kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۴۳
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا

بورس و بانک‌های تهران و البرز تا یکشنبه تعطیل شد

 

پس از مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تعطیلی دو استان تهران و البرز، بانک مرکزی با اشاره به تعطیلی کلیه شعب بانک‌های دولتی و خصوصی در استان‌های تهران و البرز از امروز تا یکشنبه هفته آینده اعلام کرد مشتریان می‌توانند با استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک اقدام به انجام تراکنش‌های غیرحضوری نمایند.
بانک مرکزی دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، کلیه شعب بانک‌های دولتی و خصوصی در استان‌های تهران و البرز از روز سه‌شنبه مورخ 29 تیر 1400 تا پایان روز یکشنبه مورخ 3 مرداد 1400 تعطیل است.
بر این اساس با عنایت به فعالیت سایر شعب بانک‌ها در استان‌های دیگر و در راستای تسهیل مبادلات مالی مشتریان، سامانه‌های پرداخت بین بانکی نظیر ساتنا و پایا به جز روز جمعه مورخ اول مرداد 1400، فعال بوده و مشتریان محترم می‌توانند با استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک اقدام به انجام تراکنش‌های غیرحضوری نمایند.
به‌دنبال تعطیلی بانک‌ها، نایب ‌رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم بازار سرمایه ایران را در روزهای سه‌شنبه، شنبه و یکشنبه تعطیل اعلام کرد.
از سوی دیگر، اتاق اصناف ایران هم طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بر اساس جدیدترین تصمیم ستاد ملی کرونا در شرایط قرمز تنها فعالیت هفت شغل محدود می‌شود و باقی مشاغل به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند که این شرایط در تعطیلی شش روزه تهران نیز برقرار است.
بر این اساس فعالیت مشاغل زیر و در فضای سربسته محدود می‌شود:
١- رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها، به صورت پذیرایی در فضای بسته (ولی بصورت بیرون‌بر می‌توانند فعالیت کنند)
٢- تالارهای پذیرائی
٣- سالن‌های سینما و تئاتر
۴- پاساژها و بازارهای سربسته، به استثناء پاساژهای تخصصی نظیر لاستیک، قطعات یدکی، آهن‌آلات، کامپیوتر به جز پوشاک، کیف، کفش و موبایل
۵- استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدن‌سازی
۶- شهربازی و باغ وحش‌ها
٧- نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی
انتقاد کسبه از تعطیلی‌ها
گفتنی است اعمال تعطیلی‌های گاه و بی‌گاه شاید مورد استقبال حقوق‌بگیران ثابت باشد، اما انتقاد گروهی از کسبه را که معیشت آنان دچار مشکل شده به همراه داشته است.
به گزارش خبرگزاری مهر، نسخه‌پیچی دولت برای تعطیلی‌ها اینک روایتی تمام‌عیار از «سواره خبر از حال پیاده ندارد» است و دولت بی‌توجه به شرایط بازار و کسب و کار فعالان بخش خصوصی، در اتاق دربسته برای تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی تصمیم‌گیری می‌کند؛ تصمیماتی که طی ماه‌های گذشته عموماً مورد بی‌توجهی فعالان اقتصادی قرار گرفته اما در عین حال، مشکلات زیادی را برایشان ایجاد کرده است.
نکته مهمتر اینکه چون این تصمیمات عموماً جامعیت لازم را ندارد، عملاً فقط به نفع کارکنان دولت تمام می‌شود و سایر شاغلان در شرایط سخت کرونایی ناچار به ادامه فعالیت چراغ خاموش خواهند بود.