kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۲۹
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

 

کاشت ناخن مصنوعی و حکم وضو، غسل و نماز با آن
س)
۱. آیا کسی که کاشت ناخن برایش ضرورت ندارد و به دلیل عدم امکان یا ضرر یا مشقت زیاد، هنگام وضو یا غسل، ناخن مصنوعی را برنخواهد داشت، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند؟
۲. کسی که بدون ضرورت ناخن مصنوعی کاشته است، وظیفه‌اش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست؟
ج)
۱) در فرض سؤال، کاشت ناخن جایز نیست.
۲) اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیرقابل تحمل داشته باشد، باید علاوه‌بر وضو یا غسل جبیره‌ای، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند.
کفایت حج نیابتی از حج واجب
س) مادر بزرگم برای انجام فریضه حج ثبت‌نام کرد ولی بیمار شد و نتوانست مشرف شود و مادرم به نیابت از ایشان به حج مشرف شد، آیا وجوب حج از مادرم برداشته شده است یا همچنان حج بر مادرم واجب است؟
ج) اگر کسی به نیابت از دیگری، حج انجام داده باشد باید برای خود نیز در صورت استطاعت، حج به‌جا آورد.
 سپردن پول به دیگری برای تجارت و دریافت سود ماهانه
س) قصد دارم سرمایه‌ای را به شخصی بدهم تا با آن کار کند و مبلغ ثابتی، سود ماهانه بدهد، آیا دریافت این سود، حکم ربا را دارد؟
ج) اگر قرض بدهید و شرط کنید که قرض گیرنده هر ماه مقداری سود به شما بپردازد، قرض ربوی و حرام است، اما اگر وکالت بدهید، یعنی دریافت‌کننده را وکیل مطلق کنید که با پول شما برای شما کار کند و مقداری از سودهای حاصل را به شما بپردازد و باقیمانده را برای خود بردارد، ‌اشکال ندارد.
نماز خواندن با غسل باطل
س)غسل جنابت به عهده من بود و بعد از انجام غسل و نماز متوجه اندک چسبی شدم که از پانسمان شب قبل روی دستم باقی مانده بود، آیا لازم است غسل و نماز خوانده شده اعاده شود؟
ج) غسل و نماز باید اعاده شود، اگر مانع سمت چپ بدن بوده است، کافی است پس از برطرف کردن مانع فقط همان قسمت را به نیت غسل بشوئید و اگر سمت راست بوده است، پس از رفع مانع و شستن آن به نیت غسل، بنابر احتیاط واجب تمام سمت چپ بدن مجددا به نیت غسل شسته شود.
شستن اعضای وضو با رطوبت دست
س) اگر در وضو، تنها دست را‌ تر کنیم و به صورت و دست‌ها بکشیم (بدون ریختن آب)، کفایت می‌کند؟
ج) اگر رطوبت دست به اندازه‌ای باشد که شستن صدق کند، ‌اشکال ندارد.