدعی تقلب در انتخابات ونزوئلا شد، تاکنون از آزاد‌سازی این طلاها خودداری کرده است.
وزارت خارجه انگلیس در پاسخ به درخواست دادگاه عالی این کشور‌، برای روشن کردن موضع خود پیش از جلسه دادگاه، اعلام کرد‌، دولت انگلیس به وضوح اعلام می‌کند که از نظر لندن، گوایدو از فوریه ۲۰۱۹ به عنوان تنها رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا شناخته می‌شود.
یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس هم با این ادعا که ونزوئلا نیازمند انتقال مسالمت‌آمیز به دموکراسی است، گفت: گوایدو، تنها کسی است که صلاحیت این اقدام‌،به عنوان رئیس‌دولت، را دارد.
واشنگتن و متحدانش با حمایت از گوایدو‌،رئیس‌جمهور خود خوانده ونزوئلا، تلاش دارند دولت قانونی این کشور را ساقط کنند.
مادورو اخیراً طی یک سخنرانی تلویزیونی، ارسال ۱۵۰ میلیون دلار از دارایی‌های دولت قانونی ونزوئلا برای گوایدو را محکوم کرد.
رئیس‌جمهور ونزوئلا در این سخنرانی گفت، نیروهای مخالف دولت به «باندهای گانگستری» تبدیل شده‌اند و «زمین بازی سیاست‌ را رها کرده‌اند تا خود را وقف اخاذی و کلاهبرداری کنند».