kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۴۷
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴
پس از کشف گورهای جمعی و فشار افکار عمومی رخ داد

وعده کلیسای کاتولیک برای انتشار جزئیات 13 مدرسه شبانه

 

در پی کشف چند گور جمعی کودکان بومی کانادا، یکی از رهبران بومی این کشور گفت، کلیسای کاتولیک تصمیم گرفته است، سوابق 13 مدرسه شبانه‌روزی را منتشر کند.
انتشار ماجرای هولناک کشف صدها گور جمعی در محوطه مدارس شبانه‌روزی قدیمی، که از آنها اجساد کودکان بومی کانادایی بیرون کشیده‌شده، افکار عمومی را به شدت تحت تاثیر
قرار‌داده است.
علاوه‌بر آن، این اتفاق باعث ایجاد تنش‌ در این کشور مدعی حقوق بشر و اختلاف میان دولت کانادا و واتیکان شده است.
فشارهای وارد شده بر کلیسا در مورد این جنایت، باعث شد تا در نهایت کلیسا عقب‌نشینی کند.
طبق گزارش فارس، «بابی کامرون»، رئیس‌فدراسیون ملت‌های بومی مستقل در کانادا، گفت که کلیسای کاتولیک سوابق دست‌کم 13 مدرسه شبانه‌روزی را منتشر خواهد کرد.
به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، کامرون در مصاحبه‌ای گفت: «این خبر خوشحال‌کننده‌ای است و شروعی برای انجام اقدامی مشابه از سوی دیگر کلیساهای کانادا است که سوابق فوت‌شدگان و بازماندگان را منتشر کنند.»
این رهبر بومیان کانادا افزود: « فشاری که متوجه آنها[مسئولان کلیسا] کرده‌ایم، در حال اثر کردن است و قرار است همچنان صدای بازماندگان‌ باشیم».
رسانه‌های کانادایی طی هفته‌های گذشته، سه بار از کشف گورهای جمعی، که مدفن نزدیک به ۱۰۰۰ تن از کودکان بومی کانادا بوده‌اند، خبر داد‌ه‌اند.
در بازه زمانی ۱۸۸۳ تا ۱۹۹۶، حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی از خانواده‌های خود به‌اجبار جدا و به مدارس شبانه‌روزی فرستاده شده‌اند.
این مدارس را کلیسای کاتولیک تأسیس
کرده بود.
هدف اصلی مهاجران و کلیسا، دور کردن کودکان از جوامع بومی کانادا و جلوگیری از ترویج زبان و سنت‌های مادری و تربیت آنها به شیوه‌ای تحمیلی بوده است.