kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۵۱
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵

نبرد رزمایش‌ها بین روسیه و چین با آمریکا

ارتش‌های روسیه و چین از یک طرف، و آمریکا و متحدانش از طرف دیگر، در آب‌های خلیج فنلاند و اقیانوس آرام، دست به رزمایش زدند و قدرت نظامی خود را به رخ یکدیگر کشاندند.

دیروز روسیه و چین و آمریکا و استرالیا، در سایه رقابت‌ها و بحران‌های جاری، دست به رزمایش زدند. ارتش روسیه قدرت ناوگان دریایی خود را در دومین رژه بزرگ دریایی در سن‌پترزبورگ به نمایش گذاشت.
به گزارش ایسنا، در این رزمایش بزرگ نظامی، زیردریایی‌ها، مین روب‌ها، جنگنده‌ها و ناوهای مجهز به موشک، در خلیج فنلاند حضور داشتند.
ناوها و واحدهای نیروی هوایی نیز از یگان‌های دریای سیاه، بالتیک، پاسیفیک و شمال و همچنین، ناو تیپ خزر در این رزمایش حضور دارند. دیروز همچنین، وزارت دفاع روسیه از آزمایش موفق موشک فراصوت کشتی‌پایه، به نام «زیرکان» خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، این موشک که از ناوچه «ادمیرال گروشکوف» در دریای سفید شلیک شد، با موفقیت به هدف زمینی در فاصله ۳۵۰ کیلومتری در ساحل دریای بارنِت برخورد کرد.
واکنش چین به آمریکا
نیروهای دریایی و زمینی ارتش چین با برگزاری رزمایش آبی-خاکی، به تحرکات نظامی تایوان و آمریکا واکنش نشان دادند.
به گزارش خبرگزاری فارس، این رزمایش در آب‌های مجاور استان «فیوجان» نزدیک تایوان در حالی برگزار است که نوعی هشدار و بازدارندگی پکن به تایوان و آمریکا محسوب می‌شود.
این رزمایش پس از آن برگزار شد که وزارت دفاع چین پنجشنبه گذشته هشدار داد‌، ورود هواپیماهای خارجی به حریم هوایی این کشور بدون کسب مجوز لازم، پیامدهای جدی در برخواهد داشت.
یک فروند هواپیمای نظامی آمریکا صبح پنجشنبه گذشته به وقت محلی به مدت نیم ساعت در فرودگاه تایپه به زمین نشست. «وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تایوان بخشی مقدس و جدایی‌ناپذیر از قلمرو چین است».
آمریکا با اعزام مکرر ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایپه، عملاً در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است.
نظارت بر رزمایش آمریکا و استرالیا
نیروی دریایی چین با اعزام دو فروند کشتی تجسسی به منطقه، تحرکات نظامی تازه آمریکا و استرالیا را زیر نظر دارد. دومین کشتی تجسسی چین در حالی وارد آب‌های نزدیک به ساحل شمالی شرقی استرالیا شد که آمریکا و استرالیا در حال برگزاری رزمایش مشترک در منطقه هستند.کشتی تجسسی دوم چین از طریق دریای سلیمان، نزدیک گینه، به کشتی اول پیوست. این کشتی‌ها قصد دارند رزمایش هر دو سال یکبار آمریکا و استرالیا تحت عنوان «شمشیر تالیسمان» را رصد کنند. این نخستین بار است که چین به دلیل حساسیت موضوع، دو فروند کشتی تجسسی را به آب‌های منطقه اعزام کرده است. چین و استرالیا از زمان شیوع کرونا، دچار اختلاف شده‌اند؛ نخست‌وزیر استرالیا خواستار انجام تحقیقات کامل در زمینه منشا کرونا شده است و به طور غیر مستقیم، چین را منشا این بیماری می‌داند. آمریکا در دوران ریاست جمهوری «جو بایدن»، خصومت‌ها علیه چین را افزایش داده است.