kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۰۳
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷

100 تا 500 میلیون خسارت واحدهای تولیدی از قطع برق(خبر ویژه)

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی تبعات قطعی برق در هفته‌های گذشته بر واحدهای تولیدی پرداخت.


بر اساس گزارشي كه معاونت كسب‌وكار اتاق تهران پس از گردآوري پرسشنامه‌هاي اين پژوهش به دست آورده و به‌طور تفصيلي در هفتادوششمين جلسه شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش ‌خصوصي استان تهران نيز به بحث و بررسي گذاشته شد، ميزان خسارات وارد شده به بنگاه‌هاي مورد ارزيابي بين ۱۰۰ تا ۵۰۰ ميليون تومان برآورد شده است. اين طرح مطالعاتي كه تبعات قطعي پي‌درپي برق بر ۵۱ بنگاه صنعتي عضو اتاق تهران را مورد عارضه‌يابي قرار داده، نشان مي‌دهد كه ۸۲ درصد از بنگاه‌هاي ارزيابي‌شده فاقد زيرساخت جايگزين تامين برق بوده‌اند در حالي كه ۶۵ درصد از آنان اعلام كرده‌اند كه به واسطه قطعي برق، آسيب‌هاي جدي به دستگاه‌ها و تجهيزات توليدشان وارد شده است.
به گزارش روزنامه اعتماد، همچنين اين تحقيق نشان مي‌دهد از مجموع ۵۰ بنگاه مورد ارزيابي قرار گرفته، ۴۰ درصد از آنان اعلام كرده‌اند كه مواد اوليه توليدي خود را به واسطه قطعي برق از دست داده‌اند. بروز مشكلات بيكاري نيروي انساني در ساعات كاري و كاهش بهره‌وري، تاخير در تحويل سفارشات و همچنين تاخير در انجام امور اداري و دولتي از جمله عدم تكميل به موقع اظهارنامه مالياتي و ارائه فهرست حق بيمه، از ديگر خسارات وارد شده به دنبال قطعي‌هاي اخير در شبكه برق كشور در مراكز صنعتي است كه از سوي كارآفرينان و صاحبان واحدهاي توليدي مورد ارزيابي قرار گرفته در اين پژوهش، اعلام شده است.
همچنين، بر اساس مطالعه صورت‌گرفته از سوي معاونت كسب‌وكار اتاق تهران، بخش عمده‌اي از صاحبان كارگاه‌هاي توليدي از عدم اطلاع‌رساني دقيق از زمانبندي قطعي برق، انتقاد داشته‌اند و يادآور شده‌اند كه قطعي‌هاي اخير در شبكه برق كشور به‌ويژه در شهرك‌ها و نواحي صنعتي، به كاهش توليد و به تبع آن افزايش قيمت تمام شده محصولات، دامن زده است.