kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۴۹
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵

استقرار نیروهای امنیتی در مکه، همزمان با آتش زدن تصاویر بن‌سلمان توسط مردم



همزمان با فراخوان معترضان برای برگزاری تظاهرات در روز عرفه در عربستان و آتش زدن تصاویر بن سلمان و انتشار تصاویر آن در فضای مجازی، گشتی‌های پلیس در شهر مکه مستقر شدند.
سرکوب‌های دولت سعودی در کنار تبعیض‌های گسترده باعث شده منتقدان عربستانی در روز عرفه هم بر اهمیت مبارزه با نظام سعودی تاکید کنند. این در حالی است که تظاهرات در عربستان واژه‌ای عجیب و غریب بوده و معترضان به دلیل خفقان حاکم بر این کشور جرات علنی کردن یک نقد ساده را هم ندارند چرا که «جمال خاشقجی» را مقابل چشم خود می‌بینند.
طی روزهای گذشته دعوت‌های اینترنتی مردمی برای برگزاری تظاهرات گسترده در روز عرفه در عربستان رو به افزایش گذاشته بود. دعوت‌کنندگان به تظاهرات، آزادی تمام بازداشت‌شدگان سیاسی و پایان ظلم به شهروندان این کشور را از جمله اهداف آن خوانده‌اند. از جمله گروه‌های معارض عربستانی که برای برگزاری این تظاهرات در روز عرفه بیانیه دادند «المبادرة الوطنیة للتغییر» [ابتکار ملی برای تغییر] است. در این بیانیه به بازیچه گرفته شدن دین توسط سران سعودی و بازداشت‌های گسترده در این کشور اشاره شده است.
در همین ارتباط، وبگاه خبری «وکاله الصحافه الیمنیه» گزارش داده که، سعودی‌ها دیوارنگاره «سلمان بن عبدالعزیز» شاه این کشور و ولیعهد آن «محمد بن سلمان» را تخریب کردند. وکاله‌ الصحافه الیمنیه در ادامه گزارش خود اعلام کرده، معترضان خواستار توقف برنامه‌های محمد بن سلمان هستند که به گفته آنان دنبال به بازی گرفتن دین و نابودی هویت جامعه است.
بر اساس این گزارش، دیگر اهداف تظاهرات مذکور به این شرح است: «توقف پیگردهای امنیتی و سرکوب معارضان و شهروندان، اعمال فشار بر نظام سعودی برای بهبود معیشت، لغو مالیات‌های حکومتی و بازگرداندن خدمات سابق به شهروندان.» معارضان سعودی با هشتگ‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی از جمله «اسقاط النظام السعودی» و «#احتجاج_یوم_عرفة» [اعتراض روز عرفه] به شرکت در این اعتراض‌ها فراخواندند.
یک حساب کاربری در توئیتر به نام «د. محمد الدوسری» ویدئویی از تعدادی از نظامیان ارتش سعودی در مرزهای جنوبی این کشور (بدون نمایش چهره) منتشر کرده که در حال سوزاندن و لگدمال کردن تصاویر شاه سعودی و پسرش هستند. حساب کاربری دیگری به نام «الرأی الاخر» نیز ویدئویی از سوزاندن تصاویر ولی‌عهد سعودی همراه با شعار ساقط کردن نظام سعودی منتشر کرد. همزمان کاربران شبکه‌های اجتماعی از استقرار گشتی‌های گسترده در مکه از بیم اعتراضات در روز عرفه خبر دادند.