kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۳۹
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷
یک مسئول:

بورس کالا عامل افزایش قیمت سیمان نیست

 

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران با بیان اینکه 85 درصد سیمان عرضه شده در بورس کالا معامله می‌شود گفت: بورس کالا عامل افزایش قیمت سیمان در بازار نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ سیدجواد جهرمی درباره دلیل افزایش قیمت سیمان تصریح کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت سیمان قطعی برق و در نتیجه کاهش تولید و عرضه سیمان در بورس کالا باعث افزایش قیمت این محصول در بازار شد. بنابراین، بورس کالا عامل گرانی سیمان نیست و یکی از دلایل آن شوک عرضه بود که به خاطر قطع برق رخ داد.
وی درباره عرضه سیمان در بورس کالا گفت: امسال با عرضه سیمان در بورس کالا سعی کردیم قیمت واقعی‌تر شود. در سال جاری تا پایان هفته گذشته 12 میلیون و 800 هزار تن سیمان در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشدی معادل 25 درصد برخوردار شد.
معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران افزود: سه هلدینگ مهم تولید سیمان شامل شستا،غدیر و سیدکو محصولات کارخانه سیمانی خود را در بورس کالا عرضه کردند و انتظار داریم شرکت‌های دیگر سیمانی که سهام آنها در بورس معامله می‌شوند هم محصولات خود را از طریق بورس کالا، ارائه کنند.
جهرمی ادامه داد: عرضه سیمان از خرداد ماه با عرضه دو میلیون و 600 هزار تن شروع شد که از این میزان 70 درصد آن یعنی یک میلیون و 800 هزار تن معامله شد. روند هفتگی عرضه سیمان در بورس کالا به این روال بود که از ارائه 75 هزار تن از 14 خرداد آغاز شد و در 18 تیر ماه به 645 هزار تن در هفته رسید. 476 هزار تنِ آن معامله شد اما بعد از قطعی برق، عرضه سیمان در بورس کاهش یافت.
وی با اشاره به اینکه 78 درصد سیمان تیپ 2 یعنی یک میلیون و 400 هزار تن در بورس کالا معامله شده است، افزود:‌ در بورس کالا، هر کیلوگرم سیمان تیپ 2 به قیمت 373 تومان در هفته 18 تیر ماه ثبت شده است. همچنین رقم 442 تومان نیز در هر کیلوگرم مورد تأیید قرار گرفته و در 18 تیر ماه که 85 درصد از سیمان عرضه و معامله شده، هر کیلوگرم 548 تومان ثبت شده و میانگین قیمت معاملات 820 تومان بوده است.
معاون عملیات و  نظارت بورس کالای ایران گفت: قیمت سیمان در خارج از بورس بین 80 تا 100 هزار تومان هم رسیده است که به علت شوک عرضه در بازار بوده است و بنابر این از اختلاف قیمت بورس و بازار، دلالان منتفع می‌شوند.
جهرمی افزود: در حال حاضر 37 شرکت سیمانی در بورس کالا عرضه می‌کنند و تعداد خریداران سیمان به 1391 مشتری رسیده است. مشتریان سیمان شامل انبوه‌سازان، شهرداری‌ها و حتی سازندگان خرد ساختمانی هستند که سیمان خود را از بورس کالا خریداری می‌کنند. ضمن اینکه تدابیری اندیشیده شده که علاوه بر مشتری‌های حقوقی افراد حقیقی هم بتوانند حداقل 10 تن سیمان در بورس کالا سفارش بدهند و خریداری کنند. ضمن اینکه ‌مشتریان پتروشیمی در بورس کالا 2500 نفر و خریداران ورق، یک هزار نفرند و‌ با توجه به گزارش کارگزاری‌ها، تعداد مشتریان سیمان در حال افزایش است.
وی خبر داد: در نشست معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت با جهانگیری؛ معاون اول رئیس‌جمهور قرار شد، عرضه سیمان به صورت سلف برای پوشش دادن تقاضای آتی شرکت‌ها در بورس کالا انجام شود.
معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت:‌ برای گرفتن کد معاملاتی در بورس کالا، شرط تحصیلات فرد و صورت‌های مالی شرکت‌ها حذف شدند تا گرفتن کد معاملاتی آسان‌تر شود.